kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۴۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵

 اخبار جام جهانی فوتبال 2022 - قطر

 
 
 
اتحاد، همدلی و پرچم ایران سوژه رسانه‌های بین‌المللی
جو کاملا ایرانی با برافراشته شدن پرچم سه رنگ کشورمان، جمعه هفته گذشته در ورزشگاه احمد بن علی قطر سوژه رسانه‌های بین‌المللی شد.بیشتر رسانه‌ها نوشتند که ایرانی‌ها با همدلی و اتحاد یک پیروزی ارزشمند را رقم زدند.ایرانی‌ها حاضر در قطر پس از این برد مقابل هتل تیم ملی ایران و محلات لوسیل، سوق واقف و کورنیش دوحه گردهم آمدند و پیروزی ایران با پرچم سه رنگ کشورمان جشن گرفتند و اتحاد و همدلی خود را به نمایش گذاشتند.
۳ برد ایران در ادوار جام جهانی
تیم ملی فوتبال ایران موفق شد در ادوار مختلف جام جهانی به سه بُرد دست پیدا کند. بُرد اول ایران در جام‌ جهانی ۱۹۹۸ فرانسه برابر آمریکا با نتیجه دو بر یک رقم خورد و بُرد بعدی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مقابل مراکش با گل به خودی یکی از بازیکنان این تیم به دست آمد و برد سوم که جمعه(۴ آذر) رقم خورد و روزبه چشمی و رامین رضاییان توانستند دو بار دروازه ولز را باز کنند.
شیطنت  انگلیسی‌ها
نام ایران روی پیراهن تیم‌ملی فوتبال انگلیس در دیدار ۲ تیم در جام جهانی فوتبال به شکل شیطنت‌آمیزی درج شده بود. موضوعی که زمینه‌ساز شکایت به کمیته اخلاق فیفا را موجب شده است. با وجود گذر تیم‌ملی از این دیدار و پیروزی حیاتی مقابل ولز، همچنان بازی با انگلیس حواشی‌ای دارد که به پایان نرسیده است. در جام‌ جهانی و رقابت‌های مختلف مرسوم است که نام حریفان تیم‌ها زیر لوگوی روی پیراهنش درج شود اما در دیدار با انگلیس، درج نام ایران با شیطنتی از سوی حریف همراه بوده و iRAN به جای IRAN روی پیراهن انگلیس حک شده است. در این زمینه شکوائیه‌ای توسط یک دانشیار بازنشسته ایرانی و ساکن استرالیا به کمیته اخلاق و حقوقی فیفا ارسال شده است.
سؤال خبرنگار انگلیسی از بازیکن عربستان
سوژه‌ای که جمعه‌شب گذشته پس از پیروزی ارزشمند تیم ملی ایران برابر ولز در فضای مجازی تکثیر شد سؤال بحث برانگیز خبرنگار انگلیسی در نشست خبری قبل از بازی عربستان و لهستان بود. خبرنگار انگلیسی در نشست خبری قبل از بازی سؤالی حاشیه‌ای از صالح الشهری بازیکن عربستان پرسید و گفت: آیا درست است که پس از پیروزی برابر آرژانتین به شما خودروی رولز رویس داده شد؟ که بازیکن عربستان این‌گونه پاسخ داد: این درست نیست. ما این‌جا هستیم تا به کشور خود خدمت کنیم. لازم به یادآوری است که الشهری در دیدار برابر آرژانتین گل نخست تیمش را به ثمر رساند تا در کسب این پیروزی نقش داشته باشد.
حسرت قطری‌ها از حذف زودهنگام
تیم ملی فوتبال قطر اولین حذف شده جام جهانی لقب گرفت. بعد از تساوی هلند و اکوادور که دیدار آنها با تساوی یک- یک به پایان رسید، میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ به طور رسمی از جام جهانی حذف شد. به این ترتیب ۳۱ تیم دیگر فعلا در تلاش برای صعود به دور دوم هستند و صعود هیچ کدام از تیم‌ها نیز به دور حذفی قطعی نشده است.ضمن این که مردم قطر در مراکزی که اسکوربرد بود و بازی قطر و سنگال را پخش می‌کرد با هیجان بازی تیم کشورشان را دیدند و از حذف زودهنگام تیم قطر حسرت می‌خوردند و ناراحتی شان را علنی کردند. یک هوادار قطری به نماینده اعزامی ما به دوحه گفت: قطر در اولین دوره حضور خود در جام جهانی نمایش بسیار ضعیفی داشت و عملکرد ضعیف‌تری از سایر آسیایی‌ها داشت.متاسفانه ما از فرصت میزبانی در میدان مسابقه درست استفاده نکردیم.ایران با اقتدار ولز را شکست داد و عربستان بر آرژانتین غلبه کرد و ژاپن هم آلمان را برد اما قطر در خانه دو بار باخت و حذف شد.
اولین برد ایران مقابل یک تیم اروپایی در جام جهانی
.سایت فیفا نوشت: تیم ملی ایران در دهمین مصاف با یک تیم اروپایی در جام جهانی به برتری رسید. ایران برای اولین بار در جام جهانی یک تیم اروپایی را شکست داد و دوبار تیرک دروازه ولز را به لرزه درآورد. ایران با نتیجه ۲ بر صفر تیم ولز را شکست داد تا امیدوار به صعود از گروه شود. ولزی‌ها در وقت‌های تلف شده در نیمه دوم دو گل دریافت کردند تا فعلا با یک امتیاز در قعر جدول گروه قرار گیرند.
 ورزشگاه احمد بن علی به رنگ پرچم ایران درآمد
پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل ولز، ورزشگاه «احمد بن علی» کشور قطر به رنگ پرچم کشور ایران درآمد. دیواره‌های این ورزشگاه به شکل جالبی تصویر پرچم ایران را به نمایش گذاشت.
کی روش برای ثانیه‌ها هم برنامه داشت
 برنامه مجلس هر شب با حضور کارشناسان مطرح فوتبال کشورهای عربی از شبکه تلویزیونی الکاس قطر پخش می‌شود و کارشناس این برنامه گفت: کی‌روش برای ثانیه‌ها و دقیقه‌های بازی برابر ولز برنامه داشت. نتیجه عالی بود و امیدوارم تیم ایران از گروه‌خود صعود کند. نوع تفکر سرمربی تیم‌ملی و آنالیز ایشان از بازی‌ها و بازیکنان، اثرش این بود که یک تیم بریتانیایی را شکست دهد.
قضاوت ضعیف داوری گواتمالایی
داور گواتمالایی دیدار ایران و ولز به زعم کارشناسان داخلی و خارجی بسیار ضعیف بود و اگر کمک داور ویدیویی نبود تیم ولز ۱۰ نفره نمی‌شد و تیم ایران از بابت داوری ضرر می‌کرد.داور گواتمالایی یک پنالتی هم به زعم کارشناسان شبکه «Extra one» قطر به سود ایران نگرفت و یکی از کمک‌هایش چند بار به اشتباه پرچم زد که همگی به ضرر ایران بود.
 طارمی رکورد زد
مهدی‌طارمی در برتری 2 بر صفر تیم فوتبال ایران مقابل‌ولز در کنار دادن پاس گل دوم به رامین رضاییان، یک رکورد هم به نام خود ثبت کرد.بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی «اسکای اسپورتس»، طارمی در بازی مقابل ولز هشت موقعیت گلزنی خلق کرد که این بیشترین تعداد خلق موقعیت توسط یک بازیکن در جریان یک بازی تا به این‌جای مسابقات جام جهانی قطر است.
خبرنگار برزیلی، فنایی را شناسایی کرد
یک خبرنگار برزیلی در هتل اصحاب رسانه و مسئولان فوتبال کشورمان به سمت محمد فنایی اولین کمک داور آسیایی که در فینال جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا قضاوت کرد‌، آمد و با وی مشغول صحبت شد.فنایی هم از عملکرد دوتیم برزیل و ایتالیا و تیم داوری فینال جام جهانی گفت و این که در جام جهانی ۱۹۹۴ به عنوان کمک داور در کدام بازی‌ها حاضر بود.
پیروزی ارزشمند استرالیا برابر تونس
تیم ملی فوتبال استرالیا که نخستین دیدار خود در جام بیست و دوم را واگذار کرده بود، با پیروزی برابر تونس به صعود امیدوار شد.
دیدار نخست روز دوم گروه D بیست و دومین دوره رقابت‌های فوتبال جام جهانی از ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه دیروز در ورزشگاه الجنوب بین تیم‌های تونس و استرالیا آغاز شد که طی آن مردان سرزمین کانگورها یک بر صفر حریف خود را شکست دادند.
میچل دوک در دقیقه ۲۳ گل برتری تیم ملی استرالیا را وارد دروازه تونس کرد و با وجود حملاتی که تیم آفریقایی انجام داد نتوانست این گل را جبران کند تا استرالیایی‌ها با کسب سه امتیاز این دیدار به صعود امیدوار شوند.این تیم در نخستین دیدار خود برابر فرانسه تن به شکست داد و بدون امتیاز در انتهای جدول قرار داشت که با گرفتن سه امتیاز از تونس به صعود امیدوار شد. پس از پایان این دیدار میچل دوک، زننده تک گل این دیدار به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد.
در دیگر دیدار این گروه تیم‌های ملی فرانسه و دانمارک به مصاف هم رفتند.در روز آخر مرحله گروهی تیم ملی فوتبال استرالیا به مصاف دانمارک خواهد رفت و تیم‌های تونس و فرانسه هم با یکدیگر دیدار می‌کنند تا تکلیف تیم‌های صعود‌کننده مشخص شود. هر چند فرانسه را باید تیم صعودکننده این گروه دانست.
رونالدو: جرات‌اندیشیدن به چنین رویایی را نداشتم
فوق ستاره تیم ملی فوتبال پرتغال اعتراف کرد که هیچ وقت فکر نمی‌کرده است که در ۵ دوره جام جهانی موفق به گلزنی شود.
تیم ملی فوتبال پرتغال در دیدار آغازین خود در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برابر غنا به میدان رفت و با نتیجه سه بر دو به پیروزی دست پیدا 
کرد.
رونالدو با گلزنی دراین بازی یک رکورد جدید دیگر را به نام خود به ثبت رساند. او به نخستین بازیکن در تاریخ جام‌های جهانی تبدیل شد که در ۵ دوره این رقابت‌ها موفق به گلزنی شده است. 
رونالدو این رکورد خود را یک دستاورد بزرگ دانست که هیچ وقت حتی جرات فکر کردن به آن را هم نداشته است. او در پستی نوشت: گلزنی در ۵ دوره جام جهانی دستاورد بزرگی است که من حتی جرات‌اندیشیدن به آن را هم نداشتم با این حال ثابت کردم که هیچ چیز در زندگی غیر ممکن نیست. من هر بار که پیراهن پرتغال را برتن می‌کنم احساس افتخار می‌کنم. شور و اشتیاقی که از پوشیدن این پیراهن دارم مانند لحظاتی است که موفق به گلزنی می‌شوم. این تازه آغاز ما است و با هم پیش می‌رویم.
رونالدو در جام‌های جهانی ۲۰۰۶‌، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ موفق به زدن یک گل شد این درحالی است که در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ۴ گل زد و در جام جهانی کنونی هم فعلا یک گل به ثمر رسانده است.
انریکه: آلمان شبیه‌ترین تیم به اسپانیاست
سرمربی تیم ملی اسپانیا می‌گوید آلمان شبیه‌ترین در جهان به تیم ملی اسپانیاست.
اسپانیا در اولین دیدار خود در جام جهانی ۲۰۲۲ با نتیجه ۷ بر صفر کاستاریکا را شکست داد و آلمان با نتیجه ۲ بر یک مغلوب ژاپن شد. اکنون در دور دوم، اسپانیا باید به دیدار آلمان برود. 
لوئیس انریکه پیش از این دیدار گفت: آلمان تیمی است که همیشه در حمله بازی می‌کند. آنها سعی می‌کنند که پرس کنند و توپ را در اختیار داشته باشند. آلمان تیمی است که بیشتر از همه تیم‌ها به اسپانیا شباهت دارد. برای ما این یک دیدار بسیار خوب است و باید خودمان را نشان دهیم.
انریکه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: آلمان چهار بار قهرمان جهان شده است. من در سال ۱۹۹۴ مقابل آنها بازی کردم؛ زمانی که هنوز فوتبالیست بودم. همان زمان هم قدرت بدنی بازیکنان آنها بسیار زیاد بود. بازی دشوار و فیزیکی با آلمان در انتظار ماست و باید بتوانیم خودمان را در این دیدار نشان دهیم و سه امتیاز را به دست بیاوریم.
مدیسون بالاخره در تمرین انگلیس حاضر شد
روزنامه دیلی میل نوشت، جیمز مدیسون برای نخستین بار در تمرینات تیم ملی انگلیس در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شرکت کرده است.
روزنامه انگلیسی دیلی میل گزارش داد که جیمز مدیسون،‌هافبک باشگاه لستر و تیم ملی فوتبال انگلیس دیروز برای نخستین بار در جریان جام جهانی ۲۰۲۲، در تمرینات تیم کشورش در قطر شرکت کرده است.
به نوشته این روزنامه، این می‌تواند یک اتفاق مثبت و به موقع برای گرت ساوت‌گیت، سرمربی تیم ملی انگلیس قبل از آخرین بازی این تیم در مرحله گروهی مقابل ولز باشد.
مدیسون در آخرین بازی تیم باشگاهی‌اش در لیگ برتر انگلیس از ناحیه زانو مصدوم شد اما حالا همراه بقیه اعضای تیم ملی انگلیس در تمرینات شرکت کرده است.
انگلیسی‌ها در آخرین بازی خود در مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ روز سه شنبه هشتم آذر برابر ولز به میدان خواهند رفت.
لوکاکو آماده بازی با مراکش شد
مهاجم تیم ملی فوتبال بلژیک به احتمال خیلی زیاد در دیدار برابر مراکش به میدان رود.
روملو لوکاکو به خاطر آسیب دیدگی دیدار نخست تیم ملی فوتبال بلژیک برابر کانادا را از دست داد. به نظر می‌رسد که این بازیکن تنومند آماده بازی شده است و می‌تواند تیم را در بازی برابر مراکش همراهی کند.
مارتینس، سرمربی تیم ملی فوتبال بلژیک در واکنش به بازگشت لوکاکو به شرایط بازی گفت: قرار بود که لوکاکو در بازی سوم برای تیم به میدان رود اما او در دو تمرین اخیر در کنار بازیکنان حضور داشته است. به نظر می‌رسد که وضعیت او خوب است و مشکلی ندارد. امروز هم تمرین خواهد کرد تا ببینیم چه می‌شود.
سرمربی اسپانیایی بلژیک درباره دیدار با مراکش هم گفت: مراکش تیمی است که توازن و انضباط لازم را دارد و با اعتماد به نفس بالایی بازی می‌کند. نقاط قوت و ضعف تیم را بررسی کرده‌ایم. در دیدار قبلی در نیمه نخست خوب نبودیم اما در نیمه دوم، بازی بهتری را به نمایش گذاشتیم. به دنبال سه امتیاز در بازی دوم هستیم.
تیم ملی فوتبال بلژیک در بازی نخست خود توانست با یک گل کانادا را از پیش رو بردارد این در حالی است که در دیگر بازی این گروه مراکش برابر کرواسی به تساوی بدون گل رسید.
یک اشتباه، کمر شگفتی‌ساز جام را شکست!
تیم ملی فوتبال عربستان که در نخستین دیدار خود برابر آرژانتین به پیروزی رسیده بود، در دومین بازی برابر لهستان شکست خورد.
نخستین دیدار از روز دوم مسابقات گروه C بیست و دومین دوره رقابت‌های فوتبال جام جهانی از ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه امروز شنبه بین تیم‌های عربستان و لهستان در ورزشگاه «شهر آموزش» آغاز شد که در پایان لهستان ۲ بر صفر حریف خود را شکست داد.
عربستانی‌ها که در نخستین دیدار خود دست به کار بزرگی زدند و آرژانتین را دو بر یک شکست دادند، با هدف گرفتن امتیاز از این دیدار و بالا بردن شانس صعود خود گام در میدان گذاشتند و در نیمه اول تیم برتر زمین بودند و بخش عمده زمان بازی را در اختیار داشتند.
در حالی که عربستانی‌ها صاحب توپ و میدان بودند لهستان در دقیقه ۳۹ نیمه اول روی یک ضد حمله به گل برتری دست پیدا کرد. این گل روی کار خوب لواندوفسکی و پاس رو به بیرون او و ضربه تمام‌کننده زیلینسکی به دست آمد.
با این حال این پایان کار دو تیم در نیمه اول نبود و عربستانی‌ها در دقیقه ۴۶ با کمک VAR صاحب یک ضربه پنالتی شدند اما این ضربه را دروازه‌بان لهستان دفع کرد و در برگشت هم به زیبایی مانع از باز شدن دروازه‌اش شد تا نیمه اول با شکست یک بر صفر سبزپوشان آسیایی به پایان برسد.
عربستانی‌ها در نیمه دوم هم موقعیت‌های خوبی برای رسیدن به گل داشتند اما «شزنی» دروازه‌بان لهستان مانع از باز شدن دروازه‌اش شد. در دقیقه ۵۴ سبزپوشان آسیایی تا باز کردن دروازه هم پیش رفتند اما نتوانستند از سد شزنی عبور کنند.
در مقابل لهستان هم در دقیقه ۶۴ توسط لواندوفسکی توپ را به تیر دروازه عربستان زد و در شرایطی که عرب‌ها برای رسیدن به گل تساوی تلاش می‌کردند، این لواندوفسکی بود که در دقیقه ۸۲ از اشتباه عجیب و مرگبار «الملکی» مدافع حریف استفاده کرد و با ضربه‌ای آرام گل دوم را به ثمر رساند تا خیال لهستان بابت پیروزی در این دیدار راحت 
شود.
روبرت لواندوفسکی که با وجود درخشش خیره‌کننده در رقابت‌های باشگاهی و ملی، تجربه گلزنی در جام جهانی را در دوران فوتبال خود نداشته و در جام جهانی ۲۰۱۸ هم طی سه بازی نتوانسته بود این کار را انجام بدهد، دیروز پس از یک پاس گل و یک ضربه به تیرک، به این روند پایان داد و سرانجام پایش به گلزنی در جام جهانی باز شد. پس از پایان این دیدار  لواندوفسکی، به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد.