kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۰۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
با اشاره به خشونت‌های سیاسی و اجتماعی

نشنال اینترست: جنگ دوم داخلی آمریکا شروع شده است

یک نشریه معتبر آمریکایی با اشاره به خشونت‌های مسلحانه و پُررنگ شدن شکافت‌های اجتماعی و سیاسی و رشد تفکرات نژادپرستی در آمریکا، تاکید کرده که آمریکا مدت‌هاست وارد جنگ دوم داخلی شده است!



سرویس خارجی-

تظاهرات گسترده، فریاد ابراز تفاوت‌ها در حالی که چشم دربرابر چشم قرار می‌گیرد، خشونت‌های متعدد مسلحانه، فراگیری حس برتری‌جویانه سفیدپوستان و بروز افراط گرایی سیاسی دست راستی به گوشه گوشه آمریکا و حتی به کلاس‌های درس و رسانه‌های اجتماعی این کشور سرایت کرده است. این موج افراط گرایی همزمان هم باعث سرخوردگی در جامعه می‌شود و هم منافع مردم و جامعه را به شکل جدی تهدید می‌کند. «باربارا والتر» کارشناس برجسته «خشونت سیاسی»، در یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال آمریکا تحت عنوان «چگونه جنگ‌های داخلی آغاز می‌شود»، می‌نویسد: «هیچ‌کس نمی‌خواهد باور کند که دموکراسی محبوبش در حال افول است یا به سمت جنگ پیش می‌رود. اما بر اساس برخی مشاهدات، جنگ داخلی دوم آمریکا از قبل آغاز شده است». این نویسنده برجسته آمریکایی در ادامه تصریح می‌کند: «تا زمانی که آمریکا این مسئله را تشخیص ندهد و تهدید را جدی نگیرد، مردم قادر به فهم فوریت چالش نیستند و نمی‌توانند به سرعت اقدامات اصلاحی را آغاز کنند.» بر اساس گزارش یک اتحادیه مردمی، تنها در چند ماه ابتدایی سال 2021 و در جریان درگیری‌های که در پی رفتار نژادپرستانه و خودبرتر بینی سفیدپوستان رخ داده، افراط‌گرایان داخلی در 19 نزاع خیابانی دست‌کم 29 نفر را در ایالت‌های مختلف کشته‌اند.
به گزارش نشنال اینترست، این آمار شاید در مقایسه با جمعیت بیش از 300 میلیونی آمریکا چندان عدد بزرگی نباشد. اما هنگامی که آمار با یک معیار فراتر از آکادمیک درخصوص شاخصه‌های مربوط به یک جنگ داخلی مقایسه می‌شود، نتیجه شوکه‌کننده می‌شود. «یوسی‌دی‌پی» یک منبع معتبر در مورد درگیری‌های مسلحانه است. این مرکز تعریفی از جنگ داخلی یا خشونت یک طرفه ارائه می‌دهد و آن تعریف اینکه هر گروه سازمان‌یافته‌ای که در پی استفاده از ابزارهای خشونت‌آمیز، دست‌کم 25 نفر را در یک بازه زمانی مشخص از بین ببرد. از نگاه «یوسی‌دی‌پی»، رویدادهایی مانند حملات 11 سپتامبر و خشونت کارتل‌های مواد مخدر در همین چارچوب تعریف می‌شود. در این تعریف اما، فقط به خشونت سازمانی اشاره شده و رفتارهای ناهنجار و وحشیانه اشخاص خصوصی از قلم افتاده است. مثلا در این تعریف چیزی از اقدام یک سفیدپوست افراطی در قتل عام 10 سیاه‌پوست آفریقایی آمریکایی در یک سوپرمارکت دیده نمی‌شود. تیراندازی وحشیانه و کوری که قصد و غرض آن نژادپرستانه بود و حتی بعد از حادثه عبارت نژادپرستی روی اسلحه سنگین ضارب دیده شد! یا مثلا اتفاق مشابه دیگر در سال 2019 در «والمارت»، جایی که شخصی به نام «پاتریک» بیست و سه نفر اسپانیایی تبار را به طرزی وحشتناک آن‌هم به بهانه جلوگیری از «تهاجم اسپانیایی‌ها به تگزاس» به رگبار بست. همه این اقدامات مرگ‌بار شخصی هرچند به صورت سازمان یافته رخ نمی‌دهد اما مصداق عینی و واضح یک جنگ تمام عیار داخلی است. این قتل‌ها ذیل اکثر معیارهای آکادمیک به عنوان مرگ در جنگ داخلی به حساب نمی‌آیند. اما به‌وضوح نشانه‌هایی از یک جنبش بزرگ تروریسم داخلی را به نمایش می‌گذارد.
«نیکو ایماک» فارغ‌التحصیل‌هاروارد و نویسنده گزارش تحلیلی نشنال اینترست در ادامه خاطر نشان می‌کند: «به جای تمرکز بر ظرفیت جنگ داخلی تنها از دریچه گروه‌های مسلح رسمی، سیاست‌گذاران باید بر تعداد فزاینده تلفات در آمریکا به دست جنبش غیررسمی اما فعال افراطگرایی سفیدپوستان تمرکز کنند». این تحلیلگر در ادامه به گروه‌های متعدد افراطی در آمریکا مانند، «نگهبانان سوگند»، «پسران مغرور»، و «جبهه میهن‌پرستان» می‌پردازد و تاکید می‌کند حضور آنها حتی در شرایطی که دست به اسلحه نبرده باشند هم نگران‌کننده است. ایناک تصریح می‌کند: «اگرچه آنها کاملا از منظر قانونی صحبت می‌کنند اما عمداً از خط مقدم درگیری مسلحانه فاصله گرفته‌اند. در بیشتر جنگ‌های شهری چنین اتفاقی می‌افتد».
آمریکا در همین یک سال گذشته شاهد بیش از 610 مورد درگیری مسلحانه بوده و رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانده است. همچنین در طول یک سال، بیش از چهار هزار نفر در پی استفاده مستقیم سلاح گرم جان خود را از دست داده‌اند. استفاده از اسلحه آن‌قدر به امری عادی و همه‌گیری تبدیل شده که مقامات سایر کشورها به شهروندان خود درخصوص سفر به آمریکا هشدار می‌دهند. وضعیت نامطلوب اقتصادی و تورم بی‌سابقه هم عامل مهم دیگری است که خشونت در جامعه آمریکایی را برجسته‌تر می‌کند.
ترامپ: قانون اساسی تعلیق شود
به ادامه فضایی که بالا تشریح شد، اظهارات دونالد ترامپ را که فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا را با اظهاراتش بارها ملتهب کرده، اضافه کنید. او در تازه‌ترین اظهار نظر خود بار شاید دهمین بار بر وقوع «تقلب گسترده» در انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد. ترامپ در فضای مجازی به طرفداری توئیتر از نامزد دموکرات‌ها نوشت و تصریح کرد: «ایلان ماسک، مالک توئیتر اطلاعاتی درباره نقش این شبکه اجتماعی در محدود کردن دسترسی به روایاتی درباره‌هانتر بایدن در انتخابات قبلی منتشر کرده است. حالا با افشای تقلب و فریبکاری گسترده در همکاری نزدیک با شرکت‌های فناوری بزرگ و حزب دموکرات، آیا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را همچنان قبول دارید و یا اینکه انتخابات جدید برگزار خواهید کرد؟» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه این را هم نوشت: «تقلب‌های گسترده از این نوع و با این حجم، اجازه خاتمه تمامی قوانین و ضوابط و بندهایی که حتی در قانون اساسی آورده شده را می‌دهد.»
این اظهار نظر اما با واکنش تند سخنگوی کاخ سفید همراه شده است. او در پاسخ به اظهار نظر ترامپ گفت: «قانون اساسی آمریکا یک سند مقدس است. حمله به قانون اساسی تنفر به روح ملت است و باید به صورت همه‌جانبه محکوم شود. شما نمی‌توانید فقط وقتی پیروز شدید عاشق آمریکا باشید»
ترامپ در دوران پس از انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری بارها بر وقوع تقلب‌های گسترده مخصوصا در بخش آرای الکترونیکی تاکید کرده بود. او حتی می‌گفت که برخی از آرای بایدن مربوط به افرادی است که سال‌ها پیش فوت شده‌اند!