kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۱۸۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲

کارکنان حمل‌ونقل ریلی آمریکا آماده اعتصاب بزرگ می‌شوند

همزمان با تشدید بحران اقتصادی در آمریکا کارکنان حمل‌ونقل ریلی این کشور نیز با شکست مذاکرات بر سر افزایش حقوق خود آماده «اعتصاب بزرگ» می‌شوند.

 

سرویس خارجی-

جنگ اوکراین تاثیرات بسیار گسترده سیاسی، اقتصادی و امنیتی بر اروپا و آمریکا گذاشته است. بحران انرژی ناشی از این جنگ به افزایش تورم در کشورهای غربی دامن زده و این وضعیت به گفته کارشناسان طی ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. در آمریکا تورم طی 40 سال گذشته رکورد زده و مقامات اقتصادی این کشور می‌گویند رکود اقتصادی طی سال آینده اجتناب ناپذیر
خواهد بود.
در چنین فضایی منابع خبری از احتمال اعتصاب کارکنان بخش ریلی این کشور خبر داده‌اند. روز دوشنبه بزرگ‌ترین اتحادیه صنفی کارکنان بخش خدمات حمل‌ونقل ریلی و هوایی طرح پیشنهاد شده از سوی دولت بایدن را رد کرد تا احتمال اعتصاب گسترده کارکنان این بخش افزایش پیدا کند. چنین اعتصابی از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند زنجیره تأمین کالاها را قبل از فصل تعطیلات دچار اختلال کند. آن طور که فارس نوشته، کارکنان بخش ریلی به دنبال افزایش دستمزدها به دلیل افزایش هزینه‌های معیشتی و همچنین شرایط بهتر کاری هستند. بایدن در ماه سپتامبر (شهریور) مذاکره‌ای با این اتحادیه انجام داده بود. توافق موقت میان دو طرف، یک برد سیاسی برای او به حساب آمد اما اختلافات اخیر میان اتحادیه‌های آمریکا تلاش‌های او برای جلوگیری از اعتصاب را به شکست نزدیک کرده است. وبگاه نشریه نیوزویک نوشته اعتصاب بخش حمل‌ونقل می‌تواند باعث کمبود بیشتر کالاها شده و زنجیره تأمین را دشوارتر کند.
بهای انرژی همچنان در حال افزایش
در اروپا نیز مثل آمریکا بحران انرژی همچنان به موضوع اول بسیاری از دولت‌های این کشور تبدیل شده و این در حالی است که رسانه‌ها از افزایش دوباره بهای سوخت در این قاره خبر می‌دهند که ممکن است به جهش دوباره قیمت‌ها منجر شود. ایرنا در این باره به نقل از خبرگزاری بلژیک نوشته، بهای برق در فرانسه و آلمان از روز دوشنبه به شکل محسوسی افزایش یافته است. بهای توزیع برق در فرانسه در ماه دسامبر (آذر- دی) ۱۶ درصد و در آلمان ۱۳ درصد افزایش می‌یابد. این میزان افزایش در بلژیک با افزایش ۶ تا ۷ درصدی به ۲۶۰ یورو در هر مگاوات ساعت می‌رسد. اروپا توانست به دلیل گرمای هوا در پاییز امسال چند هفته‌ای افزایش بها را به تعویق بیاندازد اما پیش‌بینی می‌شود که شروع دسامبر (۱۰ آذر ماه) با کاهش محسوس دمای هوا مواجه شود.
به گزارش رسانه‌های فرانسه، «برونو لو مر» وزیر انرژی فرانسه در مصاحبه با رادیو «فرانس انفو»، وعده آغاز کمک‌های دولتی ظرف ۲ تا سه هفته آینده را داده است. وی از کمک ۱۰ میلیارد یورویی دولت به شرکت‌های بزرگی که «با افزایش انفجاری رقم فاکتور سوخت» مواجه هستند، خبر داده و گفته: «نگرانی کسب‌کارهای کوچک و متوسط را هم شنیده‌ایم.»در حالی که کمک هنگفت ۲۰۰ میلیارد یورویی آلمان برای محافظت از شرکت‌ها و شهروندان در برابر افزایش بهای سوخت، صدای برخی دیگر از کشورهای اروپایی را در آورد و آنان را در مورد اثرگذاری این تصمیم بر سطح رقابتی شرکت‌ها کرد، دولت فرانسه اطمینان می‌دهد که شرکت‌های فرانسوی به‌اندازه همکاران آلمانی خود از حمایت برخوردار خواهند شد.
بازار مسکن سوئد وارد بحران شد
در سوئد نیز بازار مسکن این کشور که تا پیش از این یکی از داغ‌ترین بازارهای اروپا بود تحت تاثیر بحران کنونی با احتمال رکود ۵۰ درصدی مواجه شده که بدترین شرایط از دهه ۱۹۹۰ تاکنون است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سقوط قیمت مسکن در سوئد در ماه اکتبر(مهر) شتاب گرفت زیرا این کشور شمال اروپا تحت تاثیر شدیدترین رکود در بخش مسکن در سه دهه اخیر بوده است. بر اساس این گزارش نسبت به اوج قیمت مسکن در اوایل سال جاری میلادی، قیمت‌های مسکن دراین کشور افت ۱۴ درصدی را داشته است و برای ششمین ماه متوالی در نتیجه هزینه‌های فزاینده زندگی، افزایش تورم و وخامت فشار ناشی از بحران انرژی و اقدامات بانک مرکزی برای افزایش نرخ تورم، کاهش نشان داد. گزارش اخیر اداره آمار املاک و مستغلات سوئد حاکی از آن است که کاهش قیمت در بخش جنوبی این کشور که از کسری بودجه و تعرفه‌های بالا رنج می‌برد دو برابر بیشتر از شمال کشور است که دارای قدرت برق آبی فراوان است.بر اساس این گزارش اوایل پاییز امسال، شرکت« آکسفورد اکونومیکس»، سوئد را به عنوان یکی از کشورهایی که به همراه کانادا و نیوزلند در معرض خطر سقوط بازار مسکن با احتمال کمی بیش از ۵۰ درصد قرار دارند، معرفی کرد. در آمریکا، احتمال سقوط ۳۵ درصد و در انگلستان حدود ۲۵ درصد برآورد شده است.
صف‌های طولانی غذا در اسپانیا
در اسپانیا هم تورم و افزایش هزینه‌های زندگی‌،صفوف افرادی را که نیازمند دریافت غذا هستند، در مقابل بانک‌های غذایی افزایش داده است.
وب سایت رادیو بین‌المللی فرانسه در گزارشی در همین زمینه نوشت:« با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی در سراسر اروپا، یک پدر اسپانیایی که صاحب ۳ فرزند است یکی از افرادی است که برای گذران زندگی خود به بانک‌های مواد غذایی مراجعه می‌کند.»
بر اساس گزارش موسسه آمار ملی، در اسپانیا قیمت مواد غذایی در نتیجه جنگ اوکراین در ماه اکتبر(مهر) در مقایسه با سال قبل از آن ۱۵.۴ درصد افزایش یافت.«پدرو سانچز» نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا که در سال آینده با انتخابات
رو به رو است، در تلاش برای کاهش فشار بر خانوارهای تحت فشار، میلیاردها یورو برای هزینه‌های رفاهی مازاد هزینه کرده است.