kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۳۱۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
همزمان با آزاد‌سازی صادرات مرغ رخ داد

افزایش تقاضا برای خرید مرغ در بازار

 
 
 
 
در حالی که معاون وزارت جهاد کشاورزی از امکان صادرات مرغ با عوارض صفر خبر داده رئیس ‌اتحادیه پرنده و ماهی هم با اشاره به افزایش تقاضا در بازار مرغ اعلام کرد قیمت مرغ به کیلویی 60 هزار تومان رسید.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «محسن شیراوند» معاون توسعه وزارت کشاورزی درخصوص ذخیره‌‌سازی خانگی و وضعیت قیمت‌ مرغ در کشور اظهار داشت: قیمت خریداری مرغ در اختیار اتحادیه است و مرغداران بر اساس همان قیمت این محصول خودشان را به فروش می‌ر​سانند.
وی درباره تمهیدات این وزارتخانه برای جمع‌آوری مرغ مازاد از مرغداران جهت صادرات گفت: وزارت جهاد کشاورزی درخصوص صادرات محصول مرغ بسیار مصرّ است و با اقدامی که انجام شده، صادرات مرغ بدون هیچ محدودیتی با عوارض صفر برای تولیدکنندگان کاملاً میسر است.
شیراوند درخصوص راهکار کنترل افزایش قیمت در بازار داخلی پس از صادرات افزود: یکی از مهم‌ترین نکاتی که موظفیم به آن توجه داشته باشیم و آن را رصد کنیم بحث قیمت مصرف‌کننده است. اگرکنار حمایت از تولیدکننده، حمایت از مصرف‌کننده هم قرار بگیرد قطعاً شاهد تعادل خواهیم بود.
افزایش تقاضا برای خرید مرغ در بازار
همزمان با آزاد‌سازی صادرات و خرید مرغ از سوی وزارت جهادکشاورزی، رئیس‌ اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۶۰ هزار تومان رسید. قیمت کنونی هر کیلوگرم مرغ گرم در عمده‌فروشی‌ها ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان و خرده‌فروشی ۶۰ هزار تومان است.
رئیس ‌اتحادیه پرنده و ماهی با بیان اینکه تقاضای اتحادیه مرغداران مبنی بر خرید و ذخیره مرغ در بخش خانگی منجر به افزایش تقاضا شد، افزود: با استمرار این روند پیش‌بینی می‌شود که مرغ به نرخ مصوب برسد در غیر این صورت به دلیل افزایش تولید و عرضه باز کاهش می‌یابد.
همچنین ناصر نبی‌پور؛ رئیس ‌هیئت ‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید، ماهانه ۱۲ تا ۱۳ هزارتن تخم‌مرغ مازاد بر نیاز کشور است. قیمت کنونی هرکیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان معادل هر شانه دو کیلویی ۸۰ هزار تومان است.
زمزمه توقف صادرات دام
در همین حال خبرگزاری تسنیم گزارش داد قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در حالی از 200 هزار تومان عبور کرده است که درباره آن دلایل مختلفی عنوان می‌شود.
افشین صدر دادرس؛ مدیرعامل اتحادیه دام سبک، مغازه‌داران را مقصر دانست اما علی‌اصغر ملکی؛ رئیس ‌اتحادیه گوشت گوسفندی، دلیل افزایش قیمت گوشت در بازار را قاچاق دام و خروج قانونی و غیرقانونی دام از کشور اعلام کرد.
مدیرعامل اتحادیه دام سبک ضمن تأیید اشباع بازار کویت از دام ایرانی و به‌صرفه نبودن صادرات به این کشور در این مقطع زمانی اظهار داشت: شنیده شده که وزیر جهاد کشاورزی دستور توقف صادرات را اعلام کرده ‌اما این موضوع هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است.