kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
مسئولان صنعت برق:

زمستان امسال هم بدون خاموشی سپری می‌شود 

 
 
 
 
سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت 
مادر تخصصی برق حرارتی گفتند: همه تلاش‌ها به‌کار گرفته شده تا زمستان امسال هم بدون خاموشی سپری شود.
به گزارش ایرنا، مصطفی رجبی مشهدی؛ سخنگوی صنعت برق در آخرین روز برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در نشست خبری گفت: هماهنگی و همکاری خوبی بین وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها وجود دارد تا مشکلی ایجاد نشود. وی با بیان اینکه امسال 1500 مگاوات صرفه‌جویی را در صنعت برق شاهد بودیم، خاطرنشان ‌کرد: این در حالی است که هر سال یک‌هزار مگاوات افزایش مصرف را شاهدیم و صرفه‌جویی انجام شده ناشی از همکاری مردم در همه بخش‌ها بوده است. 
سخنگوی صنعت برق افزود: کاهش قابل ملاحظه در مصارف برق بخش خانگی با وجود اضافه شدن سالانه یک میلیون مشترک اتفاق افتاد و سبب شد برق اضافه به بخش صنایع اختصاص یابد. ضمن اینکه ناترازی مالی صنعت برق سبب شد به سمت روش‌های مدیریت مصرف جدیدتری برویم و از طرف دیگر به فکر توسعه باشیم.
رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه امسال هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای در بخش خانگی نداشته ایم، خاطرنشان کرد: مشوق‌هایی برای مشترکان صنعت برق، امسال در نظر گرفته شد و بر این اساس از ۵۶ میلیون قبض ۲۲ میلیون قبض مشمول دریافت پاداش شدند. 
هشت میلیون مشترک امسال برق رایگان دریافت کرده و بستانکار شدند و نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک با کاهش مصرف خود را به زیر الگو رساندند. فقط سه تا چهار درصد مشترکان بالای الگو برق مصرف می‌کنند.
10 درصد صرفه‌جویی برای عبور از زمستان
سخنگوی صنعت برق در خصوص آخرین وضعیت صادرات برق به ترکیه، اظهار داشت: اکنون سنکرون انجام شده، ۶۰۰ مگاوات را به طور آزمایشی وارد تبادل کردیم و با آخرین فناوری روز دنیا به صورت یک پست «بک تو بک» کار را پیش می‌بریم. مبادله با ترکیه به این صورت است که سه و نیم روز ما به این کشور صادرات انجام می‌دهیم و 
سه و نیم روز دریافت‌کننده برق هستیم. البته یکی از اهداف صادراتی ما اروپاست که از طریق ترکیه می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم.
رجبی مشهدی درخصوص تأمین سوخت زمستان نیروگاه‌ها گفت: برنامه‌ریزی این است که هیچ‌گونه خاموشی به نیروگاه‌ها از بابت عدم سوخت تحمیل نشود. اگر یک مقایسه در طول چند روز گذشته نسبت به سال قبل داشته باشیم، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها دو برابر افزایش یافته است. البته خواسته وزارتخانه‌های نفت و نیرو از مشترکان کاهش ۱۰ درصدی مصرف است تا با مشکل کمتری مواجه ‌شویم.
90 درصد سوخت نیروگاه‌ها گاز است
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نیروگاهی به دلیل عدم دریافت گاز خاموش نخواهد شد، افزود: تامین برق در اولویت ما قرار دارد و تاکنون تعاملات خوبی با وزارت نفت برای تامین سوخت صورت گرفته است و این مذاکرات نیز ادامه خواهد داشت. هیچ خاموشی برای زمستان تعریف نشده و تمام تمهیدات برای تامین برق در نظر گرفته شده است.