kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۳۱۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

ذخایر گندم کشور 1/5 برابر میانگین جهانی

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: آمار اخیر فائو نشان می‌دهد که ذخایر گندم کشور ما یک‌ونیم برابر میانگین جهانی است.
 
 
 
 
 
به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، سید سعید‌ راد از تأمین بیش از ۱۱ میلیون تن گندم به دو طریق خرید داخلی و خارجی در سال جاری خبر داد و افزود: با وجود رشد چشمگیر ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم از کشاورزان، برای تقویت ذخایر استراتژیک و تأمین امنیت پایدار غذایی کشورمان، این محصول پرمصرف را از مبادی مختلف نیز خریداری کرده‌ایم تا انبارها و سیلوهای کشور لبریز از گندم باشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور ما با ۸۵ میلیون نفر جمعیت، حدود یک درصد جمعیت ۸ میلیارد نفری جهان را در خود جای داده است، اظهار داشت: این در شرایطی است که بر اساس گزارش فائو، ایران یک و نیم درصد ذخایر گندم و غلات جهان را در اختیار دارد و به عبارتی، ذخایر غلات و گندم ایران یک و نیم برابر میانگین جهانی است.
به گفته وی، سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو) در تازه‌ترین گزارشی که از وضعیت تولیدات کشاورزی کشورمان منتشر کرده است، میزان تولید غلات ایران در سال زراعی ۱۴۰۱ را ۲۱ میلیون تن، اعلام و از رشد ۱۷ درصدی آن نسبت به سال زراعی ۱۴۰۰ خبر داده است.
فائو در گزارش خود، ۱۳ میلیون تن از این ۲۱ میلیون تن را سهم گندم، اعلام و از رشد خیره‌کننده ۶۳ درصدی تولید گندم کشورمان نسبت به سال گذشته خبر داد و تأکید کرد: ذخایر غلات ایران با یک میلیون تن افزایش نسبت به سال قبل به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسیده، در صورتی که ذخایر غلات جهان ۸۵۷ میلیون تن است.
برنامه خودکفایی دولت در کالاهای اساسی
در همین حال خبرگزاری فارس گزارش داد، دولت گام‌های کاهش خوداتکایی حداقل در این محصول بسیار مهم و استراتژیک را به خوبی برداشته و می‌توان آن طور که وزارت جهاد کشاورزی پیش‌تر قول داده بود برای خودکفایی گندم در سال آینده امیدوارتر بود، البته برنامه‌های خودکفایی محدود به این محصول نیست و سایر محصولات هم در برنامه جدی وزارتخانه است.
خودکفایی در محصولات اساسی جزو برنامه‌های بالادستی و برنامه ششم توسعه است، دولت قصد دارد که سطح زیر کشت محصولات صیفی و آب بر که نقش کمتری در تامین امنیت غذایی کشور دارند، کمتر شده و به همان اندازه سطح کشت محصولات کاربردی افزایش یابد در این صورت ضریب امنیت غذایی هم افزایش خواهد یافت. دولت علاوه بر برنامه‌های خود‌کفایی که به روش‌های مختلف دنبال می‌کند ذخیره‌سازی محصولات اساسی را هم دنبال می‌کند، این روشی است که چینی‌ها هم دنبال می‌کنند آنها نیمی از گندم صادراتی دنیا را در انبارهای خود ذخیره کرده‌اند و چنین روشی در کشور هم پیاده می‌شود.
در دنیای امروز غذا تنها تامین‌کننده امنیت غذایی نیست بلکه بزرگ‌ترین حربه برای فشارهای سیاسی هم محسوب می‌شود. دولت‌ها از اهرم غذا برای اجرا کردن سیاست های خود استفاده می‌کنند.
نکته دوم اینکه هر چه پیش می‌رویم حساسیت تامین غذا برای دولت‌ها بیشتر می‌شود زیرا بر اساس آمارهای فائو در 50 سال آینده 500 برابر نسبت به  50 سال گذشته نیاز به کالری و انرژی خواهیم داشت. این درحالی است که سال به سال محدودیت‌های تولید با تغییرات آب وهوایی، گرم شدن کره زمین، تخریب اراضی کشاورزی بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی تلاش برای خودکفایی یا حداقل کاهش وابستگی درکالاهای اساسی نیازی است که از نان شب هم برای کشور واجب‌تر است.