kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۳۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
بانک مرکزی ابلاغ کرد

افزایش 20 درصدی سقف وام برای پروژه‌های صنعتی‌‌سازی مسکن

 
 
 
بانک مرکزی افزایش 20درصدی سقف وام برای پروژه‌های صنعتی‌سازی مسکن را ابلاغ کرد.
مصوبه افزایش سقف تسهیلات برای پروژه‌های صنعتی‌‌سازی توسط بانک مرکزی به 27 مدیرعامل بانک در کشور ابلاغ شد.
بر اساس این مصوبه، در صورت نیاز به جانمایی متقاضیان طرح‌های حمایتی مسکن در شهرها، در قالب توسعه سکونتگاه‌ها، سقف تسهیلات قابل پرداخت به این سکونتگاه‌ها صرفا برای این طرح‌ها و با تایید وزارت راه و شهر‌سازی معادل شهر محل سکونت متقاضیان خواهد بود.
همچنین سقف تسهیلات تخصیصی به پروژه‌هایی که از شیوه نوین صنعت و ساختمان مورد تایید وزارت راه و شهر‌سازی در ساخت مسکن با رعایت شیوه‌نامه‌های تعیین قیمت تمام شده ساخت آن وزارت، استفاده کند، مشروط به کاهش مدت زمان مشارکت مدنی، کاهش هزینه ساخت و افزایش کیفیت ساختمان، تا 20 درصد نسبت به سایر پروژه‌ها افزایش یابد.
پیشنهاد وام ۴۵۰ میلیونی ساخت
مدیرکل راه و شهر‌سازی استان تهران درباره طرح نهضت ملی خبر داد: خانه‌هایی که ساخت آنها الان در شهر‌های استان تهران شروع شده، مواردی که زیرنظر وزارت راه و شهر‌سازی هستند بالای 50 درصد یعنی 53 تا 54 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
خلیل محبت‌خواه افزود: آقای رئیس‌جمهور هم که دو هفته قبل تشریف آوردند پیشنهاد دادیم، وام ساخت در استان تهران را 450 میلیون تومان کنند، چون 450 میلیون برای شهر تهران مصوب شده و برای سایر شهر‌ها 300 تا 350 میلیون هست. قبول کردند که این پیشنهاد در شورای مسکن بررسی و مصوب شود.
وی با بیان اینکه در شهر جدید پردیس تا عید حداقل 20 هزار واحد آماده تحویل است افزود: تا پایان سال 1401 تمام واحد‌های مسکن مهر شهر جدید پردیس قابل بهره‌برداری است.
محبت‌خواه یادآور شد: از مسکن مهر شهر‌های زیر 100 هزار نفر حدود دو هزار و 148 واحد باقی مانده بود که ظاهرا مشکل 800 واحد حل شده است. در شهر پرند هفت هزار و 803 واحد و در پردیس هم حدود 31 هزار و 704 واحد باقی مانده بود که از این تعداد در شهر پرند مشکل سه هزار واحد حل شده و بقیه هم در حال اجرا هستند.
به گفته وی، مدیرعامل شهر جدید پردیس قول داد که حداقل 20 هزار واحد تا عید در این شهر آماده تحویل شود.
این مسئول ادامه داد: تا پایان بهمن ماه، دیگر واحد مسکن مهری در شهر‌های جدید باقی نخواهد ماند که تعیین تکلیف نشده باشد.
همراهی کم‌رنگ بانک‌ها
رئیس‌کمیسیون عمران گفت: بانک‌ها عمده بحث در حوزه ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن هستند چرا که بانک‌ها در این بخش همراهی و کمک نمی‌کنند. رئیس‌جمهور درخواست کرده جلسه اضطراری گذاشته و این موضوع در آن بخش مطرح شود.
محمدرضا رضایی کوچی افزود: دولت بايد در این موضوع به صورت جدی‌تر وارد عمل شود و بانک‌ها هم مکلف شده به وعده‌های خود عمل کنند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که بانک‌ها همراهی لازم را ندارند و در این حوزه بايد جدی‌تر عمل کنند.
یک سال را از دست دادیم
رئیس ‌انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: در یک سال و سه ماه گذشته با نوعی از دست دادن زمان در طرح نهضت ملی مسکن مواجه شدیم؛ به پیشنهادات سازندگان نیز برای تامین منابع مالی این پروژه توجه نشد و ما نتوانستیم با مسئولان دور یک میز بنشینیم و صحبت کنیم.
ایرج رهبر در گفت‌وگو با ایسنا، مهم‌ترین پاشنه آشیل طرح نهضت ملی مسکن را نبود منابع مالی دانست و افزود: مشخص بود که نمی‌توان روی آورده متقاضیان حساب کرد. سیستم بانکی هم عملا منابع چندانی به این طرح اختصاص نداد. انبوه‌سازان در این شرایط اعلام کردند که حاضرند سرمایه و توان فنی خود را به اجرای پروژه نهضت ملی مسکن اختصاص دهند اما به پیشنهادات توجه نشد. این‌که در بدنه وزارتخانه مشاوره‌های اشتباه به مسئولان داده می‌شد یا مسئله‌ دیگری بود، ما اطلاع نداریم.
وی با اشاره به رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی بیان کرد: کارخانه‌های تولید نهاده‌های ساختمانی انرژی ارزان قیمت دریافت می‌کنند و به همین دلیل باید مصالح را با قیمت معقولی به بخش ساخت و ساز بدهند. این انرژی که آنها استفاده می‌کنند برای همه مردم است و باید به تامین مسکن اقشار نیازمند کمک کنند.