kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۰۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
توسط بنیاد مسکن

۱۰۰ هزار واحد شهری نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت رسید

معاون بنیاد مسکن گفت: ۱۰۰ هزار و ۳۰۰ واحد از ۲۰۰ هزار واحد شهری که در سال اول مسئولیت اجرای آن بر عهده بنیاد مسکن قرار دارد وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا سهرابی درباره وضعیت طرح‌های بنیاد مسکن اظهار داشت: ۱۰۰ هزار و ۳۰۰ واحد از ۲۰۰ هزار واحد شهری که در سال اول مسئولیت اجرای آن برعهده بنیاد مسکن قرار دارد، وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است. ضمن اینکه سه هزار واحد شهری تا قبل از اتمام سال جاری تکمیل و بهره‌برداری می‌شود. البته فونداسیون حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی شهری نهضت ملی هم انجام شده است.
پیشرفت ۵۰ درصدی نهضت ملی مسکن
در استان تهران
همچنین مدیرکل راه و شهر‌سازی استان تهران درباره سرنوشت طرح نهضت ملی مسکن گفت: پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران و در شهرهایی از جمله اسلام‌شهر، رباط‌کریم، شهریار و دماوند به بیش از ۵۰ درصد رسیده و سرعت اجرای پروژه‌ها در این مناطق بسیار خوب است.
خلیل محبت‌خواه افزود: هم‌اکنون روند اجرای پروژه‌ها با سرعت در حال انجام است و به هیچ عنوان  کند یا متوقف نشده. برای پروژه‌های جدید نهضت ملی مسکن زمین تامین شده و پروژه‌ها به صورت گروهی یا انفرادی در حال ساخت است.
3 راهکار اساسی برای رفع معضل مسکن
کارشناسان حوزه اقتصاد و مسکن اعلام کرده‌اند که استفاده از مسکن به عنوان یک لنگر تورمی و تبدیل تهدید آن برای جامعه به فرصت کاهش تورم در قالب سه دسته راهکار امکان‌پذیر است؛
نخست‌، کنترل قیمت مسکن با حذف قیمت زمین و عرضه آن توسط دولت است زیرا زمین بیشترین سهم را در قیمت تمام شده مسکن دارد. عامل بعدی «جلو‌گیری از سوداگری در بازار مسکن» است که از طریق‌ اجرای مالیات‌های این بخش از جمله مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) محقق می‌شود. سومین راهکار هم، موضوع «ساخت مسکن یک طبقه به روش تدریجی» در راستای کاهش هزینه ساخت و افزایش استطاعت مالی متقاضیان است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار، قیمت زمین و مسکن طی سال‌های 1393 تا سال 1400 از نرخ تورم پیشی گرفته و این حوزه به پیشرانی برای افزایش فشار معیشتی به خانواده‌ها تبدیل شده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، هزینه مسکن بزرگ‌ترین هزینه‌ خانوار در طول زندگی تلقی می‌شود. در حال حاضر سهم مسکن در سبد هزینه خانواده در برخی شهرها همچون تهران به بالای ۶۰ درصد رسیده است. شواهد عینی افزایش قیمت اجاره‌بها و کاهش قدرت خرید مسکن نیز این موضوع را اثبات می‌کند.  سهم بالای مسکن در سبد هزینه خانواده باعث شده ‌است حتی تغییرات کوچک قیمت مسکن و اجاره، تاثیری بزرگ بر هزینه‌ها داشته باشد. از طرف دیگر سهم ۳۰ درصدی مسکن در محاسبه‌ تورم عمومی، آن را به عاملی تبدیل کرده که افزایش قیمت آن باعث افزایش تورم شده و در صورت کاهش قیمت می‌تواند به عنوان لنگر تورمی عمل کند.
افزایش سهم مسکن در سبد هزینه خانوارها
در همین رابطه، «علی نادری‌شاهی»؛ کارشناس اقتصادی با بیان اینکه روند سهم مسکن در سبد مصرفی خانواده شهری ایران به دلیل افزایش قیمت زمین و مسکن افزایش یافته است، افزود: در سال 1397 نسبت هزینه خالص مسکن به کل هزینه‌های خانوار یا نسبت اجاره‌بها به کل هزینه خانوار‌های شهری معادل 35 و 52 صدم درصد بود.
وی افزود: اما براساس گفته‌ رئیس ‌مرکز پژوهش‌های مجلس در همایش الزامات و ساز و کارهای فنی اجتماعی و اقتصادی تحقق نهضت ملی مسکن،  در سال 1400 سهم این بخش در سبد مصرفی خانواده شهری ایران به 60 تا 70 درصد افزایش یافته است. این امر بیانگر کاهش سهم سایر بخش‌های مصرفی و کاهش رفاه خانوار به حساب می‌آید.
کارشناس اقتصادی اضافه کرد: این در حالی است که میانگین شاخص سهم هزینه مسکن در سبد خانوار در جهان 18درصد و دامنه نوسانات آن به طور تقریبی بین 15 تا 25 درصد است. این آمار بیانگر وضعیت نابسامان مسکن در ایران می‌باشد که علاوه‌بر بعد اقتصادی بر بعد اجتماعی نیز اثرات منفی خواهد داشت.
بر اساس نمودار سهم هزینه بخش مسکن در سبد مصرفی خانوار شهری ایران را در مقایسه با شاخص جهانی طی بازه زمانی 1373 تا 1400 در اکثر سال‌ها روند رشد قیمت زمین و مسکن از نرخ تورم بالاتر بود؛ به طوری‌که از سال 1375 تا 1386 و از سال 1393 تا 1400 رشد قیمت زمین و مسکن بیشتر از نرخ تورم بوده است.