kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۳۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
با همت قرارگاه خاتم‌الانبیاء

50 درصد زیر‌سازی راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان انجام شده است

 
 
 
 
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران در حال ساخت و 50 درصد از زیر‌سازی مسیر انجام شده است. 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسدالله حاجی‌زمانی در نشستی خبری به تشریح خدمات قرارگاه خاتم‌الانبیاء پرداخت و اظهار داشت: 23 درصد راه‌آهن کشور توسط قرارگاه احداث شده یا در دست انجام است. به عنوان مثال راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران با فاینانس خارجی در حال ساخت است؛ 50 درصد از زیر‌سازی مسیر انجام شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پنج سال آینده شاهد تکمیل این پروژه باشیم.
او افزود: راه‌آهن خاش در خط‌آهن در دست احداث چابهار- زاهدان افتتاح شده و مابقی مسیر 650 کیلومتری نیز در بخش زیر‌سازی، پیشرفتی 70 درصدی دارد. احداث 19 تونل در این مسیر (چابهار به زاهدان) در حال انجام است و پیش‌بینی می‌کنیم تا یکی دو سال آینده، شاهد تکمیل پروژه مهم راه‌آهن چابهار به زاهدان باشیم. ضمن اینکه در ساخت این پروژه، برای اولین بار از ریل ملی تولید داخل استفاده کرده‌ایم.
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) ادامه داد: در بخش راه‌های اصلی و بزرگراه‌ها اجرای 3300 کیلومتر و در بخش خطوط مترو اجرای 338 کیلومتر در کارنامه قرارگاه قرار دارد و در بحث اجرای پروژه‌های تراموا هم که مطرح شده، اعلام آمادگی کرده‌ایم. حاجی‌زمانی درباره وضعیت توسعه پالایشگاه دوم خلیج‌فارس گفت: پالایشگاه مهر خلیج‌فارس در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس توسط قرارگاه در حال ساخت است و تا امروز به پیشرفت فیزیکی 40 درصدی رسیده و با تکمیل آن، ظرفیت تولید بنزین کشور 13 میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد. وی افزود: تا کمتر از دو سال آینده، فاز نخست این پالایشگاه با 50 درصد ظرفیت به بهره‌برداری خواهد رسید و حدود شش میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور با تکمیل فاز نخست، افزوده خواهد شد.
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) ادامه داد: ظرفیت تولید روزانه بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، 45 میلیون لیتر در روز است و در حالی که متوسط مصرف بنزین کشور به 100 میلیون لیتر در روز رسیده، حدود 40 تا 45 درصد نیاز بنزین کشور از این پالایشگاه تأمین می‌شود.
افتتاح بیمارستان جدید تجریش در آینده نزدیک
حاجی‌زمانی با اشاره به فعالیت‌های قرارگاه خاتم در توسعه میدان گازی پارس جنوبی گفت: توسعه فازهای 15 و 16، 22 تا 24 و فاز 13 برعهده قرارگاه بوده که در مجموع حدود 168 میلیون مترمکعب در روز تولید گاز این پروژه‌ها است؛ در واقع حدود 19 درصد نیاز کشور را این پروژه‌ها در زمینه گاز تأمین می‌کنند.
او با بیان اینکه «فعالیت قرارگاه در زمینه احداث خطوط انتقال آب به مجموع 6400 کیلومتر در 15 استان در حال انجام است»، گفت: آب خوزستان بعد از تکمیل طرح غدیر، از نظر کیفیت بسیار مطلوب‌تر از گذشته شد. ضمن اینکه خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز در حال انجام است و طی سه تا چهار ماه آینده این خط به اتمام خواهد رسید.
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) از ایجاد ظرفیت چهار هزار تخت بیمارستانی توسط قرارگاه خبر داد و افزود: در آینده‌ای نزدیک افتتاح بیمارستان جدید شهدای تجریش را با 790 تخت خواهیم داشت که این بیمارستان جدید، جایگزین بیمارستان قدیمی شهدای تجریش می‌شود.
وی افزود: در بحث توسعه بنادر در پروژه‌های متعددی فعالیت داریم و بحث توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، به بیش از 70 درصد در پیشرفت فیزیکی رسیده است.
حاجی‌زمانی با بیان اینکه تخریب سازه متروپل در حال انجام بوده و یک بخش از آن باقی مانده است، افزود: در طول سال ضمن اجرای پروژه‌ها با منابع نقدی، غیر نقدی و تهاتر نفت، پرداخت مطالبات صورت می‌گیرد و بحث تهاتر نفت هم که آغاز شده، ظرفیتی برای کمک به اجرای پروژه‌های زیربنایی است.