kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۳۹۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
بازیکنان غیرتمند ایران سنگ تمام گذاشتند

ایران 2 - ولز، اسرائیل، آل سعود و وطن‌فروشان داخلی و خارجی صفر

تیم ملی فوتبال ایران در دومین بازی خود در جام جهانی با نمایش غیرت و تعصب علاوه‌بر برتری برابر ولز شانس‌اش را برای صعود به مرحله بعدی مسابقات افزایش داد.
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
تیم ملی فوتبال ایران که در نخستین دیدار گروه B بیست و دومین دوره رقابت‌های جام جهانی برابر انگلیس ۶ بر ۲ شکست خورده بود، از ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه دیروز جمعه (۴ آذر) در دومین بازی خود به قضاوت ماریو آلبرتو اسکوبار از گواتمالا در ورزشگاه احمد بن علی به مصاف تیم ملی ولز رفت و با نتیجه ۲ بر صفر حریف را شکست داد. روزبه چشمی(۹۸) و رامین رضاییان(۱۰۰) برای ایران گل زدند.
همخوانی سرود، نمایش تصویر سردار دل‌ها
 و عصبانیت ضد انقلاب
پیش از آغاز بازی بازیکنان تیم ملی همزمان با پخش سرود ملی و هم‌خوانی با این سرود به استقبال بازی با ولز رفتند؛ اقدامی که خشم و عصبانیت وطن فروشان داخلی و خارجی را به همراه داشت تا جایی که یکی از کارمندان شبکه سعودی اینترنشنال بلافاصله پس از بازی در تلویزیون ظاهر شد و گفت: به تیم ملی تبریک نمی‌گویم. حتی نمی‌توانم خسته نباشید بگویم به بازیکنان تیم ملی. من به هیچ وجه بازی ایران را نمی‌بینم یعنی می‌بینم اما فقط به این دلیل که ببینم چه عکس‌العملی نشان می‌دهند.
باید به این نکته نیز اشاره داشت که همزمان با پخش سرود و هم خوانی آن از سوی بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان چند تن از هواداران ایرانی در ورزشگاه اشک می‌ریختند. این در حالی بود که یکی از تماشاگران نیز در روی سکوها تصویری از سردار دلها را در دست گرفته بود تا یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی در میان تماشاگران زنده شود.
تیم ملی فوتبال ایران در این دیدار با سیدحسین حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، سید مجید حسینی، رامین رضائیان، میلاد محمدی، سعید عزت‌الهی(۸۳ علی کریمی)، احمد نورالهی(۷۸ روزبه چشمی)، احسان حاج‌صفی(۷۷ مهدی ترابی)، علی قلی‌زاده(۷۷ علیرضا جهانبخش)، مهدی طارمی و سردار آزمون(۶۸ کریم انصاریفرد) به میدان رفت.
ولز هم در این مسابقه با ترکیب وین هنسی، نکو ویلیامز، بن دیویس، کریس مفام، جو رودون، هری ویلسون (58- دنیل جیمز)، آرون رمزی (87- دنی وارد)، گرت بیل، کیفر مور، کونور روبرتس (58- برونون جانسون) و اتان آمپادو (78- جو آلن) در زمین حاضر شد.
تیم ملی فوتبال ایران برخلاف دیدار گذشته دقایق ابتدایی را با بازی تهاجمی آغاز کرد و بازیکنان تلاش کردند با رد و بدل کردن توپ نبض میدان را در اختیار بگیرند. در پنج دقیقه ابتدایی این دیدار رامین رضاییان پشت مدافعان ولز را نشانه گرفت و چند توپ برای سردار و طارمی ارسال کرد اما هیچ‌کدام ثمری نداشت.
روند هجومی ایران در شرایطی ادامه داشت که سردار آزمون در دقیقه 7 اولین شوت را درون چارچوب حریف شلیک کرد اما ضربه او آن‌قدر جاندار نبود که بتواند دروازه ولز را به خطر بیندازد. در دقیقه 12 جدی‌ترین خطر ولز روی دروازه ایران به وجود آمد و در شرایطی که توپ درون شش قدم ارسال شده بود و ضربه هم از سوی «کیفر مور» زده شده بود، سیدحسین حسینی با واکنشی تماشایی مانع از باز شدن دروازه ایران شد.
ایران که در این دیدار روند هجومی داشت در دقیقه ۱۵ به گل رسید اما ضربه‌ای که علی قلی زاده روی پاس سردار آزمون به توپ زد در موقعیت آفساید بود و هر چند که داور در ابتدا گل اعلام کرد اما بعد از دیدن سیستم ویدئویی گل ایران آفساید اعلام شد تا بازی بدون گل ادامه پیدا کند.
فشار حملات ایران در ثانیه‌های پایانی نیمه اول می‌رفت تا یک گل به همراه داشته باشد اما ارسال احمد نوراللهی از سمت راست درون محوطه شش قدم به پای سردار آزمون نرسید تا توپ با فاصله نزدیکی از کنار دروازه بیرون برود.
بدشانسی در شروع نیمه دوم
در نیمه دوم ایران بازهم شروع خوبی داشت. تیم ملی ایران در دقیقه 52 دو موقعیت عالی برای گلزنی داشت که ابتدا نفوذ سردار آزمون و ضربه او به تیر عمودی دروازه برخورد کرد و توپ به زمین برگشت. در ادامه علی قلی‌زاده صاحب توپ شد و با عبور از دو بازیکن حریف ضربه فنی زیبایی را به سمت دروازه زد که بازهم توپ به تیر دروازه برخورد کرد و به زمین برگشت.
در دقیقه 62 سعید عزت اللهی با توپ گیری عالی از حریف توپ را در یک سوم دفاعی حریف به مهدی طارمی سپرد و این بازیکن پس از ورود به محوطه جریمه قصد زدن ضربه نهایی را داشت که توپ به بدن بازیکنان حریف برخورد کرد و یک کرنر به دست آمد که آن هم ثمری برای ایران نداشت.
تیم ملی ایران در ادامه با حضور کریم انصاریفرد بر فشار حملاتش اضافه کرد و چندین موقعیت را ایجاد کرد اما نتوانست به گل برسد. در دقیقه 72 سعید عزت اللهی با ضربه‌ای زمینی دروازه ولز را به خطر‌انداخت اما ضربه او به کرنر رفت و در ادامه بازهم فشار ایران ادامه داشت. در دقیقه 77 کارلوس کی روش تصمیم به انجام چند تعویض گرفت و روزبه چشمی، مهدی ترابی و علیرضا جهانبخش را به جای نوراللهی، حاج صفی و قلی زاده به زمین فرستاد تا شرایط برای تیم ملی بهتر شود.
در 10 دقیقه پایانی ولز که جلو کشیده بود با شوتی تماشایی دروازه ایران را تهدید کرد اما حسینی با واکنشی تماشایی توپ را به کرنر فرستاد. در برگشت ایران صاحب یک ضد حمله شد که طارمی در یک موقعیت عالی با خروج دروازه‌بان ولز مواجه شد و این بازیکن به شدت با طارمی برخورد کرد. داور ابتدا به این بازیکن کارت زرد داد اما سیستم ویدئویی به داد ایران رسید و تشخیص داد که باید کارت قرمز داده شود. به همین خاطر دروازه‌بان ولز در دقیقه ۸۶ اخراج شد.
در دقیقه 89 رفت و برگشت توپ برای ایران یک موقعیت عالی نصیب مهدی ترابی کرد که ضربه تماشایی این بازیکن با فاصله بسیار ناچیز از کنار تیر عمودی دروازه به بیرون رفت تا یکی از بهترین موقعیت‌های ایران تبدیل به گل نشود.
 سجده شکر بازیکنان
در دقیقه 98 و در شرایطی که نظر می‌رسید علی رغم شایستگی ایران این بازی با تساوی بدون گل به پایان می‌رسد این روزبه چشمی بود که قفل دروازه ولز را باز کرد. شوت از راه دور استثنایی و پای راست روزبه‌ چشمی به شکلی بسیار زیبا به تور دروازه ولزی‌ها چسبید تا تیم ایران مزد بازی خوب خود را در ثانیه‌های پایانی بازی به دست بیاورد و یک بر صفر از حریف خود پیش بیفتد. 
بعد از این گل ولز که برای جبران گل خورده جلو آمده بود، در آخرین دقایق بازی تسلیم ضد حمله فوق‌العاده ایران شد. در دقیقه 100 حرکت با توپ عالی مهدی طارمی و پاس او به رامین رضاییان او را در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان ولز قرار داد که این بازیکن هم با یک ضربه چیپ دیدنی و استثنایی گل دوم ایران را وارد دروازه ولز کرد تا ایران با یک برد عالی به جام جهانی بازگردد.
در پایان بازی تعدادی از ملی‌پوشان سجده شکر به جا آوردند تا ایران آماده سومین بازی خود در جام جهانی برابر آمریکا شود.
نمایش غیرت و تعصب
از منظر فنی می‌توان به مباحث بسیاری درخصوص تیم ملی اشاره کرد اما به اختصار باید گفت که ملی‌پوشان کشورمان وقتی خباثت دشمنان و وطن فروشان داخلی و خارجی و جنگ روانی آنها علیه خود، مردم و مملکت را پس از بازی با انگلیس دیدند، در این بازی دست در دست یکدیگر دادند و با اتحاد و غیرت مثال زدنی و اجرای مو به موی دستورات تاکتیکی کارلوس کی روش باعث شدند تیم ملی به یک پیروزی ارزشمند دست یابد. 
البته پیش از این بازی نیز همان جنگ روانی علیه تیم ملی برپا بود اما هوشیاری سرمربی و بازیکنان اجازه نداد تیر دشمنان به هدف بنشیند. یک روز قبل از بازی ایران و ولز و نشست خبری مربیان وقتی کی روش سرمربی تیم ملی با سؤالات سیاسی و جهت‌دار خبرنگار BBC مواجه شد خطاب به او گفت: فکر می‌کنید این منصفانه است که فقط از من این سؤالات را بپرسید. چرا از دیگر مربیان این سؤال را نمی‌پرسید؟ چرا از ساوتگیت درمورد وضعیت مردم کشورش نمی‌پرسید یا مثلا چرا از آمریکا درخصوص ترک افغانستان پرسش نمی‌کنید؟
طنین فریاد «مرگ بر اسرائیل» 
توسط هواداران تیم ملی ایران
پس از پایان بازی ایران و ولز، خبرنگار شبکه 10 اسرائیل به میان هواداران تیم ملی ایران آمد تا با حاشیه‌‌سازی علیه تیم ملی، خوراک رسانه‌ای برای دشمنان ملت ایران تهیه کند؛ اما هواداران تیم ملی با هوشمندی واکنش نشان داده و با سردادن شعار مرگ بر اسرائیل، خبرنگار صهیونیست را غافلگیر کردند. 
 خوشحالی وطن دوستان، عصبانیت ویرانی‌طلبان
«پرویز امینی» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در مطلبی نوشت:«فوتبال فراتر از ورزش یک پدیده اجتماعی و از اختراعات شگفت بشر است. می‌تواند برای جوامع غم و شادی بیافریند. روح جمعی آنان را متجلی و متبلور کند و داشته‌های ولو پنهان یک ملت را آشکار کند و لحظات تعیین‌کننده و خطیر زندگی جمعی ملت‌ها را، تدبیر کند.»
وی در ادامه نوشت:«شاید کسی فکر نمی‌کرد فوتبال با همه شگفتی‌هایش برای ملتی مانند ملت ایران به شاخص و به مرز و خط کشی تبدبل شود که وطن دوستان را از خصم وطن، ایران گرایان را از ویرانی‌خواهان ایران جدا و تفکیک کند. اما فوتبال برای ملت ایران در سال ۲۰۲۲ و در صحنه جهانی این کار را کرد. فوتبال به شاقولی تبدیل شد که ویرانی‌طلبان و ایران‌گرایان را از هم تفکیک کرد. ویرانی‌طلبان همه کار کردند که ایران و ایرانی در همه صحنه‌ها از جمله فوتبال بازنده باشد و همه صحنه‌های زندگی‌اش را با شکست رو‌به‌رو کنند. همه کار کردند تا تیم فوتبال ایران را تحریم کنند و راه ورودش به جام جهانی را ببندند یا در این روزها حضورش را منتفی کنند و در جریان بازی‌ها به نماینده تحقیر ملت ایران تبدیل کنند تا جایی‌که شکست تیم ملی را جشن بگیرند و احساس افتخار کنند.»
این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد:«اما فوتبال نشان داد که فراتر از سیاسی بودن یا نبودن، سیاست ساز و تدبیر‌کننده است و در یک لحظه خطیر می‌تواند همه تیرهای بلا و دشمنی را از ملتی دفع و بر سر دشمنانش بکوبد. این جدیدترین شگفتی فوتبال است که برای ملت ایران اتفاق افتاد. در جایی که سیاست متعارف و شناخته شده از رمق افتاده است، فوتبال اژدهای چند سر دشمنی و دیو ایران‌ستیز را به زانو 
درآورد.»
جشن و پایکوبی مردم در سراسر کشور
پیروزی غرورانگیز تیم ملی فوتبال ایران مقابل ولز موجی از شادی را به میان مردم آورد و آنها با آمدن به خیابان‌ها و شادی کردن در اقصی نقاط کشور خط بطلانی بر فعالیت چند ماهه رسانه‌های بیگانه کشیدند که تلاش داشتند از تریبون‌های مختلف به جهانیان القا کنند فضای یاس و ناامیدی بر کشور ایران حاکم است. نکته جالب جشن‌های شب گذشته تقدیر و تشکر مردم از حافظان امنیت بود. 
 واکنش صفحه مجازی رهبر انقلاب به پیروزی تیم ملی 
صفحه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در فضای مجازی با انتشار کلیپی از لحظات تاریخی بازی‌های تیم ملی فوتبال کشورمان در ادوار مختلف رقابت‌های جام جهانی فوتبال، به پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان در مقابل تیم ملی ولز واکنش نشان داد.
 پیام تبریک سران قوا و مقامات کشور
رئیس‌جمهور، رئیس‌مجلس، رئیس‌قوه قضائیه و دیگر مقامات کشوری و لشکری با انتشار پیام‌های جداگانه، پیروزی تیم ملی کشورمان را تبریک گفتند. 
این غرور صادق است
حساب کاربری منتسب به دفتر آیت‌الله جوادی آملی در شبکه‌های اجتماعی پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در پیامی نوشت:  یک قهرمان ورزشی با استعانت از ذات اقدس اله با رقابت نفسگیر به میدان می‌رود تا این پرچم را به اهتزاز در بیارود. این غرور صادق است و تعصب داشتن به این قهرمانان باعث مباهات است.
 بیرانوند: اتحاد خیلی خوبی در تیم ملی داریم
علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران گفت: وقتی این بازی بزرگ را بردیم فکر می‌کنم لیاقت این را داریم برای اولین‌بار در تاریخ فوتبال ایران صعود کنیم.
بیرانوند در ادامه گفت: تیم ملی واقعاً اتحاد خیلی خوبی دارد. اتحاد ما را دیدید. همه با هم خوشحال بودیم. 
وی افزود: قبل از بازی با هم متحد شده بودیم تا این بازی را ببریم و نشان دهیم که چقدر تیم خیلی خوبی هستیم و روزبه روز پیشرفت می‌کنیم. این را در بازی آینده بیشتر می‌بینید.
دو ‏رکورد جدید ایران در ۶ دوره حضور در جام جهانی
یکی از فعالین رسانه‌ای در مطلبی نوشت:« ایران برای اولین بار رقیب خود را «با اختلاف دو گل» شکست داد و برای اولین بار توانست در مجموع دو بازی ۴ گل بزند.جام ۱۹۷۸ دو گل زده؛جام ۱۹۹۸ دو گل زده؛جام ۲۰۰۶ دو گل زده؛جام ۲۰۱۴ یک گل زده؛جام ۲۰۱۸ دو گل زده؛جام ۲۰۲۲؛ فقط در دو بازی اول «چهار» گل زده.»
در پایان باید به این نکته اشاره داشت که تیم ملی فوتبال ایران در سومین بازی گروهی خود روز سه‌شنبه 8 آذرماه از ساعت 22:30 به مصاف آمریکا می‌روند. ایران در صورت برتری برابر آمریکا می‌تواند راهی مرحله حذفی جام جهانی 2022 قطر شود.