kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
معاون وزیر نفت: با وجود عبور از تابستان

مصرف بنزین همچنان روزانه بالای 100 میلیون لیتر است

معاون وزیر نفت اعلام کرد با وجود عبور از تابستان مصرف بنزین در کشور همچنان بالای 100 میلیون لیتر است.

جلیل سالاری در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون با مصرف روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر بنزین، تراز تولید و مصرف آن منفی شده است، افزود: مصرف بنزین در حالی بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است که در نیمه دوم سال معمولاً با کاهش سفرهای برون‌شهری، مصرف بنزین می‌بایست نسبت به ۶ ماهه اول سال کاهش پیدا می‌کرد، ولی متاسفانه کماکان مصرف بنزین بالاست.
سالاری تاکید کرد: استمرار بالای مصرف بنزین و اجرای برنامه‌های تعمیرات اساسی و اضطراری در دو پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند و اصفهان، باعث شد تولید بنزین‌سوپر موقتاً متوقف شود، اما با پایان این تعمیرات و در صورت کنترل مصرف، می‌توان تولید و توزیع بنزین ‌سوپر را آغاز کرد.
وی ادامه داد: عمده بنزین تولیدی و توزیعی در کشور از نظر کیفی و شاخص‌های زیست‌محیطی از قبیل بنزن، گوگرد، ترکیبات آروماتیک و اولفین در حد مجاز و مطابق با استاندارد یورو۴ می‌باشد. ضمن اینکه توزیع بنزین در ۸ کلان‌شهر نیز مطابق با استاندارد یورو۴ است.
پیشی گرفتن ایران از قطر در پارس جنوبی
در همین حال، معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت مقدار برداشت روزانه ایران در میدان مشترک پارس جنوبی را بیشتر از قطر اعلام کرد.
سجاد خلیلی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «با وجود سهم کمتر ایران از میدان پارس جنوبی، مقدار تولید روزانه کشور ما بیشتر از همسایه جنوبی است».
میدان پارس جنوبی از بزرگ‌‌ترین منابع گازی مستقل جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج ‌فارس و به فاصله ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار دارد. در سال ۱۳۶۹ با حفر نخستین چاه اکتشافی در این میدان وجود گاز تأیید شد.