kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۸۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶
در دیدار با نخست‌وزیر عراق مطرح شد

امیرعبداللهیان: مناسبات ایران و عراق، نشان‌دهنده نگاه راهبردی مشترک است

وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه «ایران از نقش سازنده عراق در معادلات منطقه‌ای استقبال می‌کند»، نوشت: مناسبات عالی دو کشور، نشان‌دهنده نگاه راهبردی مشترک است.
 
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیروز چهارشنبه با شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در تهران دیدار و رایزنی کرد.
وزرای خارجه دو کشور، در مورد روابط کلی فی‌مابین ایران و عراق و همچنین تأکید بر نقش محوری عراق در منطقه و تلاش‌های این کشور برای تقویت امنیت و تحکیم ثبات در این کشور گفت‌وگو کردند.
وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در ارتباط با گفت‌وگوی خود با نخست‌وزیر عراق توئیتی را منتشر کرد.
حسین امیرعبداللهیان در توئیتر نوشت: «امروز [چهارشنبه] با آقای سودانی نخست‌وزیر محترم عراق در تهران دیدار کردم. وی به‌عنوان نماینده دولت و ملت بزرگ عراق مورد احترام ماست.»
وی با اشاره به اینکه «جمهوری اسلامی ایران بر تعمیق مناسبات با عراق تأکید و از نقش سازنده‌اش در معادلات منطقه‌ای استقبال می‌نماید»، نوشت: مناسبات عالی دو کشور، نشان‌دهنده نگاه راهبردی مشترک است.
رایزنی امیرعبداللهیان و چاووش اوغلو
در مورد تشدید تنش در مرزهای ترکیه و سوریه
وزیر خارجه کشورمان و وزیر خارجه ترکیه در مورد آخرین وضعیت تحولات مرزی و درگیری‌های نظامی بین ترکیه و سوریه بحث و تبادل‌نظر کردند.
امیرعبداللهیان ضمن اشاره به درک جمهوری اسلامی ایران از نگرانی‌های امنیتی ترکیه و لزوم رفع این نگرانی‌ها، اظهار کرد: تحقق این امر مستلزم تداوم گفت‌وگوهای امنیتی فی‌مابین دو کشور است، توسل به عملیات نظامی زمینی نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه موجب ایجاد خسارت و پیچیده‌تر شدن وضعیت می‌شود.
وی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه هرگونه کمک به‌منظور حل‌وفصل سیاسی مشکلات موجود میان دو کشور خبر داد.
چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز ضمن تشریح وضعیت جاری و مواضع کشورش در قبال آن، از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد و مقرر شد این تماس‌ها ادامه یابد.