kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۱۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲

مخالفت سران بغداد و اربیل با استفاده از خاک عراق برای تجاوز علیه همسایگان

رئیس‌منطقه کردستان عراق با نخست‌وزیر این کشور دیدار و درباره مسائل امنیتی مربوط به مرزهای عراق گفت‌وگو کرد.

«نیچروان بارزانی» رئیس‌منطقه کردستان عراق و هیئت همراه او با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور دیدار کردند.
به گزارش فارس، دفتر اطلاع‌رسانی السودانی در بیانیه‌ای با اعلام این خبر افزود که السودانی در این دیدار از اهتمام دولت منطقه کردستان به وحدت مواضع در سطح ملی و ضرورت همکاری و هماهنگی برای مقابله با چالش‌های اقتصادی، معیشتی و خدماتی که لازمه فراهم کردن زندگی شایسته برای همه شهروندان در سراسر عراق است، قدردانی کرد.
بنا بر گزارش خبرگزاری عراق (واع)، نخست‌وزیر عراق همچنین بر پایبندی دولت فدرال عراق به قانون اساسی این کشور برای رسیدگی به پرونده‌ها و مسائل اختلافی با دولت منطقه کردستان به منظور تضمین حقوق همه تأکید کرد.
بارزانی نیز کسب رأی اعتماد دولت السودانی را به وی تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که دولت جدید بتواند کشور را به سمت مرحله جدیدی که زبان تفاهم و راه‌حل‌ها در آن حاکم باشد، سوق دهد.
طبق بیانیه مذکور، در این دیدار دو طرف به بررسی پرونده امنیت مناطق مرزی عراق پرداخته و بر همکاری برای حفظ حاکمیت عراق و مخالفت با تجاوزات مکرر و نیز تلاش برای ممانعت از استفاده از خاک عراق به عنوان سکویی برای تجاوزات علیه هر یک از کشورهای همسایه تأکید کردند.
المیادین: بیشتر سلاح اغتشاشات در ایران
از مرز اقلیم کردستان قاچاق شده است
شبکه خبری المیادین در ویژه ‌برنامه خود گزارش داد با کاسته شدن از دامنه اغتشاشات در سراسر ایران، روند بازداشت عناصر دخیل در اقدامات تروریستی و خرابکاری افزایش یافته است.
به گزارش فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه پوشش تحلیلی از اتفاقات دو ماه گذشته در ایران گزارش داد که بیشتر سلاح‌های قاچاق شده به داخل ایران برای اقدامات تروریستی و اغتشاشات، از مرز اقلیم کردستان عراق وارد شده است.
احمد البحرانی تحلیلگر و خبرنگار المیادین در تهران در این برنامه گفت، بیشتر از دو ماه از اغتشاش و اقدامات تروریستی در ایران گذشته و تاکنون خسارت انسانی و مادی زیادی بر جا گذاشته است.
البحرانی گفت،‌ نیروهای امنیتی از ابتدا به دنبال کشف هویت عناصر اغتشاشگر و افراد دخیل در این اتفاقات بوده و بعد از گذشت دو ماه و کاسته شدن از دامنه این اغتشاشات در سراسر ایران، طبیعی است که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران روند بازداشت سرتیم‌های دخیل در اغتشاشات را تشدید کنند. این روزها تقریبا هر روز ما خبرهایی از دستگیری شبکه‌های خرابکاری و اغتشاش می‌شنویم که مأموریت برخی هم قاچاق سلاح به داخل ایران است چه از مرز با سیستان و بلوچستان و چه از مرز اقلیم کردستان در عراق که بیشتر سلاح‌ها از این مرز وارد می‌شود.
نقش پهپادهای ایران در شناسایی عناصر تروریستی
خبرنگار و تحلیلگر المیادین می‌گوید، بیشتر عملیات بازداشت‌ها یا از طریق عناصر اطلاعاتی میدانی انجام می‌شود یا از طریق پهپادهای شناسایی که تلویزیون ایران بارها گزارش‌هایی از آن منتشر کرده و هویت و تصویر عناصر دخیل در اغتشاشات از این طریق شناسایی می‌شود.
برخورد قاطع؛ مطالبه جدی مردم
خبرنگار المیادین تأکید کرد، ما امروز با اقدامات و عملیات‌های خشونت‌آمیز عناصر اغتشاشگر مواجه هستیم و مردم ایران از این پس دیگر خواستار برخورد قاطع و جدی با این اقدامات هستند. چرا که این اقدامات زندگی طبیعی مردم را تحت تأثیر قرار داده است.
مسئولان جمهوری اسلامی ایران معتقدند که غالب اقدامات مسلحانه فعلی در ایران نشأت گرفته از اقلیم کردستان در عراق است لذا سپاه پاسداران از هفته اول بعد از آغاز اغتشاشات مراکز حزب دموکرات کردستان ایران و کومله را که در ایران جزو گروه‌های تروریستی قلمداد می‌شوند، هدف قرار داد. همچنین طی روزهای گذشته نیز بار دیگر مقرهای آنان در کردستان عراق هدف قرار داده شد.