kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵

 اعتصاب بزرگ کامیونداران در کره جنوبی زنجیره تأمین غذا به خطر افتاد

 
 
 رئیس‌جمهور کره‌جنوبی اعتصاب سراسری کامیون‌داران را «غیرقانونی و غیرقابل قبول» و با هدف «گروگان گرفتن» زنجیره تامین ملی در طول بحران اقتصادی خوانده و هشدار داده که دولت احتمالا برای شکستن اعتصاب وارد عمل شود.
بحران اقتصادی غیر از اروپا،‌گریبان کشورهای توسعه‌یافته آسیا مثل ژاپن و کره جنوبی را نیز گرفته است. بر اساس گزارش‌ها در کره جنوبی اتحادیه کامیون داران این کشور اعتصاب بزرگی را در اعتراض به حقوق پایین خود به راه‌انداخته‌اند که زیاد به مذاق دولت خوش نیامده است. رئیس‌جمهور این کشور نیز هشدار داده است که دولت برای شکستن اعتصاب ممکن است وارد عمل شود. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، یکی از مقامات وزارت حمل‌ونقل کره جنوبی گفت که وزارتخانه قصد دارد روز دوشنبه(فردا) با اتحادیه کامیون داران اعتصابی برای مذاکره دیدار کند.
 به گزارش ایسنا هزاران نفر از کامیون داران کره جنوبی روز پنجشنبه دومین اعتصاب بزرگ خود را در کمتر از شش ماه گذشته به منظور دستیابی به حقوق و شرایط کاری بهتر آغاز کردند. این اقدام در حال حاضر زنجیره تامین را در سراسر دهمین اقتصاد بزرگ جهان مختل کرده و خودروسازان، تولیدکنندگان سیمان و فولاد را تحت تاثیر قرار داده است.این مقام وزارت حمل‌ونقل به رویترز گفت: «ما درخواست گفت‌وگو با اتحادیه کردیم و اتحادیه کامیون‌داران پاسخ داد که روز دوشنبه با ما دیدار خواهند کرد... گفت‌وگو هنوز نهایی نشده است، اما ما قصد داریم با اعضای اتحادیه دیدار و گفت‌وگو کنیم.»
 بر اساس این گزارش مقامات اتحادیه تخمین زده‌اند که حدود ۲۵ هزار نفر از مجموع ۴۲۰ هزار کارگر حمل‌ونقل در کره جنوبی به اعتصاب پیوستند. «یون سوک یول»، رئیس‌جمهور کره جنوبی در پیامی در فیس‌بوک اواخر روز پنجشنبه با اشاره به اینکه صادرات کلید غلبه بر بی‌ثباتی اقتصادی و نوسانات بازار مالی است، گفت: «مردم گروگان گرفتن سیستم لجستیک را در مواجهه با یک بحران ملی تحمل نمی‌کنند. اگر اخلال غیرمسئولانه حمل‌ونقل ادامه یابد، دولت چاره‌ای جز بررسی تعدادی از اقدامات از جمله دستور شروع کار نخواهد داشت»
طبق قوانین کره جنوبی، در هنگام اختلال جدی در حمل‌ونقل، دولت ممکن است دستوری صادر کند تا کارگران حمل‌ونقل را مجبور به بازگشت به کار خود کند. عدم رعایت این قانون تا سه سال حبس یا جریمه نقدی تا ۳۰ میلیون وون (۲۲۵۵۰ دلار) دارد. اگر دولت از این گزینه استفاده کند، این اولین بار در تاریخ کره جنوبی خواهد بود که چنین دستوری صادر می‌شود.این اعتصاب پس از آن صورت گرفت که کره جنوبی شاهد بیشترین کاهش صادرات اکتبر(مهر) در ۲۶ ماه گذشته بود، زیرا کسری تجاری این کشور برای هفتمین ماه ادامه داشت و بر کندی اقتصاد مبتنی بر صادرات تأکید کرد.