kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۰۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
سخنگوی صمت:

خودروهای وارداتی به پشت مرز رسیده است

سخنگوی وزارت صمت گفت: فرآیند واردات خودرو سرعت گرفته و حتی برای برخی مدل‌ها، خودرو به پشت مرز رسیده است و شاهد تبلیغات محیطی خودروها هستید.

امید قالیباف سخنگوی در فضای مجازی نوشت: روند رشد تولید خودرو در ماه‌های اخیر رکورد پنج ساله را جابه‌جا کرد (تولید خودرو کامل از ابتدای سال تا نهم آذر ۳۸۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت). فرآیند واردات خودرو نیز سرعت گرفته و حتی برای برخی مدل‌ها، خودرو به پشت مرز رسیده است و شاهد تبلیغات محیطی خودروها هستید.
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی درباره واردات خودرو اظهار کرد: قانون ساماندهی صنعت خودرو در خرداد ماه امسال ابلاغ شد و مصوبه هیئت وزیران نیز برای آئین نامه اجرایی واردات، در شهریور ماه به تصویب رسید. بنابراین هم‌اکنون مانع خاصی برای واردات خودرو وجود ندارد و حتماً امسال واردات انجام می‌شود. عبدالله توکلی‌لاهیجانی با بیان اینکه میزان خودروهای وارداتی به توان مالی شرکت‌های واردکننده بستگی دارد، افزود: تا سقف یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است که با این رقم می‌توان ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد.
وی ادامه داد: اهرم افزایش کیفیت در صنعت خودرو‌سازی، بحث رقابت‌پذیری است و هر چقدر ما صنعت را به سوی رقابت پیش ببریم می‌توانیم به افزایش کیفیت برسیم. در همین راستا، زیرساخت‌های لازم برای واردات خودرو فراهم و رایزنی‌های لازم در حوزه‌های استاندارد، محیط زیست و سایر دستگاه‌های مرتبط نیز انجام شده است.
توکلی‌لاهیجانی تاکید کرد: در حال حاضر خودروسازان برای انتقال فناوری نیز با شرکای خارجی خود در تعامل هستند و در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور خودروهای وارداتی خواهیم بود تا بازار خودروی کشور به سمت رقابت پیش برود.
گفتنی است، گروه خودرو‌سازی سایپا طرح فروش مستقیم خود را از روز شنبه آغاز کرده ‌اما تماس‌های متعدد مردمی با کیهان نشان می‌دهد سایت فروش خودروی این شرکت باز نمی‌شود یا بسیار سخت امکان خرید می‌دهد و مردم از این روند گلایه‌مند هستند. بنابراین، مشکل خرید مستقیم خودرو به مشکلات قبلی همچون کیفیت پایین محصولات، قیمت بالا و انحصاری شدن واردات خودرو اضافه شده است.