kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۳۱۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
اسپانیا دومین حذف‌شده بزرگ جام جهانی 2022

پرتغال، سوئیس را درهم کوبید مراکش با پرچم فلسطین جشن شادی گرفت

با صعود تیم‌های مراکش و پرتغال به مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2022‌، چهره 8 تیم برتر جام مشخص شد.
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
در آخرین شب از دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2022‌، سه شنبه شب تیم‌های مراکش و پرتغال با برتری برابر تیم‌های اسپانیا و سوئیس به جمع 8 تیم برتر جام پیوستند. در نخستین بازی سه شنبه شب تیم‌های ملی اسپانیا و مراکش در ورزشگاه اجوکیشن سیتی برابر یکدیگر به میدان رفتند که این بازی پس از تساوی بدون گل در وقت‌های معمول و اضافه، در ضربات پنالتی با نتیجه 3 بر صفر به سود مراکش خاتمه یافت. 
اسپانیایی‌ها نیمه نخست را بهتر از مراکش آغاز کردند اما تملک توپ این تیم راه به جایی نبرد. رفته‌رفته روند بازی تغییر کرد و این مراکشی‌ها بودند که از زیر فشار حریف اروپایی خارج شدند و چندین بار دروازه ماتادورها را تهدید کردند که این حملات هم به دلیل کم دقتی در ضربات پایانی به جایی نرسید.
نیمه دوم بازی کسل‌کننده‌تر از نیمه اول آغاز شد و تا 10 دقیقه پایانی هم هیچ یک از دو تیم خطری جدی روی دروازه حریف ایجاد نکردند. در این میان اسپانیا حتی ضعیف‌تر از مراکش ظاهر شد و در یکی دو صحنه خوش‌شانس بود که دروازه‌اش باز نشد. در نهایت در نیمه دوم نیز با وجود تلاش‌های نصف و نیمه دو تیم، توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد و به این ترتیب برای دومین بار در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی بیست‌‌و‌دوم، کار به وقت‌‌های اضافه کشیده شود اما در 30 دقیقه اضافه این بازی هم با وجود خطرناک‌‌تر شدن موقعیت‌ها، گلی رد و بدل نشد و به این ترتیب ناگزیر ضربات پنالتی تفاوت میان دو تیم را رقم زد.
در ضیافت پنالتی‌ها، عبدالحمید سبیری، حکیم زیاش و اشرف حکیمی ضربات اول، دوم و چهارم مراکش را به گل تبدیل کردند اما بدر بنون ضربه‌اش را هدر داد. در سمت مقابل سه پنالتی‌زن اسپانیا؛ پابلو سارابیا، کارلوس سولر و سرخیو بوسکتس ضربات‌شان را به هدر دادند که دو ضربه را یاسین بونو سنگربان مراکش گرفت. با این نتیجه اسپانیا همچون جام جهانی قبلی در روسیه، با قبول شکست در ضربات پنالتی در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی حذف شد.
نکته جالب توجه اینکه در پایان این بازی بازیکنان مراکش در حالی که پرچم فلسطین را در دست داشتند، به ابراز خوشحالی پرداختند و شادی خود را با مردم این سرزمین شریک شدند.
بازیکنان مراکش جانشان را
 برای کشورشان می‌دهند
ولید الرکراکی سرمربی مراکش پس از تاریخ‌‌سازی و تبدیل شدن به اولین سرمربی مراکشی حاضر در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی، به شبکه BeIN Sport گفت: از نظر تاکتیکی یک بازی عالی را ارائه کردیم. بازیکنان‌مان مطابق برنامه بازی کردند و تسلیم نشدند. به آنها گفته بودم که ممکن است خسته شوند اما نباید تسلیم شوند چون این فرصت را دارند که نام‌شان را در تاریخ ثبت کنند پس باید برای تاریخ‌‌سازی جاه‌طلب باشند.
سرمربی مراکش افزود: مهم‌ترین چیز این است که برای تیم‌مان وجهه‌ای خوب ساختیم. در ضربات پنالتی هم شانس تعیین‌کننده است. البته ما یک دروازه‌بان فوق‌العاده داریم که جزو بهترین‌های دنیا است و به لطف او اکنون در مرحله یک چهارم نهایی هستیم.
الرکراکی تأکید کرد: بازیکنان مراکش آماده‌اند جان‌ خود را هم برای کشورشان بدهند. تیمی جاه‌طلب هستیم و باز هم با تمام وجودمان بازی خواهیم کرد. به آنها گفتم که در یک مأموریت هستیم. آنها هم درک کردند که باید بلندپرواز باشند و از فکر کردن به مسائل دیگر خودداری کنند. 
انریکه: به بازیکنانم افتخار می‌کنم
اسپانیا بعد از آلمان دومین حذف شده بزرگ این جام جهانی است. لوئیس انریکه سرمربی اسپانیا پس از شکست تیمش برابر مراکش در جمع خبرنگاران گفت: ما نمایندگان فوتبال اسپانیا هستیم و این باعث افتخار است اما در این‌جا باید به حریف تبریک بگوییم. آنها بازی خودشان را انجام دادند و نتیجه هم به کام آنها بود. عملکرد مراکش در ضربات پنالتی بهتر از ما بود. فوتبال ورزشی خارق‌العاده و پرشور است و یکی از دلایل آن هم این است که یک تیم می‌تواند بدون اینکه حمله کند، پیروز شود. ما انگیزه و تلاش فراوانی برای ایجاد موقعیت گلزنی نشان دادیم و دوست داشتیم که نتیجه‌ای بهتر از این حاصل می‌شد. هدر دادن موقعیت‌های گلزنی برای ما گران تمام شد. 11 شوت به سمت دروازه حریف زدیم که تعدادی از آنها داخل چارچوب بود از جمله ضربه سارابیا که به تیر دروازه خورد. به تیمم افتخار می‌کنم و عمیقاً برای آن دسته از بازیکنان تیم‌مان که نتوانستند بازی کنند، متأسفم. 
انریکه در پاسخ به این سؤال که آیا به کار خود در تیم ملی اسپانیا ادامه می‌دهد، گفت: الان زمان این سؤال نیست. الان فقط می‌خواهم به خانه بروم و عزیزانم را ببینم. فکر کنم هفته آینده زمانی که رئیس‌فدراسیون فرصتی داشته باشد، درباره آینده‌ام تصمیم بگیرم.
پرتغال، سوئیس را گلباران کرد
در آخرین بازی مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2022 قطر، در ورزشگاه لوسیل تیم‌های ملی پرتغال و سوئیس به مصاف یکدیگر رفتند که این بازی با برتری 6 بر یک پرتغالی‌ها به پایان رسید تا این تیم در میان 8 تیم راه یافته به دومین مرحله حذفی، قاطعانه‌ترین صعود را به مرحله یک چهارم نهایی داشته باشد.
در این بازی گونسالو راموس ستاره بی‌چون‌و‌چرای پرتغالی‌ها بود چرا که به اولین بازیکن در جام بیست‌و‌دوم تبدیل شد که هت‌تریک می‌کند. او که به عنوان جانشین رونالدو در ترکیب اصلی پرتغال به میدان رفت در دقایق 17، 51 و 67 گل‌های خود را به ثمر رساند. پپه در دقیقه 33، رافائل‌گریرو در دقیقه 55 و رافائل لیائو در دقیقه دوم وقت‌‌های نیمه دوم دیگر گل‌‌های پرتغالی‌ها را به نام خود ثبت کردند. تنها گل سوئیس را هم مانوئل آکانجی در دقیقه 58 زد.
تیم تحت هدایت فرناندو سانتوس در حالی سوئیسی‌ها را هم کوبید که برخلاف بازی‌های قبلی‌ کریستیانو رونالدو رونالدو را در ترکیب نداشت هر چند راموس 21 ساله اجازه نداد که جای خالی ستاره سابق منچستریونایتد احساس شود. گونسالو راموس در جام جهانی 2022 پیش از این دو بازی دیگر برای پرتغالی‌ها انجام داده بود اما این اولین بازی او در قطر بود که با گلزنی همراه می‌شد. با تثبیت شدن پیروزی پرتغال، سانتوس، رونالدو را در دقیقه 73 به جای ژوائو فلیکس به میدان فرستاد و او در دقیقه 84 یک گل زد که به دلیل قرار داشتن در موقعیت آفساید مردود اعلام شد. 
پرتغال نه تنها در تعداد گل بلکه از نظر آماری نیز بهتر از شاگردان مورات یاکین بود چرا که موقعیت‌های گلزنی‌اش بیش از دو برابر حریف بود و دو سوم شوت‌‌هایش داخل چارچوب.
این سومین بار در تاریخ است که پرتغال به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی راه پیدا می‌کند. این تیم قبلاً در سال‌های 1966 و 2006 موفق به انجام این کار شده بود. به این ترتیب رونالدو و یارانش پس از 16 سال دوباره در جمع هشت تیم برتر جام جهانی قرار گرفتند، جایی که باید به مصاف مراکش بروند. پرتغال پنجمین تیم اروپایی مرحله یک چهارم نهایی است. برزیل و آرژانتین از آمریکای جنوبی و مراکش از قاره آفریقا سه تیم دیگر این مرحله هستند.
نگاهی به سوابق 8 تیم برتر جام جهانی
در جمع هشت تیم پایانی به جز مراکش، بقیه‌ تیم‌ها بدون شگفتی موفق به صعود شدند. برزیل برای شانزدهمین مرتبه به دور سوم جام جهانی می‌رسد و از این حیث رکورددار است. در سوی دیگر ماجرا مراکش قرار دارد که این اولین حضورشان است. نگاهی به تاریخچه حضور این 8 تیم در مرحله یک چهارم نهایی گواه تجربه این تیم‌ها از جام جهانی است:
هلند: هفتمین حضور(۱۹۷۴ نایب‌قهرمان، ۱۹۷۸ نایب‌قهرمان، ۱۹۹۴ یک‌چهارم، ۱۹۹۸ چهارم، ۲۰۱۰ نایب‌قهرمان، ۲۰۱۴ سوم، ۲۰۲۲)
انگلیس: هفتمین حضور(۱۹۶۶ قهرمان، ۱۹۸۶ یک‌چهارم، ۱۹۹۰ چهارم، ۲۰۰۲ یک‌چهارم، ۲۰۰۶ یک‌چهارم، ۲۰۱۸ چهارم، ۲۰۲۲)
آرژانتین: نهمین حضور(۱۹۳۰ دوم، ۱۹۷۸ قهرمان، ۱۹۸۶ قهرمان، ۱۹۹۰ دوم، ۱۹۹۸ یک‌چهارم، ۲۰۰۶ یک‌چهارم، ۲۰۱۰ یک‌چهارم، ۲۰۱۴ دوم، ۲۰۲۲)
فرانسه: هشتمین حضور(۱۹۵۸ سوم، ۱۹۸۲ چهارم، ۱۹۸۶ سوم، ۱۹۹۸ قهرمان، ۲۰۰۶ دوم، ۲۰۱۴ یک‌چهارم، ۲۰۱۸ قهرمان، ۲۰۲۲)
مراکش: اولین حضور(۲۰۲۲)
کرواسی: سومین حضور(سوم۱۹۹۸، دوم ۲۰۱۸، ۲۰۲۲)
برزیل: شانزدهمین حضور(۱۹۳۸ سوم، ۱۹۵۰ دوم، ۱۹۵۸ قهرمان، ۱۹۶۲ قهرمان، ۱۹۷۰ قهرمان، ۱۹۷۴ چهارم، ۱۹۷۸ سوم، ۱۹۸۶ یک‌چهارم، ۱۹۹۴ قهرمان، ۱۹۹۸ دوم، ۲۰۰۲ قهرمان، ۲۰۰۶ یک‌چهارم، ۲۰۱۰ یک‌چهارم، ۲۰۱۴ چهارم، ۲۰۱۸ یک‌چهارم، ۲۰۲۲)
پرتغال: سومین حضور(۱۹۶۶ سوم، ۲۰۰۶ چهارم، ۲۰۲۲).