kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۳۰۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
امیرعبداللهیان در نشست خبری گفت

رشد حجم تبادلات خارجی کشورمان در 14ماه گذشته از 37 درصد به 571 درصد

وزیرخارجه کشورمان در نشست خبری خود گفت: از حدود ۱۴ ماه گذشته حجم تبادلات تجاری کشور از قاره اروپا تا سایر نقاط جهان به ویژه همسایگان و آسیا از ۳۷ درصد در کمترین حالت تا ۵۷۱ درصد رشد داشته است.
 
 
 
 
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بعد ازظهر دیروز چهارشنبه در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی اظهار کرد: از حدود ۱۴ ماه گذشته حجم تبادلات تجاری کشور از قاره اروپا تا سایر نقاط جهان به ویژه همسایگان و آسیا از ۳۷ درصد در کمترین حالت تا ۵۷۱ درصد رشد داشته است، بخش عمده این رشد مربوط به خارج از حوزه سنتی تجارت کشور در عرصه نفت و انرژی بوده است.
امیر عبداللهیان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ناآرامی‌های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه توطئه‌ای که بر اساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی، ایجاد جنگ داخلی و در نهایت تجزیه جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته با استفاده از احساسات پاک مردمی دنبال می‌شد شکست خورده است.
این دیپلمات عالی رتبه ایرانی گفت: دخالت‌های خارجی در امور داخلی ایران در هشت هفته گذشته در اوج خود قرار داشت و دستگاه دیپلماسی به صورت مستمر این دخالت‌ها و اظهارنظرهای صورت گرفته را رصد می‌کرد.
امیر عبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت برخی از گروه‌های تروریستی در برخی از نقاط کشور از جمله در برخی از استان‌های غربی کشور و نقاط مرزی اظهار کرد: تروریست‌ها و ضد انقلاب در ۷۶ مرکز در اقلیم کردستان فعال شده‌اند و سلاح‌های آمریکایی‌ و اسرائیلی را وارد کشور کرده‌اند. ما طی هشت هفته گذشته طی دو مرحله در تهران و بغداد با مقامات کشور دوست و برادر عراق و اقلیم کردستان نشست‌های متعددی برگزار کردیم و توافق‌های زیادی را برای این گروه‌های تروریستی به عمل آورده‌ایم. وی ادامه داد: دوستان در حکومت مرکزی عراق متعهد شده‌اند که این گروه‌های تروریستی را که از ۷۶ نقطه تحرکاتی را علیه امنیت ما در استان‌های غربی آغاز کرده بودند از این نواحی دور کنند و این گروه‌های تروریستی را خلع سلاح کنند. گفت‌وگوها در این زمینه انجام شده است و ما پیگیر این هستیم که توافقات انجام شده اجرایی شود.
امیر عبداللهیان گفت: در جریان اغتشاشات اخیر من به مقامات اروپایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند به صراحت گفتم که پلیس در ایران با صبری راهبردی و خویشتن داری عمل کرده است. بیش از ۵۰ پلیس و نیروی امنیتی ما در این مدت توسط آشوبگران با سلاح گرم و سرد به شهادت رسیده‌اند و تعدادی از نیروهای پلیس و مدافع امنیتی ما مصدوم شده‌اند و اینها نشان دهنده این است که پلیس ما با صبر راهبردی و خویشتن داری عمل کرده‌اند و این نشان دهنده رعایت حقوق بشر است.
وی با تاکید بر اینکه ما از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد، ادامه داد: در جریان اغتشاشات اخیر در ایران طرف آمریکایی تصور می‌کرد که در جریان این مذاکرات ما از خطوط قرمز خود عبور می‌کنیم ولی به طرف آمریکایی تاکید کردیم که ما به هیچ وجه از چارچوب خطوط قرمز مشخص شده خود عبور نخواهیم کرد. امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه تبادل پیام بین ایران و آمریکا در مسیر دیپلماتیک خود همچنان ادامه دارد، گفت: البته در چارچوب رسانه‌ای برخی از مقامات آمریکایی مواضع غیر سازنده دارند و مواضع ریاکارانه خود را ادامه می‌دهند.
وی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اینکه آیا مذاکرات برجام نباید بازتعریف شود و کشور آرایش جدیدی را اتخاذ کند؟ گفت: در مذاکرات برای رفع تحریم یکی از مسائلی که تاخیر ایجاد کرد حل مسائل اتهامی آژانس بوده است. پیشنهاد طرف آمریکایی این بود که برجام را ابتدا تایید کنیم و مسائل با آژانس را در فرصتی در آینده حل کنیم. یعنی پیچ و مهره و توان هسته‌ای جدیدمان که بر مبنای قانون راهبردی ایجاد شده است را باز کنیم و بعد درباره مسائل با آژانس صحبت کنیم که این از خطوط قرمز ما بود و نپذیرفتیم. ما با طرف‌های مختلف در این مورد صحبت و تاکید کردیم آژانس از مسیر فنی منحرف شده و وارد مسیر سیاسی شده است. آنها گفتند ما توصیه می‌کنیم به آژانس تا در مسیر فنی حرکت کند. اما در یک هفته گذشته در حالی که توافق شده بود هیئت آژانس به ایران بیایند به یکباره در مجموعه جنگ ترکیبی علیه ایران قطعنامه جدید روی میز گذاشتند! صحبت ما با این کشورها این است که چطور به شما اعتماد کنیم؟ در حالی که قرار بود ضامن رفتار آژانس باشید خودتان در حال سوءاستفاده از آژانس هستید.
وی‌ ادامه داد: همچنین آمریکا ابتدا پیشنهاد کرده بود با رسیدن به برجام یا بدون برجام تبادل زندانیان انجام شود، اما ۴۰ روز بعد گفتند تبادل زندانیان با برجام انجام شود. ما گفتیم این افت و خیزهای شما دیوار بی‌اعتمادی را قوی‌تر می‌کند. البته در یک ماه و نیم گذشته آنها دوباره به طور جدی دنبال تبادل زندانیان هستند و ما به خاطر مسائل انسانی این مسئله را دنبال می‌کنیم. وزیر امور خارجه گفت ما مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی با هدف بازگشت به برجام مذاکرات را ادامه می‌دهیم. از نظر ما برجام با همه ضعف و قوت‌ها روی میز است و معتقدیم موضوعی که در پایان دولت قبل و در یک سال گذشته مذاکره شده می‌تواند به نقطه نهایی و توافق برسد. وی درباره نشست کارشناسان نظامی ایران و اوکراین گفت: در چارچوب همکاری‌های دفاعی با روسیه قبل از شروع جنگ اوکراین تقریبا یازده ماه قبل از شروع جنگ یکی از اقلام دفاعی که به روسیه فروختیم تعداد بسیار محدودی پهپاد ایرانی بود و هنوز هیچ مدرکی از طرف اوکراینی مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین دریافت نکرده‌ایم. اخیرا تیم سیاسی و نظامی از دو کشور در کشور ثالث با هم گفت‌وگو کردند و ما بررسی‌های خود را ادامه می‌دهیم.
وزیر خارجه افزود: وزیر خارجه اوکراین در تماس تلفنی قبل از این نشست تاکید کردند یک پهپاد سالم به دستشان افتاده که روسی است اما شبیه شاهد ۱۳۶ ایران است و من در پاسخ گفتم این حرف یعنی ایران به مواضع خودش پایبند است. البته ما دو بار به روس‌ها گفتیم که از چه سلاحی استفاده می‌کنید و آنها گفتند صرفا از سلاح ساخت روسیه در جنگ استفاده می‌شود. ما از تداوم جنگ ناخرسندیم و جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و به تلاش خودمان برای خاتمه جنگ ادامه می‌دهیم. وی‌ در ‌پاسخ به اینکه وزیر خارجه انگلیس گفته طرح ماه مارس روی میز است و از ایران خواسته طرح را بپذیرد؟ الان تبادل پیام مطابق کدام متن است؟ امکان مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا در چارچوب برجام وجود دارد؟ گفت: متن روی میز نتیجه گفت‌وگوهای چندماهه در وین و ایده‌های مختلف در ماه‌های گذشته است. ما در سه موضوع با طرف آمریکایی هنوز تفاوت دیدگاه داریم و سه کشور اروپایی در این موضوعات با آمریکا همکاری می‌کنند، اما آقای بورل و مورا تلاش دارند به یک راه‌حلی دست پیدا کنیم. این موضوعات حل مسائل آژانس و تضمین اقتصادی و تسری تحریم به طرف‌های ثالث است. امیر عبداللهیان ادامه داد: در موضوع تضمین اقتصادی سعی کردیم آن را فرموله کنیم یعنی مدت اجرای قرارداد شرکت‌های خارجی در ایران باید طوری باشد که سرمایه‌گذار بتواند اعتماد کند. اینکه بگویند تا پایان دولت آقای بایدن در توافق می‌مانیم اما از فردای آن خبر نداریم قابل قبول نیست. ما با یک قبیله در آمریکا طرف نیستیم. قرار نیست آمد و رفت دولت‌ها قرارداهای بین‌المللی را متزلزل کند. از این رو بر اساس آخرین متنی که تجمیع شده از دیدگاه‌های کارشناسی و تبادلات فزاینده است، عمل می‌کنیم. ما اکنون روی میز متن آقای بورل را داریم که به مقدار زیاد دیدگاه‌ها در آن تجمیع شده اما معتقدیم در سه موضوع هنوز نیاز داریم متن نیرومندتر باشد.