kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۷۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵

تورم در انگلیس، فرانسه و فنلاند دوباره رکورد زد

تورم در کشورهای انگلیس، فرانسه و فنلاند برای چندمین بار پس از آغاز جنگ اوکراین رکورد می‌زند. در انگلیس خبرهایی از تشدید کم سابقه بیکاری نیز منتشر شده است.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
اروپا را دیر می‌توان بازنده بزرگ جنگ اوکراین لقب داد. طی 8 ماهی که از این جنگ می‌گذرد در سه حوزه اقتصادی، سیاسی و امنیتی قاره سبز متحمل خسارات سنگین و بعضا بی‌سابقه‌ای شده است. افزایش نرخ تورم، رکود اقتصادی، تشدید وابستگی به آمریکا، بروز اختلاف و چند دستگی بین سران و قدرت گیری دوباره راست‌های افراطی تنها بخشی از تبعات اقتصادی، سیاسی و امنیتی جنگ برای اروپایی‌ها بوده است.
در فرانسه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم از سال۱۹۸۵ میلادی (1364) تاکنون سابقه نداشته است. تورم رسمی دراین کشور اگر چه زیر 10 درصد است اما در برخی حوزه‌های مثل مواد غذایی و انرژی این نرخ سه رقمی است. در انگلیس هم مرکز آمار ملی این کشور دیروز(چهارشنبه) با انتشار گزارشی اعلام کرد که شاخص تورم در انگلیس در نتیجه افزایش افسارگسیخته هزینه‌های انرژی به بالاترین حد از سال ۱۹۸۱ میلادی (1359) رسیده است. به گزارش ایرنا، داده‌های آماری نشان می‌دهد شاخص نرخ مشتری (CPI) از ۱۰.۱ درصد در ماه سپتامبر(شهریور) به ۱۱.۱ درصد در ماه اکتبر(مهر) رسیده که یک درصد نسبت به ماه قبل از آن بیشتر است. 
علاوه‌بر هزینه‌های انرژی، افزایش افسارگسیخته قیمت مواد غذایی از دیگر دلایل جهش نرخ تورم در انگلیس عنوان شده که گفته می‌شود با سریع‌ترین شتاب سالانه از سال ۱۹۷۷(1355) صورت گرفته است. اداره آمار انگلیس همچنین از افزایش چشمگیر نرخ بیکاری که نشان دهنده اولین اثرات رکود اقتصادی در پی بحران انرژی و افزایش شدید هزینه‌های زندگی است خبر داده است. به گزارش تسنیم به نقل از هفته نامه اشپیگل، بیکاری در انگلیس به طرز شگفت انگیزی افزایش یافته است، دولت حالا به دنبال منابع جدید درآمد و هزینه‌هایی است که می‌تواند این روند را محدود کند. یک اقتصاددان برجسته می‌گوید که می‌شد از همه اینها جلوگیری کرد.اداره آمار انگلیس همچنین روز سه شنبه اعلام کرد که نرخ بیکاری در دوره زمانی جولای تا سپتامبر(تیر تا شهریور) به 3.6 درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی انگلیس پیشتر به واسطه بودجه جنجالی دولت «لیز تراس» که باعث آشفتگی مالی در این کشور شد، پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم در ماه اکتبر(مهر) به ۱۳ درصد برسد. مقامات این بانک برای مهار تورم به افزایش نرخ بهره که با اقساط ماهانه وام مسکن میلیون‌ها خانوار انگلیسی ارتباط مستقیم دارد متوسل شده‌اند. شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. مرکز ملی آمار انگلیس هفته پیش گزارش داد که اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال جاری کوچک‌تر شده و این نخستین نشانه رکود در سایه تورم بی‌سابقه و آشفتگی مالی در جزیره است. «ریشی سوناک» نخست‌وزیر جدید انگلیس هم در اظهاراتی جنجالی گفته مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آنها باشد. 
احیاء بخاری‌های نفتی در بلژیک
در فنلاند نیز مرکز آمار این کشور در آخرین گزارش خود از وضعیت تورم اعلام کرد که قیمت مواد غذایی در فنلاند با افزایش ۱۵.۷درصدی به بالاترین میزان خود در چند ماه گذشته رسیده است. بر اساس گزارش این مرکز تورم 15 درصدی طی 27 سال گذشته در فنلاند بی‌سابقه بوده است. از بلژیک نیز گزارش می‌رسد با تشدید بحران انرژی و افزایش نرخ تورم در این کشور مردم به استفاده از هیزم و بخاری‌های قدیمی نفتی و شومینه‌های روباز روی آورده‌اند و به همین دلیل نیز بر اساس گزارش‌ها در چند ماه اخیر ۶۰ نفر در بلژیک به علت مسمومیت با گاز منواکسید کربن جانشان را از دست دادند که نسبت به آمار ۳۰ نفره‌ کل سال گذشته، یک فاجعه محسوب می‌شود.
هشدار آژانس بین‌المللی انرژی
همزمان با رکورد زنی نرخ تورم در کشورهای اروپایی، اعضای این اتحادیه در حال آماده ‌سازی نهمین بسته تحریم‌های ضد روسی خود هستند.با این وجود رسانه‌های غربی نوشته‌اند که این بسته ممکن است پیش از اجرا شکست بخورد چرا که در اروپا دیگر انسجامی برای تشدید تحریم‌های ضد روسی باقی نمانده است. آژانس بین‌المللی انرژی هم در بیانیه‌ای با اشاره به اعمال دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه که از اوایل سال میلادی جدید آغاز می‌ شود، نسبت به تشدید بحران انرژی در اروپا و افزایش نرخ تورم هشدار داد. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه «فایننشال تایمز»، آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده است که با آغاز اجرای دور تازه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه از ماه فوریه (بهمن ماه)، قیمت سوخت وارد مرحله بحرانی دیگری می‌شود.بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، قیمت گازوئیل و تفاوت نسبی قیمت نفت خام در ماه اکتبر (مهرماه) به سطح بی‌سابقه‌ای رسید و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۷۰ و ۴۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.  آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس در این گزارش آورده است:« قیمت بالای گازوئیل با آغاز دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به تورم دامن زده و بر اقتصاد جهانی و تقاضای بیشتر برای نفت فشار می‌آورد.» از سوی دیگر، مشکلات عرضه جهانی گازوئیل در ماه‌های اخیر در پالایشگاه‌های اروپایی تشدید شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که اعتصاب در پالایشگاه‌های فرانسه در اعتراض به دستمزد پایین در مقطعی به افزایش قیمت گازوئیل در روتردام به عنوان مرکز تجارت اروپا منجر شد و بهای آن را به ۸۰ دلار بالاتر از قیمت نفت خام رساند.براساس آخرین برآوردها، کشورهای اتحادیه اروپا تا پایان ماه اکتبر(مهر)، واردات روزانه ۱.۱ میلیون بشکه نفت خام و ۵۰ هزار بشکه گازوئیل را از روسیه کاهش داده بودند. بر اساس این گزارش، چنانچه تحریم‌های واردات نفت خام و سایر محصولات پالایشگاهی روسیه به ترتیب در ماه‌های دسامبر و فوریه اجرایی شود، اروپا باید ۱.۱ میلیون بشکه در روز نفت خام و یک میلیون بشکه در روز گازوئیل، نفتا و نفت کوره را جایگزین کند.
اصابت موشک به لهستان
از تحولات میدانی جنگ اوکراین نیز خبر می‌رسد که در اقدامی نادر و کم سابقه که نشانه‌ای از گسترش جنگ دارد، رسانه اعلام کردند عصر سه شنبه یک موشک به یک روستای مرزی در لهستان اصابت کرده و 2 غیر نظامی نیز بر اثر آن کشته شده‌اند. مقامات لهستان، اروپا و آمریکا در همان آغاز انگشت اتهام را به سمت روسیه نشانه رفته و اعلام کردند که این موشک پرانی کار روسیه بوده است. اما مقامات آمریکایی دیروز (چهارشنبه) به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفتند که یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که موشک برخورد کرده با لهستان، توسط نیروهای اوکراینی برای رهگیری موشک‌های روسی شلیک شده بود. مقامات مزبور افزودند که این موشک روز سه شنبه (۲۴ آبان) و در گرماگرم موشک باران تاسیسات تولید برق اوکراین، یک فروند موشک روس را هدف گرفته بود. در همین راستا، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز نشستی را با حضور سران کشورهای عضو گروه ۲۰ در بالی،‌اندونزی به منظور رسیدگی به این رویداد برگزار کرد.رهبران کشورهای عضو ناتو یعنی آلمان، کانادا، هلند، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و انگلیس به همراه ژاپن و نمایندگانی از اتحادیه اروپا در این نشست حضور داشتند.رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا خیلی زود نیست که بگوییم این موشک از جانب روسیه شلیک شده، گفت: «اطلاعات اولیه‌ای وجود دارد که حمله موشکی از جانب روسیه را به چالش می‌کشد. تا زمانی که به طور کامل آن را بررسی کنیم، نمی‌خواهم این را بگویم اما بعید است که موشک از روسیه شلیک شده باشد. به هرحال همه چیز مشخص می‌شود.» وی همچنین به «آندژی دودا» رئیس‌جمهوری لهستان در تماسی تلفنی گفت که واشنگتن به ناتو متعهد است و از تحقیقات لهستان درباره این حمله موشکی حمایت خواهد کرد. دیروز همچنین«آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان نیز اعلام کرد که موشک شلیک شده به احتمال خیلی زیاد از سامانه پدافند اس-300 اوکراین بوده است.پیش از این وزارت دفاع روسیه با رد برخی ادعاها مبنی بر شلیک موشک به جنوب لهستان، گفته بود این حادثه بر اثر برخورد موشک پدافندی اوکراین رخ داده است.این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای توضیح داده بود: «کارشناسان ما، قطعات لاشه موشک سامانه پدافندی اس-۳۰۰ متعلق به اوکراین را در تصاویر محل انفجار در لهستان شناسایی کرده‌اند» گفتنی است در صورتی که بایدن می‌پذیرفت که این حمله موشکی از جانب روسیه بوده است باید طبق ماده پنجم اساسنامه ناتو که به اصل دفاع جمعی معروف است آمریکا و همه 29 عضو دیگر ناتو در دفاع از لهستان به روسیه اعلام جنگ می‌کردند.
 موشک باران اوکراین
خبر دیگر از جنگ اوکراین این که در دور تازه حملات موشکی روسیه به اوکراین تاسیسات نیروی برق در مرکز و شمال این کشور عصر سه شنبه خسارات زیادی متحمل شدند.به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ در این موشک باران که به گفته نیروهای ضدهوایی اوکراین شامل بیش از ۱۰۰ موشک بود، بخش‌هایی از کیف پایتخت، لویو و ریونه در غرب، خارکیف در شمال شرق، کریویه و پولتاوا در مرکز، اودسا در جنوب و ژیتومیر در شمال این کشور، هدف قرار گرفته است.به گفته شهردار کیف، برق نزدیک به نیمی از پایتخت قطع شده و ۲ ساختمان مسکونی شامل یک بلوک پنج طبقه در مرکز این شهر، هدف قرار گرفته است.وزیر انرژی اوکراین نیز اعلام کرد حمله موشکی اخیر روسیه بزرگ‌ترین حمله به تاسیسات انرژی اوکراین از ابتدای جنگ بوده است.