kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۵۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱

رونمایی از فرش دستبافت با طرح «آرش کمانگیر» در آمل

با حضور برخی مسئولان شهرستان آمل و هنرمندان و فرش بافان آملی از فرش دستبافت «آرش کمانگیر» اثر منیره نظری پرده‌برداری و رونمایی شد.

 

آمل- خبرنگار کیهان:

طرح فرش دست بافت با عنوان آرش کمانگیر نخستین بار در مرکز ملی فرش ایران به نام خانم «منیره نظری» هنرمند و فرش‌باف آملی نیز به ثبت رسید. منیره نظری طراح این فرش، هدف از این اقدام را شناساندن و معرفی پیشینه تاریخی و فرهنگ کهن شهرستان آمل و نیز هنر ایرانی در تولید و بافت فرش‌های سنتی اعلام کرد.
وی افزود: این فرش ۳ متری با ۸۶ رنگ طبیعی و شیمیایی و با استفاده از نخ‌های ابریشم به همت ۵ بانوی فرش‌باف آملی دیگر به‌صورت هنرمندانه‌ای بافته شده است. این هنرمند آملی در تشریح نمادهای به کار رفته در این تابلو فرش دست بافت گفت، عکس «آرش کمانگیر» به‌عنوان تصویر اصلی فرش است و در پشت آن کوه دماوند به همراه اشعاری از شاعران نامدار ایرانی در وصف حماسه‌های آرش کمانگیر سرودند، نقش بسته است.
نظری افزود: برای طراحی و رنگ‌آمیزی فرش حدود یک سال و برای بافت آن نیز یک‌ سال زمان برده است. بافت فرش جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر این هنرمند آملی که تاکنون در بیش از ۱۵ نمایشگاه بین‌المللی فرش دستبافت داخلی و خارج از کشور شرکت داشته، تابلو فرش ویژه جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ کشور قطر نیز تولید و بافته است.
نظری گفت: فرش جام‌جهانی پیام‌آور صلح جهانی بوده و برای بافت آن از نقوش سنتی فرش بهره گرفته شده است.
وی افزود: در این تابلو فرش ۳ متری، پرچم ۳۲ کشور شرکت‌کننده در جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر با همکاری ۵ بافنده فرش آملی بافته و توسط یکی از شرکت‌های داخلی که سفارش‌دهنده آن بوده، تحویل امیر قطر خواهد شد.