kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۴۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵

گزارش رسمی نماینده کاخ سفید در سوریه از خطرات اردوغان برای آمریکا

 
 
نماینده آمریکا در شمال شرق سوریه در سخنانی گفته حملات هوایی ترکیه به سوریه نیروهای واشنگتن را نیز به خطر‌انداخته است.
به دنبال انفجار تروریستی اخیر در مرکز اسلامبول که به کشته شدن 6 تن و زخمی شدن ۸۱ تن دیگر منجر شد ترکیه گروه‌های مسلح کُرد مستقر در مناطق شمالی عراق و سوریه را مسئول این اقدام دانست و به همین منظور عملیات نظامی هوایی را علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) در شمال سوریه و عراق آغاز کرده است. ترکیه در این بین یکی دو نوبت هم پایگاه‌های آمریکایی را بمباران کرد. پایگاه‌هایی که معتقد است نیروی‌های کرد مسلح در آنجا آموزش می‌بینند. حالا «نیکولاس گرنگر»، نماینده آمریکا در شمال شرق سوریه، با اشاره به حملات هوایی روزهای اخیر ترکیه به مناطق کُردنشین سوریه گفته: «واشنگتن به شدت با اقدام نظامی که زندگی جوامع و خانواده‌ها را در سوریه بی‌ثبات می‌کند، مخالف است و ما می‌خواهیم فوراً تشدید تنش را متوقف کنیم...تحولات در مناطق شمالی سوریه خطرناک و غیر قابل قبول است و ما به شدت نگران هستیم...حملات هوایی ترکیه نیروهای آمریکا را نیز به خطر می‌اندازد.» گفتنی است ترکیه عضو ناتو است اما چند دهه‌ای است خواهان عضویت در اتحادیه اروپاست. غرب حاضر به پذیرفتن این کشور در این اتحادیه نیست. اما از آن سو، رئیس‌جمهوری ترکیه هم گفته، آنکارا مصمم است «تروریست‌ها» را بدون توجه به اینکه کجا هستند و چه کسانی را شریک خود می‌دانند، «ریشه‌کن» کند. این اظهارات «رجب طیب اردوغان» پس از اعتراض واشنگتن به آنکارا در مورد حملات هوایی‌اش به شمال عراق و سوریه مطرح می‌شود که به گفته واشنگتن، نیروهای آمریکایی را که با شبه‌نظامیان کُرد در سوریه همکاری می‌کنند مستقیماً تهدید می‌کند. در واقع این‌ سخنان بی‌توجهی به آمریکا تفسیر شده است.
البته خبر می‌رسد که به دنبال تهدیدهای مطرح شده از سوی مقامات بلندپایه ترکیه مبنی بر انجام عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه، منابع خبری از میانجیگری آمریکا برای منصرف کردن آنکارا پرده برداشتند. رسانه‌های کُرد زبان در این باره اعلام کرده‌اند که آمریکا شروط ترکیه برای منصرف شدن از انجام عملیات نظامی را به نیروهای قسد منتقل کرده است.
برای نمونه آنکارا خواستار خروج نیروهای سوریه دموکراتیک تا ۳۰ کیلومتری نوار مرزی با سوریه در راستای اجرای توافق‌های گذشته با آمریکایی‌ها و روسیه شده است. یکی دیگر از شروط ترکیه بیرون کردن نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از سوریه و تحویل برخی از فرماندهان آن به آنکارا اعلام شده است. البته باید توجه داشت که حملات ترکیه برای این کشور بی‌هزینه نبوده است. برای مثال در جریان حملات حزب کارگران کردستان علیه ارتش ترکیه و در واکنش به حملات این کشور در شمال عراق 3 نظامی ترکیه‌ای کشته شدند.
احتمال دیدار اردوغان و بشار اسد
اما آن‌چه در بحبوحه این حملات جالب توجه است این که یکی از رهبران حزب حاکم ترکیه دیدار اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و «بشار اسد» همتای سوری او را قبل از ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد 1402) بعید ندانسته و پیش‌بینی کرده روابط دمشق و آنکارا ممکن است قبل از انتخابات ترکیه وارد مرحله جدیدی شود. «اورهان میری اوغلو»، یکی از اعضای مرکزی تصمیم‌گیری و اجرایی حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه، گفته: «روابط دمشق و آنکارا ممکن است به زودی وارد مرحله جدیدی شود.» این در حالی است که مشاور ویژه رئیس‌جمهور سوریه در سخنانی اظهارات مقامات ترکیه مبنی بر نزدیک بودن آشتی میان آنکارا و دمشق را «فریبکاری» توصیف کرده است. چرخش اردوغان به سمت بشار اسد با توجه به حجم دشمنی‌های او طی سال‌های گذشته، به معنای یک پیروزی بزرگ برای سوریه نیز هست.
حمله موشکی به پایگاه آمریکا
خبر دیگر از میدان سوریه آن‌که به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) یک پایگاه نظامی آمریکایی در سوریه هدف شلیک موشک قرار گرفته است. سنتکام بدون ذکر جزئیات در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که حداقل دو پرتابه یک «پایگاه گشت‌زنی» آمریکا را در اواخر شب جمعه در نزدیکی شهر الشدادی در شمال شرق سوریه هدف قرار داد.