kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۷۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
معاون گمرک:

مشکل ترخیص کالاهای اساسی حل شد

 
 
 
معاون امور گمرکی گمرک با اشاره به ارائه تسهیلات برای ترخیص نهاده‌های دامی و کشاورزی گفت: به‌طور میانگین روزانه ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ کامیون حامل نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از گمرک بندر امام ترخیص می‌شود.
فرود عسگری درباره وضعیت ترخیص نهاده‌های دامی و کشاورزی در گمرکات کشور اظهار کرد: گمرک از تمام ظرفیت‌های خود برای کمک به ترخیص کالاهای اساسی و نهاده‌ها از گمرکات کشور به‌ویژه گمرک بندر امام که یکی از گمرکات فعال ما در زمینه واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی و کالاهای اساسی است، استفاده کرد و بر این اساس بخشی از این کالاها را با تأکید وزیر جهاد کشاورزی و به ‌استناد ماده 42 قانون امور گمرکی، بدون دریافت حقوق ورودی، با تعهد ارائه اصل اسناد و مهلت تودیع یک‌ماهه ترخیص کردیم.
وی ادامه داد: همچنین پذیرفتیم که بخش عمده‌ای از این کالاهای اساسی با تودیع تعهد ذی‌حسابی با سررسید 15 بهمن‌ماه سال جاری طبق قانون بودجه و قانون گمرک، ترخیص شوند و اینجا هم بابت حقوق گمرکی تا 15 بهمن‌ماه وجهی را پرداخت نمی‌کنند و همچنین در مورد برخی کالاها نیز اجازه دادیم که اگر باز هم مشکل دارند، از امکانات ترخیص نسیه هم استفاده کنند که البته اکنون بیشتر با تعهد ذی‌حسابی کالاهای اساسی را ترخیص می‌کنند.
معاون امور گمرکی گمرک با اشاره به افزایش ورودی کشتی‌ها در لنگرگاه و اسکله‌ها یادآور شد: در مجموع حدود هشت میلیون تن کالا در لنگرگاه‌ها، اسکله‌ها و بنادر کشور داریم. اگر نقدینگی آنها تأمین شود، با خدمات 24ساعته که در گمرک داریم، تعداد بیشتری کامیون‌ حامل نهاده‌های دامی ترخیص خواهد شد. اکنون به‌طور میانگین 1900 تا 2000 کامیون در روز از گمرک بندر امام، نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی ترخیص می‌کنیم.
به گزارش تسنیم، عسگری با اشاره به آخرین آمار ترخیص کالا، گفت: آخرین آماری که داریم برای 22 آبان‌ماه است، 59 فروند کشتی در لنگرگاه به‌ ظرفیت سه‌میلیون و 384 هزار تن داریم و 16 فروند هم در اسکله در حال تخلیه است که ظرفیت آنها 406 هزار تن است، همچنین در 13 بندری که کالاهای اساسی به آنها می‌آید، جمعاً چهار میلیون و 800 هزار تن هم کالای اساسی است که بیشترین آنها در گمرک بندر امام با سه میلیون 
و 794 هزار تن است.
وی درخصوص موضوع مواد اولیه دارو و متروکه‌شدن آنها اظهار کرد: درخصوص دارو طیف وسیعی از موارد را داریم که در فصول 30 و همچنین 28 و 29 قانون امور گمرکی درخصوص مواد اولیه مطرح شده است. اما گمرک همان تسهیلاتی را که اشاره کردم، برای این بخش هم در نظر دارد، یعنی در حوزه گمرک می‌‌توان چیزی بابت حقوق ورودی پرداخت نکرد و با ضمانت‌نامه بانکی ترخیص کرد.