kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵
وزیر بهداشت تأکید کرد

لزوم صدور مجوز برای استخدام‌پرستاران

 
 
 
 
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم صدور مجوز استخدام‌پرستاران از سوی سازمان اداری و استخدامی، گفت: در حال حاضر ۴۰ هزار دانشجوی‌پرستاری در حال تربیت داریم و نگران کمبود‌پرستار نیستیم.
به گزارش ایسنا، بهرام عین‌اللهی اظهارداشت: در سال گذشته نزدیک به ۶۹ هزار نفر استخدام داشتیم که بخشی از آنها از‌پرستاران بودند که البته برای آنها از قانون ایثارگران استفاده شده بود.
عین‌اللهی تاکید کرد: باتوجه به اینکه ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی طی یک سال گذشته
 در ۷۹ مرکز اضافه کرده‌ایم و قرار است هفت هزار و 700 تخت دیگر نیز اضافه شود، شدیدا به نیروی انسانی نیاز داریم و به منظور این نیاز در حال مکاتبه با سازمان اداری و استخدامی هستیم و ان‌شاءالله موفق شویم تا مجوزهای لازم استخدام را دریافت کنیم. وی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای ما در حوزه‌پرستاری است، بیان داشت: در حال حاضر
 ۴۰ هزار دانشجوی‌پرستاری در حال تربیت داریم و نگران کمبود‌پرستار نیستیم و در صورت صدور مجوزهای استخدامی نیروی انسانی به تعداد کافی وجود دارد تا با به کارگیری آنها مشکلات خود را برطرف کنیم. 
 درخواست سالانه ۱۲۵۰‌پرستار
 برای گواهی مهاجرت
خبر دیگر اینکه معاون‌پرستاری وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود 1250 نفر برای گوداستندینگ (گواهی مورد نیاز برای مهاجرت) درخواست می‌دهند که البته ممکن است همه این افراد اقدام به مهاجرت نکنند.
عباس عبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم به ‌مناسبت سالروز میلاد حضرت زینب(س) و روز‌پرستار درباره وضعیت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات‌پرستاری اظهارداشت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات‌پرستاری سال 1386 در مجلس به تصویب رسید و قرار بود تا سه ماه پس از تصویب این قانون، آیین‌نامه اجرایی آن نوشته شود اما اجرای آن
 15 سال به‌طول انجامید.
عبادی ادامه داد: خوشبختانه در دولت سیزدهم با عزم دولت اجرای این قانون آغاز شد و در سال جاری عملیاتی خواهد شد.
وی افزود‌: سه سند برای اجرای قانون نیاز بود؛ سند اول مصوبه هیئت وزیران برای تعیین ارزش‌ نسبی خدمات بود که در اردیبهشت ماه ابلاغ شد؛ سند دوم رسیدگی به اسناد بود که توسط شورای‌عالی بیمه ابلاغ شد و سند سوم نیز آماده شدن زیرساخت‌های HIS بیمارستان‌ها بود تا خدمات‌پرستاری در صورت‌حساب بیمار لحاظ و درآمدهای ناشی از تعرفه‌ها و سهم‌پرستاران احصا شود. مجموعه این اتفاقات از اردیبهشت تا پایان تیرماه سال جاری انجام گرفت و با پیگیری‌های مقام عالی وزارت بهداشت، اولین پرداختی بر اساس تعرفه‌گذاری از 16 آبان ماه به بیمه‌ سلامت انجام شد تا آن را به دانشگاه‌ها بدهند؛ دانشگاه‌های علوم پزشکی از 16 آبان ماه تاکنون لیست کارکنان را احصا کردند و مبلغی به‌صورت علی‌الحساب به‌پرستاران پرداخت می‌کنند.
 کمتر از یک‌پرستار به‌ازای هر تخت بیمارستانی داریم
معاون‌پرستاری وزارت بهداشت درباره معضل کمبود نیرو در حوزه‌پرستاری گفت:‌ در زمان حاضر به‌طور میانگین به‌ازای هر تخت 0.95 نفر‌پرستار یعنی کمتر از یک‌پرستار داریم اما طبق استانداردها، به 1.8 نفر‌پرستار به‌ازای هر تخت بیمارستانی نیاز است.
عبادی با بیان این‌که همه‌ساله تعدادی از‌پرستاران بازنشسته می‌شوند و همزمان تعدادی تخت بیمارستانی نیز به کشور اضافه می‌شود که نیاز به نیروهای‌پرستاری را افزایش می‌دهد؛ خاطرنشان کرد:‌ به‌دلیل افزایش نیاز به نیروی‌پرستاری، جذب نیرو باید شتاب بیشتری داشته باشد و ضرورت دارد نهادهای دیگر مانند سازمان امور اداری و استخدامی به وزارت بهداشت مجوزهای استخدامی جدید بدهد. در نظام سلامت سالانه حدود 10 هزار نفر بازنشسته می‌شوند که 40 درصد آن‌ها‌پرستار هستند و می‌توان گفت که سالانه حدود چهار هزار نفر از‌پرستاران، بازنشسته می‌شوند. وی با اشاره به این‌که با پیری جمعیت نیاز به خدمات سلامت افزایش می‌یابد؛ افزود:‌ مسئله سالمند شدن جمعیت می‌تواند در کمتر از 20 سال‌ آینده یک بحران جدی ایجاد کند البته کمبود‌پرستار در تمام نظام‌های سلامت جهان یک معضل مزمن است و با تسهیلاتی که کشورهای پیشرفته ایجاد می‌کنند مهاجرت‌پرستاران از برخی کشورها در حال افزایش است که این امر ناشی از مساعد نبودن شرایط کاری و استخدامی در کشورهاست.
معاون‌پرستاری وزارت بهداشت درباره وضعیت مهاجرت‌پرستاران گفت:‌ آمار رسمی از مهاجرت‌پرستاران نداریم اما بر اساس اعلام سازمان نظام‌پرستاری، سالانه حدود 1250 نفر برای گوداستندینگ (گواهی مورد نیاز برای مهاجرت) درخواست می‌دهند که البته ممکن است همه این افراد اقدام به مهاجرت نکنند.
 آخرین خبرها از جذب و استخدام‌پرستاران
عبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر آخرین خبرها از جذب و استخدام‌پرستاران بیان داشت:‌ آخرین آزمون استخدامی‌پرستاران مربوط به بهمن ماه سال 1399 بود که 20 هزار نفر‌پرستار از این طریق جذب شدند البته 66 هزار نفر از نیروهای سلامت نیز مشمول قانون تبدیل وضعیت ایثارگران شدند که حدود 30 تا 40 درصد آنها از گروه‌پرستاری بودند.
به‌گفته وی، جلسات متعددی در نهاد ریاست‌جمهوری با حضور مسئولان سازمان امور اداری و استخدامی برای جذب‌پرستاران برگزار شده است اما مصوبه نهایی هنوز ابلاغ نشده است؛ با وجود این قول مساعد داده شده است که در نیمه دوم سال جاری،‌ مجوز برگزاری آزمون استخدامی به وزارت بهداشت داده شود.