kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
عناصر اصلی اغتشاشات مشمول هیچ ارفاقی نمی‌شوند

آزادی 117 زندانی دارای شرایط ارفاق در تهران، البرز و هرمزگان پس از دستور رئیس‌قوه قضائیه

در پی دستور روز شنبه رئیس‌قوه قضائیه به مناسبت پیروزی تیم ملی فوتبال، برای آزادی زندانیان دارای شرایط ارفاق، 117 زندانی در تهران، البرز و هرمزگان آزاد شدند.


به گزارش خبرگزاری میزان، دادستان تهران گفت: پس از دستور روز شنبه رئیس‌قوه قضائیه، پرونده شماری از افرادی که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا بودند مورد بررسی قرار گرفت و ۴۶ نفر که شماری از آنها در جریان اغتشاشات اخیر تهران دستگیر شده بودند با مساعدت و معاضدت انجام شده از زندان آزاد شدند.
صالحی افزود: نسبت به بررسی پرونده‌ افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر بازداشت شده بودند و شرایط ارتکاب جرم آنها اجازه می‌داد مساعدتی در مورد آنها صورت پذیرد، موضوع مورد بررسی قرار گرفت و این افراد با قرار تامین مناسب آزاد شدند.
گفتنی است، در دستور رئیس‌دستگاه قضا تصریح شده که بدیهی است کسانی که در قضایای اخیر مرتکب جنایت شده و مدافعان امنیت مردم را شهید و مجروح کردند و اموال مردم را به آتش کشیدند و قرآن را سوزاندند، قابل اغماض و بخشش نیستند و برای عناصر و مسببان اصلی اغتشاشات اخیر، هیچ جای ارفاق وجود ندارد.
57 زندانی در استان البرز آزاد شدند
رئیس‌کل دادگستری استان البرز هم با تشریح اقدامات انجام شده پس از دستور ویژه روز شنبه رئیس‌قوه قضائیه در پی پیروزی مسرت‌بخش تیم ملی فوتبال ایران مبنی بر مساعدت و معاضدت در آزادی زندانیانی که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارند، به میزان گفت: اجرای این دستور بلافاصله در دستور کار قرار گرفت تا زمینه برای استفاده از این ظرفیت برای آزادی زندانیان و محکومان واجد شرایط از جمله دستگیرشدگان مربوط به اغتشاشات اخیر در استان فراهم شود که با بررسی پرونده آنها،۵۷ نفر از زندانیان از جمله تعدادی از بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر در استان البرز که شرایط بهره‌مندی از نهادها و ارفاقات قانونی را دارا بودند، از زندان آزاد شدند.
حسین فاضلی هریکندی با تاکید بر اینکه این ارفاقات قانونی قطعا در مورد کسانی که اقدام به مقابله با مامورین حافظ امنیت و یا شهادت و مجروح نمودن آنها کردند و نیز شامل اشخاصی که اقدام به تخریب و یا آتش زدن اموال عمومی و خصوصی کردند، اعمال نخواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم در روزهای آتی نیز با بررسی پرونده سایر بازداشتی‌ها، امکان بهره‌مندی سایر متهمان واجد شرایط از ارفاقات قانونی مطابق دستور رئیس‌قوه قضائیه فراهم شود.
آزادی ۱۴ زندانی مربوط به اغتشاشات استان هرمزگان
رئیس‌کل دادگستری هرمزگان هم در این زمینه گفت: بلافاصله پس از دستور رئیس‌قوه قضائیه کشور برای بهره مندی زندانیان از ارفاقات قانونی در پی پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان، نسبت به بررسی پرونده‌ها اقدام شد و نسبت به تخفیف و تبدیل قرار تأمین آن دسته از متهمان که شرایط ارتکاب جرم آنها اجازه می‌داد اقدام شد.
مجتبی قهرمانی با اشاره به اینکه تعداد ۱۴ نفر از زندانیان اغتشاشات اخیر با تودیع قرار تأمین آزاد شدند، افزود: کلیه متهمان از حق آزادی تحت قرار تأمین برخوردار هستند و تاکنون نیز همه متهمانی که امکان تودیع تأمین را داشته‌اند آزاد شده‌اند، ولیکن در مورد متهمین اخیر به صورت ویژه با تبدیل قرار و تخفیف قرار امکان آزادی فراهم شده است.
قهرمانی ادامه داد: تصمیم رئیس‌قوه قضائیه از جنبه‌های مختلف حقوقی، قضایی، سیاست جنایی، جرم شناسی، سیاسی و اجتماعی قابل بررسی است که از هر نگاهی این دستور کارکردهای مثبت خود را نشان می‌دهد.این دستور هم موافق سیاست‌های کلی کاهش آسیب‌های زندان است و هم جهت باز اجتماعی شدن و بازگشت متهم به آغوش خانواده و جامعه بسیار مؤثر است و علاوه‌بر آن، از این نظر که دشمنان نظام و انقلاب را در جذب فرزندان این کشور، ناکام می‌گذارد، مطلوب ارزیابی می‌شود.
وی بیان داشت: هم اکنون تعداد کمی زندانی مربوط به اغتشاشات در زندان‌های استان هرمزگان وجود دارند که اکثراً مرتکب جرایم خشن و خاص شده‌اند و پرونده آنها نیز در دست بررسی است.
قهرمانی با اشاره به اینکه هیچ زندانی کمتر از ۱۸ سال و دانشجو و دانش‌آموزی در زندانهای استان هرمزگان نیست، تأکید کرد: کماکان برخورد با متهمان خشن با توجه به جرم و شیوه ارتکاب جرم، قاطع و بازدارنده خواهد بود.