kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۶۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷

تبعیض در جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های ایالات متحده

 
 
 
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی در آمریکا از ۲۰ درصد دانشگاه‌های این کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین ۱۱ درصد استادان آمریکایی به شیوه «خود استخدامی» جذب می‌شوند.
خود استخدامی در دانشگاه‌های آمریکا باعث محدود شدن فضای علمی این کشور شده است. به این معنا که اغلب دانشگاه‌ها، فقط فارغ‌التحصیلان خود را استخدام می‌کنند.
پژوهشی که اخیرا مجله نیچر در مورد عوامل موثر برای جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های آمریکا منتشر کرده که نشان می‌دهد که شهرت دانشگاه محل دریافت مدرک دکتری، اهمیت بیشتری نسبت به مصاحبه‌های استخدامی دارد که توسط دانشگاه‌ها انجام می‌شود.
بر اساس این مطالعه، اعتبار تعداد اندکی از دانشگاه‌های آمریکایی نوعی سلسله مراتب ایجاد کرده است. در واقع، اقلیت کوچکی از دانشگاه‌ها، اکثریت استادان دانشگاه را تربیت می‌کنند. به طوری که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های با اعتبار بالاتر به عنوان هیئت علمی در دانشگاه‌های با اعتبار پایین‌تر جذب می‌شوند.
یکی دیگر از یافته‌های پژوهش این است که استادان آموزش دیده دانشگاه‌های خارجی به استثنای افرادی که در کانادا یا انگلستان تحصیل کرده‌اند هم فرصت چندانی برای هیئت علمی شدن در آمریکا ندارند.
دلیل افزایش تعداد استادان زن در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات در ۱۰ سال گذشته هم مربوط به بازنشستگی استادان مرد است، نه استخدام استادان زن.
در این مطالعه با ۳۰۰ هزار عضو هیئت علمی در ۱۰ هزار و ۶۱۲ دپارتمان مصاحبه انجام شده است. نویسندگان این مقاله معتقدند که اقلیت کوچکی از دانشگاه‌ها، اکثریت بزرگی از استادان در سراسر رشته‌ها تامین می‌کنند.
بر اساس این مطالعه، ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی در آمریکا فقط از ۲۰ درصد دانشگاه‌های این کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین از هر هشت عضو هیئت علمی، یک نفر در دانشگاه‌های برتر شامل دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، دانشگاه هاروارد، دانشگاه میشیگان، دانشگاه ویسکانسین مدیسون و دانشگاه استنفورد تحصیل کرده‌اند.
نویسندگان این مقاله معتقدند که از آنجایی که این دانشگاه‌ها تعداد زیادی از استادان را تربیت می‌کنند، روش‌ها، اخلاق و شیوه‌های این دانشگاه‌ها به طور پیش فرض در سایر دانشگاه آمریکا غلبه پیدا می‌کند.
خود استخدامی به معنای این است که دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلان خود را استخدام کنند، این مورد در همه کشورهای جهان وجود دارد. برای مثال در روسیه، آفریقای جنوبی و پرتغال به ترتیب ۳۶، ۶۷ و ۷۳ درصد استادان از طریق این شیوه جذب می‌شوند. در آمریکا هم ۱۱ درصد استادان به شیوه خود استخدامی انتخاب می‌شوند.
البته نرخ‌های خود استخدامی در همه زمینه‌ها یکسان نیست. کمترین میزان آن در رشته‌های علوم انسانی (۵.۴ درصد) و علوم اجتماعی (۶ درصد) بود؛ اما در پزشکی و بهداشت ۱۶.۷ درصد است.
با وجود این که برخی افراد معتقدند تعداد استادان زن در جهت برابری جنسیتی در سال‌های گذشته افزایش یافته است، این پژوهش نشان می‌دهد که ۶۴ درصد استادان آمریکا مرد هستند.