kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۵۷۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
یک پژوهش نشان می‌دهد

اکثر هنرمندان ایرانی بعد از مهاجرت شکست خورده‌اند(اخبار ادبی و هنری)

بررسی زندگی حرفه‌ای هنرمندان ایرانی پس از مهاجرت نشان می‌دهد عمده این چهره‌ها نتوانستند موفقیت‌های قبل را تکرار کنند و به مسیری نامعلوم و نه‌چندان خوشایند رسیدند؛ زیرا مردم به‌عنوان مهم‌‌ترین پشتوانه هنرمندان، پس از مهاجرت حامی آنها نبودند.

به گزارش ایرنا، موضوع مهاجرت یکی از چالش‌های مهم ایرانیان در دهه‌های اخیر بوده که از سوی طیف‌های مختلف فکری و فرهنگی مطرح شده است. مهاجرت هنرمندان از جمله موضوع‌های مهمی بوده که توجه توده مردم و رسانه‌ها را به خود معطوف کرده است. هنرمندان به‌دلیل محبوبیتی که در میان مردم دارند، از جمله صنف‌های پرنفوذ به شمار می‌روند که مهاجرت آنها به موضوعی برای بحث و حتی جریان‌‌سازی در رسانه‌ها تبدیل شده است. از سوی دیگر، هنر بر خلاف بسیاری از رشته‌های فنی، مهندسی و پزشکی، به‌شدت به ارتباط با مردم و پشتوانه‌ اجتماعی و زیست‌بومی وابسته است و از این‌رو بررسی سرنوشت هنرمندان ایرانی پس از مهاجرت نشان از سرنوشت متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی این افراد پس از مهاجرت دارد.
در بررسی انجام‌شده در این گزارش، ۱۵ تن از هنرمندان ایرانی در طیف‌های سنی مختلف و در حوزه‌های سینما، تلویزیون، تئاتر و موسیقی انتخاب شده و سرنوشت زندگی هنری آنها پیش و بعد از مهاجرت از ایران واکاوی شده است.
عمده این هنرمندان پس از مهاجرت نتوانستند مسیر حرفه‌ای خود را ادامه دهند، به‌گونه‌ای که برخی به سراغ تدریس و پژوهش رفتند، برخی به کلی فعالیت هنری و فرهنگی را کنار گذاشته و برخی از مهاجرت منصرف شده و به کشور بازگشتند تا مشخص شود تا چه اندازه موضوع مهاجرت برای هنرمندان پروژه‌ای پرریسک و خطرناک است؛ زیرا مهم‌ترین پشتوانه هنرمندان یعنی مردم با مهاجرت از دست خواهد رفت.