kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۲
آمریکا میدان نبرد - 71

نقض روح قانون

 
نویسنده: دکتر جان‌دبلیو. وایتهد
مترجم: دکتر احمد دوست‌محمدی
 
شاهراه،1 ابزار اداره امنیت ملی به منظور متصل کردن نقاط ارتباطات اجتماعی آمریکایی‌ها به همدیگر در 2011 روزانه 700 میلیون گزارش تلفنی جمع‌آوری کرد. این رقم در آگوست 2011 به 1/1 میلیارد افزایش یافت. 
اداره امنیت ملی اکنون در حال کار روی «یک مخزن فراداده» است که روزانه توانایی پذیرش 20 میلیارد «گزارش حوادث» و قرار دادن آنها در دسترس تحلیلگران این اداره ظرف 60 دقیقه را دارد.
مطلب دیگری که نباید نادیده گرفته شود، روش‌های زشت و ناخوشایند بی‌شمار این اداره در اجرای دیدبانی از جمله آلوده کردن رایانه‌های هدف با بدافزارها از طریق هرزنامه‌های الکترونیکی و فیسبوک است. این کار به منظور دسترسی هکرهای اداره امنیت ملی آمریکا به داده‌های ذخیره شده و شنود از میکروفن یک رایانه و وب‌کم،2 انجام می‌شود. این برنامه تحت عنوان توربین3  که تا به حال بالای 100000 رایانه را آلوده کرده است، می‌تواند از طریق میکروفن‌های یک رایانه مکالمات را ضبط و با وب‌کم آن از تصاویر، عکسبرداری کند. 
همچنین سوابق جست‌وجوهای رایانه‌ای و اطلاعات ورود و کلمه عبور را ثبت کند و از فلش درایو4های وصل به رایانه، داده‌ها را استخراج نمایند.
برنامه دیگر اداره امنیت ملی آمریکا، میستیک،5 به کارگزاران این اداره اجازه می‌دهد تا 30 روز از همه ارتباطات تلفنی به خارج، از جمله مکالمه‌های شهروندان آمریکا که به خارج سفر و یا با خارج از کشور تلفن می‌کنند را مورد شنود قرار دهد و یا بازیابی نماید. 
بریده‌های میلیون‌ها مورد از این ارتباطات تلفنی سپس پردازش شده و برای درازمدت ذخیره می‌شوند.
متأسفانه در کنار این همه تمرکز افکار عمومی روی خلاف‌کاری‌های اداره امنیت ملی، گرایشی وجود دارد تا فراموش شود که این اداره صرفاً یکی از شمار فزاینده ادارات اطلاعاتی سرّی است که وظیفه جاسوسی از مردم آمریکا را برعهده ‌دارند. 
در واقع سی‌آی‌ای، اف‌بی‌آی، دی‌اچ‌اس6 و دی‌ای‌اِی،7 از جمله اداراتی هستند که به منظور جاسوسی از شهروندان و کنترل آنها مرزهای قانون را زیر پا می‌گذارند.
این امر نه تنها نصّ صریح قانون، بلکه روح قانون را هم نقض می‌کند. منظور من از قانون، اشاره به تنها قانونی است که حقیقتاً اهمیت دارد- قانون اساسی ایالات متحده- تنها قانونی که حقیقتاً از ما در مقابل سوءاستفاده، تندروی، توسعه‌طلبی و مخفی‌کاری حکومت آمریکا محافظت می‌کند. دقیقاً به همین دلایل، لگدمال کردن، کنار ‌انداختن، بی‌اعتنایی کردن، تقلیل دادن، خفه کردن و در کل بی‌اعتبار و بی‌خاصیت کردن قانون اساسی توسط رئیس‌جمهور، کنگره و دادگاه‌ها که بی‌کم و کاست 
در مسیر تعیین شده توسط مجتمع صنعتی امنیتی- نظامی، مقامات اجرایی، شرکت‌ها و مانند آن، گام برمی‌دارند؛ ادامه دارد.
بنابراین اگر ملت ما غرق در همه گونه مشکلات است، به این دلیل است که ما در قوه مجریه، کنگره و دادگاه‌ها، مقامات رسمی حکومتی داریم که توانایی وفادار ماندن به قانون اساسی را ندارند. این آدم‌ها بارها و بارها ثابت کرده‌اند نمی‌شود به آنها اعتماد کرد که به آنچه می‌گویند، عمل کنند و قطعاً نمی‌شود به آنها اعتماد کرد که به سوگند خود در رعایت و دفاع از قانونن اساسی، وفادار بمانند.
چرا باید برای شما اهمیت داشته باشد؟
من اغلب می‌شنوم بسیاری از آمریکایی‌ها می‌پرسند، اگر من کار بدی نمی‌کنم، چه اهمیتی دارد دولت بخواهد از من جاسوسی کند؟ 
به این دلیل باید برای شما اهمیت داشته باشد: به مجرد اینکه به حکومت اجازه بدهید نقض قانون را آغاز کند - صرف‌نظر از اینکه چگونه توجیه‌پذیر به نظر می‌رسد- شما از حق خود در قرارداد بین خودت و حکومت که تصریح دارد بر اینکه حکومت برای شما کار و از شما به عنوان شهروند اطاعت می‌کند (رابطه خادم- مخدوم) صرف‌نظر و آن را واگذار می‌کنید و به مجرد اینکه حکومت شروع به اقدام فراتر از قانون کند و به هیچ‌کس جز خودش پاسخگو نباشد، دیگر هیچ راهی برای مهار آن باقی نمی‌ماند الاّ انقلاب. و اما آنهایی که نگران نیستند که حکومت از آنها هنگامی که رانندگی می‌کنند، فیلم بگیرد، به مکالمات تلفنی آنها گوش کند، با استفاده از ماهواره، تحرکات آنها را ردگیری کند و برای افزایش جاسوسی از پهپاد استفاده کند، بهتر است نگرانی خود را شروع کنند. 
در زمانه‌ای که مردم معمولی آمریکا بدون اینکه اطلاع داشته باشند، هر روز حداقل سه قانون را نقض می‌کنند- همه به برکت فراوانی قوانینی که هر ساله به کتاب‌ها افزوده می‌شوند- کما بیش این احتمال وجود دارد که اگر حکومت آمریکا بخواهد شما را به عنوان یک قانون‌شکن هدف قرار دهد، قادر خواهد بود بدون اینکه تلاش چندانی به خرج دهد، به چیزی [علیه شما] 
دست پیدا کند.
پانوشت‌ها:
1- Mainway
2- Webcam
3- TURBINE
4- Flash Drive
5- MYSTIC
6- Department of Homeland Security
7- Drug Enforcement Administration