kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۱۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶
دستاوردهای شگفت انگیز و بی‌نظیرِ نیروی مقاومت بسیج

پشتوانه عظیم خدمت، پیشرفت و ازخودگذشتگی

 
 
 
کامران پورعباس
نیروی مقاومت بسیج شجره طیبه، یادگار بزرگ و درخشان و جاویدان و معجزه امام خمینی، دستاورد بی‌نظیر انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین پاسدار و حافظ و نگهبانِ اسلام و انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
به مناسبت هفته بسیج، بخشی از دستاوردهای عظیم و شگفت‌انگیز شجره طیبه بسیج در طول بالغ بر چهار دهه را مرور می‌کنیم.
الهی بودن، معنویت و اخلاصِ بی‌همتا
الهی بودن، معنویت و اخلاص در بسیج بی‌همتا و حیرت‌انگیز است و این خصوصیات اعلا در بسیجیان موج می‌زند و همگان همواره بسیج و بسیجیان را به این خصیصه می‌شناسند و الگوهای بزرگ و شهدای شاخصِ بیشماری نیز در لباس بسیج داریم که خدایی بودن و ارزشی بودن‌شان شهره آفاق و سرمشق و زبانزد جهان و جهانیان است و در اقصی نقاط جهان نام‌شان به عظمت برده شده و از مرام‌شان با احترام و تکریم و تعظیم یاد می‌شود.  
در بی‌نظیر بودن و اعتلای معنویت بسیج همین بس که تعابیر امام خمینی در بخشی از پیام بسیار معروف‌شان در هفته بسیج سال 1367 را مرور‌نماییم:
«تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیۀ خداوند‏‎ ‎‏تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد.‏
در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصاً جنگ، بودند نهادها و‏‎ ‎‏گروههای فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت‌طلبی، کشور و انقلاب‏‎ ‎‏اسلامی را بیمه کردند. ولی حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و‏‎ ‎‏فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از بسیج و‏‎ ‎‏بسیجیان خواهند بود.... بسیج لشکر مخلص خداست که ‎‏دفتر تشکل آن را همۀ مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‌اند.‏»
خدمات فراوان و عظیم
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مکرر در مکرر از عظمت جایگاه و خدمات و برکات بی‌نظیرِ بسیج یاد نموده‌اند. از جمله آنکه در دیدار بسیجیان در 6 آذر 1398، به‌صورت مفصل و مبسوط از بی‌نظیر بودن و اعلا بودنِ جایگاه بسیج سخن گفته و گوشه‌ای از عظمت‌ها و کارکرد شگفت‌انگیز بسیج را تبیین نمودند.
بخشی از این رهنمودها را نقل می‌نماییم:
«چند آمار این‌جا برای من نوشته بودند، فرستادند -البتّه خود بسیج این آمار را نداده، از بیرون من دارم این آمار را- که آمار جالبی است: یازده هزار هسته‌ گروه‌های جهادی جغرافیامحور و عهده‌داری چهل هزار پروژه‌ خدمت که نیمی از این چهل هزار را تحویل داده. این ارقام به این عظمت را ببینید؛ یازده هزار گروه جهادی خدمت و این‌همه اقدامهای خدمت‌رسانی که انجام گرفته. بسیج دانشجویی در همین اواخر، نهضت مسئله‌محوری و نقش‌آفرینیِ تخصّصی را با ۴۵۰۰ دانشجو شروع کرده؛ این چیزی است که ما همیشه توصیه می‌کنیم به دانشجویان؛ کار بزرگی است، کار مهمّی است، این جزو توصیه‌های همیشگی ما است؛ بسیج دانشجویی شروع کردند و دارند اقدام می‌کنند. در محلّات مختلف، دوازده هزار صندوق قرض‌الحسنه احداث شده؛ من احتمال می‌دهم بیش از این هم باشد، حالا آنچه به من گفته‌اند دوازده هزار [صندوق] است، [امّا] من به ذهنم این ‌جور است که بیش از دوازده هزار صندوق قرض‌الحسنه ایجاد شده. بسیج عشایر و بسیج زنان، در جشنواره مالک‌اشتر، مقام برتر را به دست آوردند؛ اینها همه مایه‌ افتخار است. بسیج اساتید دانشگاه چند ماه قبل، در چهل سالگی انقلاب، نامه‌ای با نهصد امضا منتشر کردند در مقابل نوشته‌ یک تعدادی از آدمهای ناامید و به تعبیری فروپاشیده؛ یک چیزی آنها نوشتند، نهصد استاد دانشگاه وارد میدان شدند و یک نامه‌ مفصّل، مستدَل و عالی را منتشر کردند؛اینها همان حضور در صحنه است، حضور به‌وقت و به‌هنگام در میدان است. بسیج وزارتخانه‌ها در نمازهای جمعه میزهای خدمت می‌گذارند، به مردم نزدیک می‌شوند و پاسخ مردم را می‌دهند. بسیج کشاورزی با سی‌هزار مهندس کشاورزی -این رقمها را ملاحظه کنید- تولید پنج محصول از اقلام اساسی را عهده‌دار شدند که انجام بدهند: گندم، جو، ذرّت و چند رقم دیگر که اقلام اساسی‌اند. حالا این نمونه‌هایی بود که عرض کردیم؛ اینها را به شکل هنرمندانه‌ای مسئولین محترم بسیج باید در اختیار افکار عمومی بگذارند.»1398/9/6
دستاوردهای درخشانِ چهل ساله بسیج 
جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی در سال 1397 دستاورد‌های چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف را گردآوری و منتشر نمود. 
برخی دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه بسیج که توسط این جنبش جمع‌آوری را مرور می‌نماییم: 
- وجود ۵۰ هزار پایگاه بسیج در شهر‌ها و روستا‌های کشور، مهم‌ترین مولفه در قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی است و دشمنان را از دست‌اندازی به کشور مأیوس و امنیت کشور را در برابر تهدیدات داخلی و خارجی تضمین نموده است. هزاران شهید بسیجی در مقابله با قاچاق مواد مخدر، شرارت در مرز‌های مختلف کشور، بزرگ‌ترین سند نقش‌آفرینی بسیج در خدمت به امنیت مردم است.
- تشکل میلیونی بسیجیان، ساختار امنیت پایه مردمی بی‌نظیری را ایجاد نموده است که حاصل آن تبدیل ایران به امن‌ترین کشور در مرکز ناامن‌ترین منطقه جهان است.
- از اصلی‌ترین مولفه‌های پیروزی بر تجزیه‌طلبان در کردستان، بسیجیان جوان تحت عنوان پیشمرگان مسلمان کرد بودند. هزاران بسیجی کرد شهید، سند این نقش‌آفرینی مثال‌زدنی است.
- بسیج عشایر سیستانی و بلوچ از ارکان مهار شرارت‌های هدایت شده از آن سوی مرز‌ها وبرقراری امنیت پایدار درشرق کشوراست.
- نتیجه نقش‌آفرینی امنیتی بسیج مساجد و محلات این است که گزاره مشترک اکثر گردشگران خارجی در هنگام ترک ایران اظهار تعجب از شدت امنیت شبانه محلات، خیابان‌ها و اماکن تفریحی ایران است.
- شبکه عظیم مردمی بسیج اصلی‌ترین پشتوانه نیروی انتظامی در کشور درکشف قاچاق کالا و مواد مخدر و انبار کالا‌های احتکارشده است.
- نقش‌آفرینی مردمی بسیجیان در صیانت از تأسیسات نفتی، جنگل‌ها و منابع طبیعی و در مبارزه با عناصر سودجو، ضمن حفظ منابع، هزینه‌های امنیتی این بخش‌ها را به حداقل رسانده است.
- حضور مردمی و پیشگیرانه بسیج در تمام زوایای حیات اجتماعی اغلب اقدامات تروریستی، خرابکارانه و کودتا‌های دشمنان را عقیم کرده است.
- در طول چهل سال انقلاب اسلامی، اطلاعات بسیج مستحکم‌ترین پل ارتباطی مردم با دولت و بزرگ‌ترین شبکه کسب اطلاع از جامعه و انعکاس صادقانه و بدون سانسور نارسایی‌ها، خطا‌ها و گلایه‌های مردم به مسئولان بالای کشور بوده است.
- حضور و خدمت‌رسانی بسیج به مناطقی که مورد غفلت دستگاه‌ها واقع شده، از عوامل اصلی پیشگیری بدبینی و جداشدن مردم محروم از حکومت بوده است.
- تکیه به نیرو‌های مردمی بسیج در برقراری امنیت کشور پربازده‌ترین، پایدارترین، مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین شکل امنیت را رقم زده است.
- تجاوز ارتش بعث در بخش اعظم مرز‌های کشور توسط بسیجیان سلحشور مرزنشین و جوانان بسیجی مهاجر متوقف شد. فرماندهی مردمی درجبهه همچون حجت‌الاسلام حیدری در ایلام، قهرمانی‌های بسیجیان ملکشاهی و خزل و سایر ایلات در میمک و گنجانچم، مقاومت مردم از زن و مرد در مقابل لشکر زرهی دشمن درگیلانغرب، غیورمردی فداییان اسلام به فرماندهی شهید سید مجتبی‌هاشمی در آبادان، شهیدان محمد جهان آرا در خرمشهر و غیور اصلی دراهواز و... نماد‌های این حقیقت است.
- عملیات پیروزمند بزرگ دفاع مقدس از زمانی آغاز شد که نیرو‌های مسلح بسیجیان را به طور گسترده وارد سازمان رزم خود کردند. هیچ عملیات بزرگ زمینی دفاع مقدس بدون مشارکت گسترده بسیج به پیروزی نرسید.
- بسیاری از نقاط عطف و شیوه‌های غافلگیرکننده دفاع مقدس که در هیچ کتاب جنگی دیده نشده، مرهون خلاقیت‌ها و ابتکارات بسیجی است.
- عظمت حماسه‌آفرینی‌های بسیج درجبهه‌های نبرد به حدی است که برجسته‌ترین فرماندهان نظامی کشور خود را بسیجی می‌دانند و امام خمینی کبیر به بسیجی بودن خود افتخار می‌کند.
- وجود بیش از هشتاد هزار بسیجی شهید در دفاع مقدس سندی روشن بر نقش بی‌نظیر بسیج در آن حماسه جاودان است.
- برای امکان‌پذیر کردن مقاومت در مقابل دشمنی که به دلار‌های نفتی بی‌پایان مرتجعان منطقه و تسلیحات ابرقدرت‌ها وصل بود، بسیجیان کمک‌های بی‌انتهای مردمی را سرازیر جبهه‌ها کردند.
- بسیج با سازماندهی هزاران گردان عاشورا با مأموریت دفاع از کوی و برزن و سازماندهی بیش از ۲۴۰۰ گردان بیت‌المقدس به عنوان گردان‌های احتیاط دفاعی و صد‌ها گردان رزمی آماده امام‌حسین(ع)، نیروی بی‌پایان رزمی آماده در اختیار فرماندهان نیرو‌های مسلح است.
- واکنش‌های منبعث از ایمان، تعهد خودجوش و غیرقابل پیش‌بینی بسیج در مقابل هر تهدید خارجی و داخلی، دشمنان را در طراحی برنامه موفق برای براندازی نظام ناکام گذاشته است.
- تراوش و ترویج تفکر بسیجی و نشر رایحه این تفکر در جامعه، هسته مرکزی حفظ فرهنگ ملی و اسلامی در مقابل تهاجم شکست خورده فرهنگی دشمن است.
- بسیجیان با راه‌اندازی بزرگ‌ترین شبکه تربیتی جهان در قالب حلقه‌های صالحین، تعالی معرفتی و معنوی خود، حفظ هویت دینی و انقلابی جامعه و تربیت نسل به نسل کادر‌های اصیل و ارزشمند بسیجی را تضمین کردند.
- انس مردم با زیارتگاه‌ها و یادگار‌های عملیات دفاع مقدس در قالب گردشگری تعالی‌بخش راهیان نور و استقبال و اثرپذیری خیل عظیم جوانان و نوجوانان از این برنامه از بزرگ‌ترین دستاورد‌های فرهنگی بسیج برای تداوم فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.
- حضور خیل عظیم بسیجیان در فضای مجازی و انتشار گسترده پیام‌های روشنگرانه و مبتنی بر حقیقت از تبدیل این فضا به مسیر یک‌طرفه برای ترویج فرهنگ ابتذال و ارتجاع و ذلت جلوگیری کرده است.
- کانون‌ها و دارالقرآن‌های بسیج از مهم‌ترین مراکز فرهنگ قرآن و عترت و انس جوانان و نوجوانان شهر‌ها با پیام الهی است.
- جشنواره‌های بسیج و مقاومت در تمام رشته‌های هنری سینما و تئاتر و هنر‌های تجسمی، شعر و ادبیات و راه‌اندازی جشنواره‌های بزرگ خودجوش مردمی بسیجیان همچون جشنواره عماردر مقابل هنر سرسپرده به قدرت و مقلد محض جشنواره‌های استعماری غرب قد برافراشته ونویدبخش تداوم حیات هنر انسان‌ساز انقلاب است.
- صف طولانی جوانان مشتاق نسل سوم و چهارم انقلاب که برای اعزام به عرصه‌های شهادت در جبهه‌های مقاومت التماس و لحظه‌شماری می‌کنند و نمادهایی چون حججی تقدیم جبهه حق می‌کنند، دلیل غیرقابل‌انکار شکست تهاجم فرهنگی دشمن است.
- حضور شوق‌انگیز میلیونی جوانان دهه ۸۰ و ۹۰ در برنامه‌های عظیم معنوی، چون اعتکاف وشب‌های قدر، مبین انتقال موفقیت‌آمیز فرهنگ بسیج به نسل‌های آینده است.
- ده‌ها میلیون نفر روز اردو‌های سازنده تربیتی وآموزشی و رزمایش‌های سالانه جوانان بسیجی بستری بزرگ برای کادر‌سازی و تولد کادر‌های خط‌شکن آینده است.
- میلیون‌ها خواهر بسیجی تشکل یافته در ده‌ها هزار پایگاه و واحد بسیج پرچمداران اصلی فرهنگ اصیل و انسان‌ساز حیا و حجاب وعفاف در کشورند.
- فعالیت میلیونی جوانان بسیجی در گروه‌های جهادی و خدمات بی‌پایان آنها به طبقات ضعیف نماد عینی و عملی وحدت و همبستگی ملی و نویدبخش آینده‌ای روشن برای کشور است.
- حضور و همیاری بسیجیان در حل و مرتفع نمودن مسائل و آسیب‌های اجتماعی محلات با استفاده از ظرفیت پایگاه‌های بسیج علاوه‌بر کمک به افزایش عدالت اجتماعی، امید‌ها و نقشه‌های دشمن برای بهره‌گیری از آسیب‌های حاشیه‌نشینان شهر‌ها را بر باد داد.
- بسیج سازندگی با نقش‌آفرینی در طرح‌های ملی برای کمک به دولت با کمترین هزینه، موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای را رقم زده است. ریشه‌کنی فلج اطفال در سراسر کشور، کویرزدایی در مناطق متعدد، واکسیناسیون فراگیر دام و طیور در شرایط مختلف از جمله این موفقیت‌ها است.
- انجام بیش از۱۳۰ هزار پروژه عمرانی در روستا‌ها و مناطق حاشیه‌ای بخشی از اقدامات بسیج سازندگی در راستای محرومیت‌زدایی بوده است.
- شناسایی بیش از۴۳۰ قطب صنایع تبدیلی و تلاش برای فعال‌‌سازی و توانمند‌سازی آنان در تراز ملی با بهره‌گیری از توان جوانان کشور گام بلندی در مقابله با جنگ اقتصادی و ترویج اقتصادمقاومتی است.
- بسیج سازندگی با ایجاد بیش از۳۰۰ هزار شغل پایدار در کمتر از ۴ سال بدون اتکا به بودجه دولتی قهرمان اول کارآفرینی در کشوردر دوره تحریم است.
- برقراری سالانه ده‌ها بیمارستان صحرایی، کلینیک و درمانگاه تخصصی در دوردست‌ترین و صعب‌العبور‌ترین مناطق محروم کشور و ارائه بالاترین خدمات تخصصی و فوق تخصصی بی‌مزد و منت به مردم و اعزام هزاران پزشک برای خدمت در این مناطق از افتخارات بزرگ بسیج جامعه پزشکی است.
- صد‌ها هزار نفر از مردم به ویژه جوانان با آموزش، راهنمایی، هدایت تخصصی و حمایت‌های بسیج سازندگی موفق به راه‌اندازی کسب وکار‌های تولیدی شده‌اند.
- شبکه بسیج به جهت مزیت پراکندگی درتمامی سرزمین، اولین واحد سازماندهی شده‌ای است که در نخستین لحظات بروز بحران‌های طبیعی در محل حادثه حضور می‌یابد و با بهره‌مندی از آشنایی کامل به محیط ضمن استقرار امنیت، با بیشترین استفاده از زمان طلایی برای خدمات اضطراری به آسیب‌دیدگان، خسارات جانی را به حداقل می‌رساند.
- پایگاه‌های بسیج نقش اول را در جمع‌آوری، دسته‌بندی و ارسال کمک‌های مردمی به مناطق بحران‌زده دارند.
- سازمان‌یافتگی و تعهد و امانت‌داری بسیجیان بهترین یاور نهاد‌های خدمت‌رسانی و امدادی در شرایط بحرانی اولیه برای ساماندهی توزیع احتیاجات اولیه، اسکان موقت، پاک‌سازی صحنه عملیات است.
- شبکه گسترده بسیج جامعه پزشکی و پیراپزشکی نه تنها در ایران بلکه در حوادث کشور‌های منطقه پای‌کار‌ترین واحد واکنش سریع درمانی در رسیدگی به مصدومین و مجروحین حوادث غیرمترقبه است.
- سازمان یافتن اقشار دانشور مانند طلاب و فضلا، اساتید، پزشکان، مهندسان، حقوقدانان، دانشجویان و دانش‌آموزان فضای ارزشمند خودباوری و ایجاد نشاط در مراکز علمی فراهم کرده است.
- موفقیت‌های شگفت‌انگیز در تولید بومی پیچیده‌ترین تسلیحات دفاعی جهان در کشور، نه محصول هزینه‌های گزاف نظامی بلکه ثمره جهاد علمی مخلصانه دانشمندان بسیجی است.
- سازمان علمی بسیج پلی میان دستگاه‌ها و نهاد‌های کشور با نخبگان جوان و پناهگاهی برای استعداد‌های برتر جوانان ناشناخته است.
- ایجاد مراکز هدایت و حمایت فن‌آوران به‌صورت موضوعی وتشکیل فن‌بازارها، حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و تأسیس نمایشگاه و فروشگاه مرکزی ارائه محصولات مخترعان، مبتکران و نوآوران از دستاورد‌های بسیج در دوران جهاد علمی است.
- ترویج جهاد علمی در مراکز آموزشی و پژوهشی توسط بسیج به تأسی از تدابیر ولایت، درخشان‌ترین دوره پیشرفت‌های علمی کشور را در دو دهه اخیر رقم زد.
- برگزاری سالانه جشنواره‌های علمی بسیج در ابعاد تخصصی و قشری و جشنواره ملی جهادگران علم و فناوری با هدف به نمایش درآمدن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مخترعان و مبتکران، جریان‌ساز جهاد علمی و مبارزه موفق با مخالفان پیشرفتهای علمی جوانان کشور است.
- درحالی که دشمن به دنبال تحریم دانشمندان و جامعه علمی کشور می‌باشد، بیش از ۱۷ مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات تجربی و فنی با شبکه‌‌سازی بیش از ۲۴۰ هزار نفر از متخصصین برای رفع نیاز‌های فناوری کشور و حل ۲۵ مسئله کلان نقش‌آفرینی کرده‌اند.
- بسیج با حمایت سالانه مستقیم از ۱۰۰۰ طرح نوآورانه مبتکران و مخترعان جوان و معرفی ۳۵۰۰ طرح واجد شرایط به مراکز صنعتی و اجرایی مربوط، گام مؤثری در ارتباط معنی‌دار جامعه علمی و سازمان‌های متولی در کشور برداشته است.
- نوجوانان بسیجی، چون محمد حسین فهمیده‌هاو بهنام محمدی‌ها با پایه گذاری مکتب جهاد شهادت طلبانه، الگوی جهاد موفق با دست‌های خالی برای احمد قصیرها و علی منیف اشمر‌ها شدند و زمینه اخراج متجاوزان آمریکایی و اسرائیلی از لبنان و غزه را فراهم کردند.
- بهره‌گیری از شیوه‌های رزم بسیج در لبنان و فلسطین، ارتش صهیونیستی را که هیچ‌گاه شکست نخورده بود با طعم شکست آشنا کرد و پوزه‌های این ارتش را نه یک بار بلکه ۵ بار در مرز‌های لبنان و غزه به خاک مالید.
- پیشروی برق‌آسای داعش در عراق از زمانی متوقف و به عقب‌نشینی و فرار بدل شد که نسخه عراقی بسیج یعنی حشدالشعبی متولد شد و پا به میدان جنگ گذاشت.
- بن‌بست مبارزه با تروریست‌های تکفیری دست‌نشانده آمریکا در سوریه که ۹۰ درصد خاک این کشور را اشغال کرده بودند، تنها با الهام از سازماندهی و رزم بسیج و تشکیل ارتش مردمی سوریه شکسته شد.
- مقاومت سه ساله اسطوره‌ای مردم قهرمان یمن تحت شدیدترین حصار اقتصادی و زیر وحشیانه‌ترین بمباران‌ها تکرار درس‌های مقاومت بسیجیان در جزایر مجنون و شلمچه و ایستادگی قهرمانانه دزفول، ایلام، اهواز،‌اندیمشک، خرم‌آباد، کرمانشاه، مریوان و... است.
- حماسه‌های عظیم بسیجیان نسل سوم و چهارم در دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) بزرگ‌ترین پیروزی‌های اسلام را در منطقه رقم زد و به جهانیان نشان داد تفکر و عمل بسیجی نه تنها به تاریخ نپیوسته، بلکه همچنان تاریخ‌ساز است.
- به راه افتادن گروه‌های جهادی و محرومیت‌زدایی در کشور‌های منطقه توسط جوانان انقلابی از دستاورد‌های بزرگ بین‌المللی بسیج است. امسال جوانان مسلمان انقلابی چنین اردو‌هایی را در ده کشور آسیایی و آفریقایی برگزار کردند.
کمک‌های مومنانه و مقابله با کرونا
 علاوه‌بر خدمات و افتخارات عظیمِ ذکر شده، کمکهای مومنانه و مقابله با کرونا، بسیج در عرصه سازماندهی کمکهای مومنانه و مقابله با کرونا عملکرد ممتاز و بی‌بدیلی دارد. 
سردار غلامرضا سلیمانی رئیس‌سازمان بسیج مستضعفین در دی 1400 کارکرد گسترده و بی‌نظیر بسیج در عرصه مقابله با کرونا را چنین تشریح نمود که بخشهایی از آن چنین است:
- بسیج از همان روزهای اول شروع کرونا با همه ظرفیت خود به میدان آمد و با هماهنگی و همکاری با وزارت بهداشت و درمان و با طرح سپهبد شهید سلیمانی نقش‌آفرینی کرد. 
- در گام نخست بسیج در تولید ماسک که از روزهای اول در سراسر دنیا مشکل داشت، توانست با راه‌اندازی کارگاه‌های مختلف مردم پایه در سراسر کشور بیست میلیون عدد در روز رسانده و به سرعت مشکل ماسک را حل کند. 
- در کنار آن تولید دستگاه‌های اکسیژن‌ساز با پشتیبانی بسیج و سپاه یک واحد دانشگاهی وارد عرصه شد و امروز به جایی رسیده که آمادگی صادرات به کشورهای همسایه را داریم. علاوه‌بر این مجموعه تولیدی اکسیژن در شهرستان رشت برای استفاده در بیمارستان‌ها و خانه‌ها راه‌اندازی شد. 
- [در عرصه غربالگری بیماران کرونایی] در گام نخست با مشارکت و نقش‌آفرینی بسیج، بیش از ۷۰ میلیون نفر در کشور غربالگری شدند که توانست از مسیر بیماریابی و ارجاع بیماران شناسایی شده به مراکز درمان سرپایی و ارائه بسته‌های دارویی در ۴۰۰ درمانگاه بسیج در سراسر کشور در این طرح بزرگ موثر واقع شود. 
- مرحله چهارم طرح حاج قاسم سلیمانی به تمرکز بر قطع زنجیره ویروس بود که در قالب تیم‌های مراقبتی و نظارتی و حمایتی از اواخر آبان سال گذشته و اوایل آذرماه پس از ۴۵ روز مجاهدت نقش‌آفرینان طرح شهید سلیمانی شاهد نزولی شدن و شرایط مساعدتر مانند شرایط امروز شدیم. البته سال گذشته هنوز واکسیناسیون سراسری هم آعاز نشده بود و با این طرح شرایط را مساعدتر کردیم. در گام پنجم علاوه‌بر سایر محورها، مشارکت در واکسیناسیون هم لحاظ شد و همه بسیج در سراسر کشور در این مأموریت شرکت کردند و مشارکت گسترده‌ای بین وزارت بهداشت و بسیج صورت گرفت. با تلاش در زمینه واکسیناسیون برنامه‌ریزی شد در آذرماه واکسیناسیون به یک مرحله اطمینان‌بخش برسد و این برنامه که هدف‌گذاری شده بود با هدایت وزارت بهداشت و درمان انجام شد توانست این موفقیت را هم ثبت و ضبط کند.
- در مرحله و گام ششم بنا شده با همکاری استانداران و فرماندهان استان‌ها و با میدان آمدن همه ظرفیت‌ها با هدایت وزارت بهداشت درمان و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی و اداره بهداشت و درمان نیروهای مسلح بتوانیم از ابتلای مجدد این ویروس پیشگیری کنیم.
در عرصه کمک‌های مؤمنانه، بسیج بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت انجامِ کمک‌های مومنانه، وارد این عرصه شد و پرچمدار کمک‌های مومنانه به محرومان شد و سازماندهی، جمع‌آوری و توزیع این کمکها با محوریت بسیج انجام گردید. 
سردار غلامرضا سلیمانی رئیس‌سازمان بسیج مستضعفین در مهرماه 1400 در مورد میزان کمکهای مومنانه ابراز داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا و فراخوان رهبر معظم انقلاب برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر، مردم ایران ماهانه ۱۰ هزار میلیارد ریال برای شرکت در رزمایش کمک مومنانه پرداخت کردند. این مبلغ، همه کمکهای مردمی پرداخت شده در این رزمایش نیست چرا که بسیاری از مردم در خلوت و بدون اطلاع دیگران اقدام به انجام کمک مومنانه و دستگیری از همنوع کردند.... از زمان اجرای طرح رزمایش کمک مومنانه تاکنون ۱۷ میلیون بسته معیشتی توسط بسیج بین نیازمندان و اقشار آسیب پذیر کشور توزیع شده است.
بهترین الگوها در بسیج
حُسن ختام این گزارش را به ادای تعظیم و احترام به شهدای بسیجی اختصاص می‌دهیم. بیش از 80 هزار شهید بسیجی داریم. مخلص‌ترین، شاخص‌ترین و پرآوازه‌ترین شهدا با شهرت جهانی در میان این شهدا هستند. در اقصی نقاط جهان از نام و مرامِ شهدایی همچون شهید ابراهیم‌هادی، شهید همت، شهید محسن حججی، شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید احمدی روشن و... یاد می‌شود.
در دفاع مقدس ده‌ها هزار شهید بسیجی در راه حفظ تمامیت ارضی و اصول و ارزش‌های اسلامی و انقلابی و بعد از جنگ تحمیلی در عرصه‌های مختلف شهدای بسیجی بسیاری در راه پیشرفت و برقراری نظم و امنیت و پاسداری از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تقدیم گردیده است.
در فتنه جاری که از اواخر شهریورماه 1401 کلید خورده است، بسیجیان بیشترین نقش را در تأمین امنیت و مبارزه با اغتشاشگران و اشرار مسلح دارند و بیشترین شهیدان را هم تقدیم نموده‌اند. شهیدان مهدی زاهدلویی،‌هادی عرفانی‌نیا، غلامرضا بامدی، ناصر براهویی، آرمان علی وردی، عباس خالقی، روح الله عجمیان، محمدحسین کریمی، محسن حمیدی، سیدعباس فاطمیه، حسین تقی‌پور، علی‌اصغر قورت بیگلو، سلمان امیر احمدی، دانیال حسین‌زاده و حسین زینال‌زاده از جمله شهدای فتنه اخیر هستند. 
سخن آخرمان در این عرصه نقلِ رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار بسیجیان در 6 آذر 1398 در مورد عظمت و الگوبودنِ شهدای بسیجی است:
«در بسیج همه‌ این چهره‌ها وجود دارند: از حسین فهمیده و بهنام محمّدی و محسن حججی و ابراهیم‌هادی بگیرید تا شهدای هسته‌ای؛ ببینید این چهره‌ها را! فاصله‌ اینها از لحاظ جایگاه اجتماعی و موقعیّت اجتماعی چقدر است؟ امّا در بسیج اینها همه کنار هم هستند. شهدای هسته‌ای هم بسیجی‌اند، این عناصری هم که اسم آوردیم بسیجی‌اند؛ همّت و باکری و زین‌الدّین و حسین خرّازی و مانند اینها سپاهی بودند امّا بسیجی بودند؛ صیّاد که ارتشی است امّا بسیجی بود، بابایی ارتشی بود امّا بسیجی بود؛ حرکت، حرکت بسیجی بود؛ جهت، جهت بسیجی بود؛ مَنِش، مَنِش بسیجی بود؛ تا چمران و آوینی و کاظمی و مانند اینها همه بسیجی‌اند. کاظمی‌آشتیانی که سلّول‌های بنیادی را برای ما به ارمغان آورد، برای کشور همان قدر بسیجی است که حسین خرّازی و حسین فهمیده؛ اینها همه بسیجی‌اند، بسیج این است. این عرض عریض، این عرصه‌ پهناور، همه [از جلوه‌های] بسیجند و صدها چهره‌ نام‌آورِ دیگر.
 عزیزان من! می‌خواهم بگویم اینها الگویند. جوان در همه‌ جای دنیا به الگو نیاز دارد؛ اینها الگوی جوان‌هایند؛ این الگوها را زنده کنید، اینها را جلوی چشم نگه دارید.... شما بهترین الگوها را در بسیج می‌توانید پیدا کنید. اینها را بازآفرینی کنید؛ امثال این چهره‌ها هر روز بایستی در بسیج ظهور کنند، بُروز کنند. [امام] فرمود بسیج شجره‌ طیّبه است؛ شجره طیّبه هم این است که «تُؤتیِّ اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها»، در همه‌ دوران‌ها میوه‌ خودش را خواهد داد.»1398/9/6