kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۵۲۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱

اعتصاب همزمان کارکنان آمازون در 30 کشور جهان

 

شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در گزارشی از اعتصاب کارکنان شرکت آمازون در بیش از 30 کشور جهان در اعتراض به دستمزدهای پایین خبر داده است.
کارکنان شرکت آمازون در بیش از ۳۰ کشور جهان و در اعتراض به سیاست‌های کاری این شرکت دست از کار کشیده‌اند. اعتصاب کارکنان این غول آمریکایی در این موقع از سال می‌تواند میلیارد‌ها دلار خسارت به آن وارد کند. این اعتصاب همزمان با یکی از شلوغ‌ترین روز‌های خرید در سال یعنی «جمعه سیاه» همراه شده است. جمعه سیاه به شلوغ‌ترین روز خرید در سال معروف است. خریداران کالا برای دریافت کالای خریداری شده به سایت شرکت آمازون مراجعه می‌کنند.
آن طور که خبرگزاری صدا و سیما نوشته، «پترا کوزنبرگ» نماینده اتحادیه کارکنان شرکت آمازون گفته: «همه به دنبال دریافت کالا‌های خود هستند، اما باید بگویم که این موضوع نفعی برای همکاران ما ندارد. آنها هیچ پولی از این راه کسب نمی‌کنند...شرکت آمازون سال گذشته درآمد خوبی را در جمعه سیاه به دست آورد. اما این موضوع تاثیری در بهبود وضعیت کارکنان این شرکت نداشت. کارکنان این شرکت برای بهبود شرایط کاری و افزایش دستمزد‌ها اعتصاب کرده‌اند چرا که تورم به بالاترین حد خود رسیده است.»
«باستیان زفی» که یکی از کارگران اعتصابی آمازون است نیز این طور موضع گرفته: «با این مقدار پول شما نمی‌توانید زندگی کنید. من سه فرزند دارم و همراه با همسرم کار می‌کنیم، اما مشکلات زیادی داریم. هزینه‌ها به گونه‌ای افزایش یافته که شما نمی‌توانید با درآمدی که کسب می‌کنید زندگی کنید.» «آلیان جیلوت» مسئول سایت فرانسوی زبان آمازون هم گفته: «کارکنان شرکت آمازون در ۳۵ کشور جهان درخواست‌های ما را دارند. آمازون یک شرکت جهانی است. ما شرایط کاری مشابهی داریم. ما حقوق برابری دریافت می‌کنیم که بسیار پایین است. ما کمترین حقوق را در هر کشوری دریافت می‌کنیم. این افتضاح است.»
گفتنی است آمازون در رابطه با حمایت از کارکنان و کارگران خود سابقه خوبی ندارد طوری که یک قاضی آمریکایی در حکمی از این شرکت خواسته بود اقدامات تلافی جویانه خود را ضد کارکنان خود متوقف کند. در سال ۲۰۲۱ نیز رهبران اتحادیه‌های کارگری اعلام کردند که نیمی از مصدومیت‌های کاری در بخش تحویل لوازم خانگی شرکت آمازون روی داده است. رسانه‌ها نیز چند روزپ یش افشا کرده بودند که آمازون قصد دارد هزاران کارمند خود را برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها اخراج کند.