kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۹۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴

 موفقیت محققان ایرانی در ساخت دستگاه ثبت سیگنال‌های مغزی

 
 
 
 محققان ایرانی موفق به طراحی و ساخت دستگاه الکتروفیزیولوژی برای ثبت سیگنال‌های مغزی شدند.
به گزارش ایرنا، به منظور توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی درحوزه‌های علوم اعصاب شناختی، محققان و متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری موفق به طراحی و ساخت دستگاه ثبت الکتروفیزیولوژی شدند.
ثبت سیگنال‌های عصبی برای مشاهده و مطالعه ادراک، تصمیم گیری و یادگیری در مغز برای رمزگشایی از فرآیندهای هسته‌های فیزیولوژی و محاسباتی مغز ضروری است.
براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مدیر شرکت دانش بنیان نیک روتک رضوان و سازنده این دستگاه به کاربردهای گسترده این دستگاه در حوزه مغز و اعصاب اشاره کرد و گفت: دستگاه الکتروفیزیولوژی درثبت سیگنال‌های مغزی تک نورون درمحیط‌های آزمایشگاهی و پژوهشی استفاده می‌شود.
امید شعاعی افزود: محققان و پژوهشگران به‌ویژه در حوزه‌های علوم اعصاب شناختی می‌توانند با بررسی و تحلیل سیگنال‌های الکتریکی سلول‌های نورون‌های عصبی ذخیره شده توسط این دستگاه، فرآیند مولکولی و سلولی مغز و اختلالات و نارسایی‌های مرتبط مغزی را شناسایی و از این یافته‌ها برای رفع و درمان نارسایی‌ها و مشکلات دراین زمینه اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: دستگاه ثبت الکتروفیزیولوژی با بهره‌گیری از توان متخصصان علمی و فنی و با کیفیت بالا و برخوردار از سطح فناوری پیشرفته و با قیمت مناسب طراحی و ساخته شده و قابل رقابت با مشابه خارجی آن است.
شعاعی ابراز امیدواری کرد: با توسعه این محصول دانش بنیان ضمن تامین نیازهای داخلی، خدمات موثر و مثبتی ازسوی جامعه پزشکی و مراکز تحقیقاتی درحوزه علوم اعصاب شناختی در سطح کشور ارائه شود.