kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۴۶۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
بیرانوند به تمرینات گروهی بازگشت               

بررسی همه احتمالات درباره تیم ملی فوتبال ایران /هرگز تا این حد به صعود نزدیک نبوده ایم!

 
 
 
 
سرویس ورزشی-
هفته پایانی رقابت‌های گروه دوم جام جهانی فوتبال در شرایطی روز سه‌شنبه برگزار می‌شود که تیم‌ملی از شانس قابل توجهی برای صعود برخوردار است و به جرأت می‌توان گفت که هرگز تا این حد به صعود از مرحله گروهی نزدیک نبوده است.
دومین دیدار از روز دوم مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در گروه B از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه روز جمعه بین تیم‌های آمریکا و انگلیس در ورزشگاه البیت برگزار شد که در نهایت این دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید. و تیم در نیمه اول بازی پایاپایی را به نمایش گذاشتند و هر چند انگلیس زمان بیشتری از بازی را در اختیار داشت اما این آمریکا بود که یک بار تیر افقی دروازه حریف را به لرزه در آورد و یک موقعیت عالی را از دست داد.
در نیمه دوم اما آمریکا شرایط بهتری پیدا کرد و فشار بیشتری را روی دروازه انگلیس وارد کرد اما نتوانست به گل برسد. با پایان دور دوم بازی‌ها تیم ملی انگلیس با ۴ امتیاز صدرنشین است، تیم ملی ایران با ۳ امتیاز در رده دوم قرار دارد و تیم‌های آمریکا با دو امتیاز و ولز با یک امتیاز در رده‌های سوم و چهارم قرار دارند.
در پایان این بازی گرت ساوت‌گیت سرمربی تیم ملی انگلیس گفت: این دیدار دقیقاً همان بازی‌ای بود که فکر می‌کردم باشد. بعد از بازی با ایران می‌دانستم که تکرار چنین عملکردی دشوار خواهد بود، بنابراین من واقعاً از اینکه بازیکنان تلاش کردند خوشحالم. برخی ازضربات نهایی در یک سوم پایانی می‌توانست کمی بهتر باشد اما انعطاف پذیری زیادی برای دفاع در برابر حریف نشان دادیم. ما بازی را از عقب به خوبی کنترل می‌کردیم اما نتوانستیم بازی را باز کنیم.
او در ادامه صحبت‌های خود گفت: جام جهانی یک تورنمنت است و ما قرار نیست در یک تورنمنت یک شکل بازی کنیم. این یک بازی کاملاً متفاوت نسبت به بازی با ولز خواهد بود. یک امتیاز امروز، یک امتیاز بود. اگر بتوانیم آخرین بازی خود را ببریم، در گروه اول خواهیم شد.
گرگ برهالتر، سرمربی آمریکا هم بعد از این دیدار گفت: از نمایش تیمم در این دیدار راضی بودم و عملکرد خوبی برابر انگلیس ارائه دادیم ولی دوست داشتم از تیمم در این دیدار گل ببینم که این‌طور نشد. کار ما هنوز تمام نشده است و باید بتوانیم ایران را در دیدار روز سه‌شنبه شکست دهیم.
بررسی همه احتمالات
هفته پایانی رقابت‌های گروه دوم جام جهانی فوتبال روز سه‌شنبه از ساعت 22:30 به صورت همزمان برگزار خواهد شد که در آن ایران به مصاف آمریکا می‌رود و ولز رودرروی انگلیس می‌ایستد. از بین سه حالت دیدار تیم‌ملی، یک حالت (برد) حکم به صعود قطعی می‌دهد و یک حالت (باخت) منجر به حذف قطعی خواهد شد اما شرایط تساوی پیچیده است.
با تساوی ایران مقابل آمریکا، ایالات متحده به صورت قطعی از جام جهانی حذف خواهد شد اما ولز شانس صعود خواهد داشت.
اگر ولز بتواند انگلیس را شکست دهد، بی‌توجه به تعداد تفاضل در آن مسابقه، یاران گرت بیل راهی مرحله حذفی خواهند شد چرا که تفاضل ایران -۲ خواهد بود و تفاضل ولز در بدترین حالت -۱ می‌شود. به این ترتیب شانس صعود ایران در جدول احتمالات ۵۵.۵٪ خواهد بود و احتمال حذف تیم‌ملی ۴۵.۵٪ برآورد می‌شود. به عبارتی از ۹ حالت ممکن، ۵ مورد حکم به صعود تیم‌ملی می‌دهد و ۴ احتمال، تیمهای دیگر را صعودکننده می‌داند.
بد نیست تمام حالت‌های ممکن در بازی‌های روز آخر را با یکدیگر بررسی کنیم:
۱- برد ایران و برد انگلیس؛ صعود انگلیس به عنوان تیم اول و ایران به عنوان تیم دوم
۲- برد انگلیس و تساوی ایران؛ صعود انگلیس به عنوان تیم اول و ایران به عنوان تیم دوم
۳- برد انگلیس و شکست ایران؛ صعود انگلیس به عنوان تیم اول و آمریکا به عنوان تیم دوم
۴- تساوی انگلیس و برد ایران؛ صعود ایران به عنوان تیم اول و انگلیس به عنوان تیم دوم
۵- تساوی انگلیس و تساوی ایران؛ صعود انگلیس به عنوان تیم اول و ایران به عنوان تیم دوم
۶- تساوی انگلیس و شکست ایران؛ صعود انگلیس به عنوان تیم اول و آمریکا به عنوان تیم دوم
۷- شکست انگلیس و برد ایران؛ صعود ایران به عنوان تیم اول و (ولز/انگلیس) به عنوان تیم دوم
۸- شکست انگلیس و تساوی ایران؛ صعود (انگلیس/ولز/ایران) به عنوان تیم اول و (انگلیس/ولز/ایران) به عنوان تیم دوم
۹- شکست انگلیس و شکست ایران؛ صعود آمریکا به عنوان تیم اول و (ولز/انگلیس) به عنوان تیم دوم.
شانس زیاد ایران برای صعود
البته یک حالت تقریبا غیرممکن این است که ولز با تفاضل بیشتر از چهار گل انگلیس را شکست دهد که در این صورت ایران و ولز صعود می‌کنند. همچنین اگر ولز ۴-۰ انگلیس را ببرد و ایران مقابل آمریکا ۲-۲ کند، بازهم ایران و ولز صعود خواهند کرد. باتوجه به اینکه چنین احتمالی از نظر فوتبالی نزدیک به صفر است، از دایره بررسی خارج می‌شود. به هر حال با محاسبه این دو حالت، احتمال صعود ایران روی کاغذ به حدود ۶۰ درصد می‌رسد. 
اما ایران در یک حالت شانس سرگروهی نیز دارد. اگر دیدار ولز و انگلیس با نتیجه تساوی به پایان برسد، شاگردان کی‌روش با کسب پیروزی مقابل آمریکا سرگروه خواهند شد.در مجموع تیم‌ملی از شانس قابل توجهی برای صعود برخوردار است و به جرأت می‌توان گفت که هرگز تا این حد به صعود از مرحله گروهی نزدیک نبوده است.
در دو مرتبه قبلی (۱۹۹۸ و ۲۰۱۸) که هفته دوم با سه امتیاز برای ایران خاتمه یافت، تیم‌ملی در دور پایانی با دو تیم پرقدرت آلمان و پرتغال بازی داشت و طبیعتاً از شانس زیادی برای موفقیت مقابل این تیم‌ها برخوردار نبود اما حالا حریف ایران تیم آمریکاست که در این دو بازی به وضوح نشان داده تیم آسیب‌پذیری است.
بازگشت بیرانوند به تمرینات
کار تیم ملی فوتبال ایران برای بازی با آمریکا از دیروز آغاز شد. اولین تمرین تیم ملی فوتبال ایران بعد از پیروزی مقابل ولز از ساعت ۱۰:۳۰ دیروز در کمپ تمرینی شماره ۲ الریان برگزار شد. بازیکنان ذخیره مقابل ولز زودتر از سایرین در زمین چمن حاضر شدند و در شروع تمرین به همراه کادرفنی و در راس آنها کارلوس کی‌روش، حلقه اتحاد تشکیل دادند و شعار «تیم ایران، برد برد برد» را سر دادند.
۱۲ بازیکن دیگر در سالن بدن‌سازی و استخر به ریکاوری پرداختند و خستگی ناشی از بازی سنگین با ولز را از تن به دور کردند.راجر ده‌سا، دستیار اول کارلوس کی‌روش اجرای تمرینات را برعهده داشت.کارلوس کی‌روش در تمرینات ابتدایی شاهد کار شاگردانش بود و همراه با دستیاران فنی و ارتباطات خود صحبت‌هایی را مطرح کرد.علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی که در بازی با ولز به علت رعایت پروتکل‌های آسیب مغزی غایب بود، امروز به تمرینات گروهی برگشت و همراه با سایر دروازه‌بان‌ها به تمرین پرداخت.