kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۵۲۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱

آمار تکان دهنده از 8 سال تجاوز و ویرانی در یمن 18 هزار نفر را طی 2800 روز قتل عام کردند

 

هشت سال پس از جنگ يمن، انتشار گزارشي نشان مي دهد كه حجم تلفات و جنايات سعودي‌ها در اين جنگ بدان ميزان گسترده است كه در اين مدت بيش از 4 هزار كودك بيگناه جان خود را از دست داده‌اند.
هشت سال پس از آغاز جنگ ائتلاف سعودي عليه مردم يمن، اكنون كه غبار جنگ كمي فرونشسته است، حقايق بيشتري آشكار مي شود. حقايقي كه پرده از حجم بسيار زياد جنايت سعودي‌ها و نيروهاي متجاوز در يمن دارد. در همين ارتباط نيز شبكه خبری المسیره با انتشار گزارش مرکز حقوق بشری «عین الانسانیه» (چشم بشریت) اعلام کرد كه در مدت ۲۸۰۰ روز از جنگ یمن، ۱۸ هزار و ۱۳ یمنی به شهادت رسیده و ۲۹ هزار و ۶۶۰ تن دیگر زخمی شدند که از این تعداد ۴۰۶۱ کودک شهید شده و ۴۷۳۹ کودک دیگر نیز زخمی شدند، همچنین از این تعداد ۲۴۵۴ زن به شهادت رسیده و ۲۹۶۶ زن دیگر زخمی شدند.
همچنین عین الانسانیه در ادامه گزارش داد، جنگ در یمن در طول ۲۸۰۰ روز موجب ویرانی ۵۹۸ هزار و ۷۳۷ منزل مسکونی، ۱۸۲ زیرساخت دانشگاهی، ۱۶۷۹ مسجد، ۳۷۹ زیرساخت گردشگری، ۴۱۵ بیمارستان و مرکز بهداشتی، ۱۲۴۲ مدرسه و مرکز آموزشی، ۱۴۰ زیرساخت ورزشی، ۲۵۵ مکان تاریخی، ۶۱ زیرساخت رسانه‌ای و ۱۰ هزار و ۸۰۳ زمین کشاورزی شد. در ادامه گزارش یاد شده آمده است، در طول جنگ علیه یمن، جنگنده‌های دشمن ۱۵ فرودگاه، ۱۶ بندر، ۳۴۴ نیروگاه برق، ۷۰۹۹ جاده و پل را هدف قرار داده و ۶۱۶ شبکه و ایستگاه ارتباطی، ۲۹۷۴ مخزن و شبکه آب و ۲۱۰۱ زیرساخت دولتی را ویران کردند.
این مرکز حقوقی یمنی درباره زیرساخت‌های اقتصادی آسیب دیده در طول جنگ یمن تاکید کرد، دشمن ۴۰۷ کارخانه، ۳۸۵‌تانکر سوخت، ۱۲ هزار و ۳۰ زیرساخت تجاری و ۴۵۴ مرکز پرورش دام و طیور را هدف قرار داد. مرکز یاد شده در پایان نیز اعلام کرد، دشمن ۱۰ هزار و ۱۱۲ وسیله نقلیه، ۹۹۸ کامیون مواد غذایی، ۷۰۰ بازار، ۴۸۵ قایق ماهی‌گیری، ۱۰۱۴ انبار مواد غذایی و ۴۲۵ پمپ بنزین را منهدم کردند. با وجود اين حجم از خرابي‌ها و جنايت‌ها، اما چشم‌اندار روشني از پايان اين جنگ ديده نمي شود. جنگی نابرابر که به گفته مقامات سازمان ملل بدترین فاجعه‌ انسانی حال حاضر جهان را رقم زده است و یک تراژدی تمام عيار با ابعاد و تبعات سیاسی، اجتماعی و جهانی است. در عين حال، جنگ يمن با همه هزينه‌هايش، اما دستاوردهاي سياسي را نيز براي يمني‌ها به همراه داشته است.  یمن در حالی با حمله همه‌جانبه عربستان سعودی مواجه شد که هیچ توان بازدارندگی نداشت، اما اکنون يمني‌ها با انواع موشک‌های بالستیک یمنی عمق خاک عربستان را با دقت نشانه می‌روند به طوری‌که می‌توانند ریاض در فاصله ۱۱۲۵ کیلومتری هدف قرار دهند و پهپادهای یمنی به هر نقطه‌ای پرواز می‌کنند.