kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۱۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲

وضعیت کودکان فرانسوی به روایت یونیسف یک پنجم کودکان زیر خط فقر زندگی می‌کنند

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) با انتشار گزارشی نسبت به «شرایط نگران‌کننده» وضعیت کودکان در این کشور هشدار داده و اعلام کرده یک پنجم کودکان در فرانسه زیر خط فقر زندگی می‌کنند و 42 هزار کودک نیز بی‌خانمان هستند.

وضعیت کودکان در بسیاری از مناطق جهان بحرانی است. میلیون‌ها کودک در سراسر جهان در فقر شدید به سر می‌برند و از تحصیل و مراقبت‌های بهداشتی محروم هستند. گزارش یونیسف نشان می‌دهد که وضعیت کودکان در برخی کشورهای توسعه یافته مثل فرانسه نیز نگران‌کننده است. برپایه گزارش یونیسف که دیروز منتشر شد بیش از یک کودک از هر ۵ کودک در فرانسه زیر خط فقر زندگی می‌کند و ۴۲ هزار کودک نیز بی‌خانمان هستند. به این ترتیب، فرانسه همچنان باید برای تضمین حقوق کودکان، به ویژه آسیب‌پذیرترین آنها، اقدامات بیشتری صورت دهد.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یونیسف فرانسه در بیانیه مطبوعاتی همراه با این گزارش که به مناسبت روز جهانی حقوق کودک انتشار یافت، ابراز تاسف کرد: نابرابری‌های اجتماعی و سرزمینی «بسیاری از کودکان را از دسترسی به مدرسه، بهداشت یا خدمات حفاظتی جلوگیری می‌کند»
«آدلین آزان» مدیر دفتر فرانسه یونیسف در مصاحبه با هفته‌نامه «ژورنال دو دیمانش» در همین زمینه گفت: بحران سلامت ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹،
وضعیت معیشتی کودکان را نیز بدتر کرده است. در اولین قرنطینه، خشونت علیه کودکان افزایش یافت.وی به بیانیه یونیسف اشاره کرد و گفت: هر پنج روز یک کودک توسط یکی از والدینش کشته شده است.
به گفته آزان، کودکان معلول و 5هزار و ۷۰۰ خردسال که در محله‌های فقیرنشین فرانسه زندگی می‌کنند در دسترسی به آموزش با مشکلاتی مواجه می‌شوند.این سازمان که در حال تهیه گزارشی از سوی کارشناسان کمیته سازمان ملل است، افزود: این کودکان، در فقر شدید، معلولیت و خشونت برای تحقق اساسی‌ترین حقوق خود با مشکل مواجه هستند.وی همچنین به خبرگزاری فرانسه گفت: وضعیت حتی با وجود اقداماتی که دولت صورت داده، نگران‌کننده است. کودکان به میزان کافی در فرانسه مورد حمایت قرار نمی‌گیرند‌، آنها نمی‌توانند به‌اندازه کافی زندگی خود را در کودکی بگذرانند.دفتر یونیسف در فرانسه تایید کرد برخی از اقدامات دولت در زمینه احقاق حقوق کودک توانسته وضعیت این کشور را نسبت به گزارش مربوط به سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ بهبود ببخشد.یونیسف با این‌حال از اینکه این اقدامات و سیاست‌ها «بسیار پراکنده» هستند و به همین دلیل «اثربخشی آنها» چندان نبوده است، ابراز تاسف کرد.