kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱

شمال سوریه آبستن تحولات خطرناک ترکیه: به زودی وارد خاک این کشور می‌شویم!

رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند عملیات زمینی نیروهای این کشور در شمال سوریه همین روزها آغاز می‌شود! دمشق بارها در این باره به اردوغان هشدار داده است.

به دنبال انفجار تروریستی اخیر در مرکز اسلامبول که به کشته شدن 6 تن و زخمی شدن ۸۱ تن دیگر منجر شد ترکیه گروه‌های مسلح کُرد مستقر در مناطق شمالی عراق و سوریه را مسئول این اقدام دانسته و به همین منظور عملیات نظامی هوایی را علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) در شمال سوریه و عراق آغاز کرده است. البته کسی نیست که نداند «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، خیلی وقت است که طمع چنین کاری را در سر می‌پروراند.
حالا روزنامه «ینی شفق» نزدیک به حاکمیت ترکیه به نقل از یک گزارش از «خلوصی آکار»، وزیر دفاع این کشور در نشست محرمانه‌ای نوشته که عملیات زمینی به زودی انجام خواهد شد. به گزارش ایسنا، ینی شفق نوشته: «امکان دریافت حمایت مورد نظر از روسیه و آمریکا در عملیات هوایی پنجه-شمشیر در شمال سوریه نبود اما با این وجود عملیات انجام شد و موفق بود.» در همین راستا این روزنامه از موضع آمریکا هم انتقاد و آن را «منافقانه» توصیف کرده و باز البته این هم روشن است که بعید نیست اردوغان این را مایه گرفتن امتیاز به خصوص از آمریکا بکند!
بر اساس اعلام وزارت دفاع ملی ترکیه، نظامیان ترکیه ۱۰ تن از عناصر پ.ک.ک را در شمال عراق و ۱۲ تن را نیز در شمال سوریه از پای در آورده‌اند. وزارت دفاع ملی ترکیه تاکید کرده: «عملیات نظامی ترکیه در این مناطق بی‌وقفه ادامه دارد.» همچنین رئیس‌جمهوری ترکیه روز شنبه تأکید کرده که برای امن نگه داشتن مرزهای کشورش مصمم است.
انتقال تجهیزات نظامی آمریکا به شمال و شرق سوریه
در این اوضاع آشفته که ترکیه در شمال سوریه به وجود آورده، دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرده که ائتلاف آمریکا تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به مناطق شمال و شرق سوریه منتقل کرده است! دیده‌بان حقوق بشر سوریه این را هم گفته که: «ائتلاف آمریکا تجهیزات نظامی گسترده‌ای شامل ۱۰۰ کامیون را از شمال عراق به پایگاه‌هایش در تل بیدر و قسرک در جنوب حسکه منتقل کرد.» معلوم نیست که آیا این تحرکات با تحرکات ترکیه در همین منطقه، ارتباط دارد یا خیر. چندی پیش آمریکایی‌ها اعلام کردند اردوغان در شمال سوریه نیروهای آنها را در خطر قرار داده است!
فرود پرواز روسیه پس از 12 سال در سوریه
همچنین در این بحبوحه از سوریه خبر می‌رسد که اولین پرواز مسافربری روسی پس از ۱۲ سال در فرودگاه لاذقیه سوریه به زمین نشست. طبق بیانیه وزارت حمل‌ونقل سوریه، فرودگاه بین‌المللی لاذقیه واقع در شمال سوریه جهت آغاز منظم پروازها با فرودگاه «مخاچ قلعه»، مرکز جمهوری خودمختار داغستان روسیه، روز شنبه پس از ۱۲ سال میزبان اولین هواپیمای مسافربری روس بود و یک فروند هواپیمای مسافربری روسی متعلق به شرکت «کاسموس» در این فرودگاه به زمین نشست.