دشمن شناسی در کلام امام و رهبری- بخش پایانی
رهبر معظم انقلاب: دشمنیها به خاطر درستی راه است (پاورقی)
Research@kayhan.ir
25- بستن رخنههای فرهنگی و سیاسی:
ـ دشمن سعی میکند رخنه ایجاد کند، چشمها را باید باز نگه داریم؛ نقطة رخنه را ببینیم و مراقب باشیم این رخنه توسعه پیدا نکند. باید جلوی رخنههای فرهنگی و سیاسی را بگیریم.131
26- وحدت جهان اسلام:
ـ علاج اصلی، داروی اصلی برای امروزِ دنیای اسلام، داروی «اتحاد» است باید با هم متحد بشوند.132
27- قدرتمندی در برابر دشمن:
ـ نمایش ضعف شما دشمن را تشجیع میکند. آن چیزی که ممکن است جلوی خودسری و خودکامگی دشمن را بگیرد، این است که احساس کند شما قدرتمندید. اگر احساس کند ضعیفاید، بدون مانع، هر کاری که بخواهد بکند، میکند.133
28- یافتن بهترین راه حفظ منافع ملی:
ـ انتظار دشمنیِ دشمن را باید داشت، منتها باید آگاهانه، هوشیارانه در مواجهه با دشمنیِ دشمن، بهترین راه را برای حفظ منافع ملی، حفظ مصالح عموم مردم در نظر گرفت.134
29- افتخار مسئولین به اسلام و احکام اسلامی:
ـ همة مسؤلین نظام باید به این نکته توجه کنند و به اسلام و احکام اسلام و به ارزشهای اسلامی افتخار کنند.135
30- تمسّک به مشی سیاسی امام در برخورد با دشمنان داخلی:
ـ امام این جوری بود؛ دشمنیِ شخصی با کسی نداشت. اگر کدورتهای شخصیای هم بود، امام زیر پا میگذاشت؛ اما دشمنی به خاطر مکتب، برای امام بسیار جدّی بود. همان امامی که از اوّل شروع نهضت در سال 1341 روی تودة مردم، انواع و اقسام افکار گوناگون در میان مردم، اینجور آغوش باز کرده بود، مردم را از اهل هر قومی، از اهل هر گروه و مذهبی، با آغوش باز میپذیرفت، همین امام در اوّل انقلاب یک مجموعههایی را از خود طرد کرد. کمونیستها را صریح طرد کرد. آن روز برای خیلی از ماها که در اول انقلاب دستاندرکار مبارزه بودیم، این کار امام عجیب بود. در همان اوایل انقلاب، امام صریح در مقابل کمونیستها موضعگیری کرد و اینها را از خودش جدا کرد. در مقابل لیبرال مسلکها و دلباختگان به نظامهای غربی و فرهنگ غربی، امام قاطعیت نشان داد؛ اینها را از خود دور کرد، از خود جدا کرد؛ هیچ رودربایستی و ملاحظهای نکرد. مرتجعین را- کسانی که حاضر نبودند حقائق الهی و روح قرآنی احکام اسلامی را قبول کنند و تحول عظیم را بپذیرند- از خودش طرد کرد. امام بارها مرتجعین را با تعبیرات سخت و تلخ محکوم کرد، از خود دور کرد. در تبرّی از افرادی که در دائرة فکری و مبانی اسلامی او قرار نمیگرفتند، امام تأمّل نکرد؛ در حالی که با آنها هم دشمنی شخصی نداشت.136
31- صبوری و استقامت:
ـ نمیتوان انتظار داشت که دشمن توطئه و دشمنی نکند؛ او دشمن است و توطئه و دشمنی خواهد کرد. این ما هستیم که باید در مقابل مشکلات و توطئههایی که دشمن سر راه ما میگذارد، صبر و استقامت کنیم و نسبت به ادامة راه، خسته و کسل و ملول نشویم.137
32- حفظ کینه و بغض دشمنان در دل:
ـ نباید کینة این دشمن از دلتان خارج بشود. اگر احساس کردید که نسبت به این دشمنی، در دلتان بُغض و کینه کم شد، این یک علامت خطر شخصی برای شماست.138
ـ دشمنی با دشمنان خدا را در دلتان حفظ کنید.139
ـ بُغض و کینة انقلابی تان را در سینهها نگه دارید؛ با غضب و خشم بر دشمنانتان بنگرید، و بدانید که پیروزی از آن شماست.140
33- فهم حق و باطل از رفتارِ دشمنان:
ـ یک وقت در جریانی، امام بزرگوار میفرمودند که وقتی دشمن از انسان تعریف کند و دشمنی نکند، انسان در خود شک میکند. وقتی بدگویی میکند و فشار میآورد، انسان خوشحال میشود و اطمینان پیدا میکند که راه درست است. این که دشمن فشار میآورد و الآن هم با کمال شدّت فشار میآورد، به خاطر درستی راه است.141
34- مراقبت از تقوا و خداترسی و الله اکبرها:
ـ وحدت و تقوا و خداترسی و یاد خدا و رعایت دستور الهی در همة امور را در هر جا که هستید حفظ کنید و الله اکبرتان را نگه دارید.142
35- خودکفایی و خودباوری:
ـ چقدر عیب است و سرشکستگی که دستش را دراز کند طرف آمریکا که گندم بده، کشکول گداییش را باز کند پیش دشمنش و از او بخواهد که رزقش را بدهد. چقدر برای ما سرشکستگی دارد.
ـ ما باید همه چیزمان از خودمان باشد، ما باید قطع رابطة اقتصادی، رابطة فرهنگی از خارج بکنیم؛ فرهنگ از خود ما باید باشد، اقتصاد هم از خود ما باید باشد.143
ـ ما باید بنا را بر این بگذاریم که احتیاجمان را از غیر خدا سلب کنیم. احتیاجمان را از دشمنهای خودمان سلب کنیم که ما محتاج به دشمنان نباشیم.144
36- صبر و ایمان و آمادگی لازم رزمی:
ـ لحظهای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم. در نهاد و سرشت آمریکا و شوروی کینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی(ص)موج میزند. باید برای شکستن امواج طوفانها و فتنهها و جلوگیری از سیل آفتها به سلاح پولادین صبر و ایمان مسلح شویم. ملتی که در خط اسلام ناب محمدی(ص) و مخالف با استکبار و پولپرستی و تحجّرگرایی و مقدسنمایی است، باید همة افرادش بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را بدانند، چرا که در هنگامة خطر ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن آمادگی لازم رزمی را داشته باشد... .145
37- تحلیل صحیح از اوضاع و عمق دشمنیِ دشمنان اسلام:
ـ ضرورتی نیست که در چنین شرایطی ما به دنبال ایجاد روابط و مناسبات گسترده باشیم، چرا که دشمنان ممکن است تصور کنند که ما به وجود آنان چنان وابسته و علاقهمند شدیم که از کنار اهانت به معتقدات و مقدسات دینی خود ساکت و آرام میگذریم. آنان که هنوز بر این باورند و تحلیل میکنند که باید در سیاست و اصول و دیپلماسی خود تجدیدنظر نماییم و ما خامی کردهایم و اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم و معتقدند که شعارهای تند یا جنگ سبب بدبینی غرب و شرق نسبت به ما و نهایتاًً انزوای کشور شده است و اگر ما واقعگرایانه عمل کنیم، آنان با ما برخورد متقابل انسانی میکنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمین میگذارند. این یک نمونه است که خدا میخواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز «آیات شیطانی» در این زمان اتفاق بیفتد و دنیای تَفَرعُن و استکبار و بربریت چهرة واقعی خود را در دشمنی دیرینهاش با اسلام برملا سازد تا ما از سادهاندیشی به درآییم و همه چیز را به حساب اشتباه و سوء مدیریت و بیتجربگی نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مسأله اشتباه ما نیست، بلکه تعمّد جهانخواران به نابودی اسلام و مسلمین است والّا مسأله فردی سلمان رشدی آنقدر برایشان مهم نیست که همة صهیونیستها و استکبار پشت سر او قرار بگیرند.146
شرایط پایان مخاصمه
1- اصل بر دشمنی و فریب:
ـ ملتهای مسلمان باید اصل را بر دشمنی و فریب ابرقدرتها با خود بگذارند، مگر آن که خلاف عینی و عملی آن را مشاهده و لمس و باور نمایند.147
2- اصل دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا:
ـ هیچگاه سلاح مبارزه با ظلم و استکبار و استضعاف را بر زمین نگذارید؛ و دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا را شعار خود سازید.148
3- تغییر واقعی آمریکا و دست کشیدن از رفتار گذشته:
ـ تا روزی که آمریکاییها هنوز به طمع برگشتن به ایران و تجدید روزگار گذشته و عوض کردن تاریخ و به عقب بردن زمان و تسلط بر کشور ما باشند [مخاصمه ادامه دارد.]149
ـ این طور نیست که عدهای بگویند ما برویم با آمریکا مذاکره کنیم تا این دشمنیها برطرف شود، نه. دشمنی آمریکا با مذاکره برطرف نمیشود. آمریکا دنبال منافع خودش در ایران است.150
4- دشمن باید احساس یأس کند:
ـ باید به جایی برسیم که دشمن احساس کند نمیتواند؛ باید مأیوس شود. آنگاه دشمنیها به پایان خواهد رسید و یا کم خواهد شد.151
5- مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر مداخله جویی:
ـ ما با هیچ ملتی دشمنی نداریم. «مرگ بر آمریکا» یعنی مرگ بر قدرتهای مداخلهجو و استکباری.152
6- دست کشیدن جمهوری اسلامی از ارزشهای حیاتی خود!
ـ با جمهوری اسلامی که از ارزشها و هدفهای اسلامی صرفنظر کند با جمهوری اسلامی که دیگر اسمش یک دروغ خواهد بود، آمریکاییها حاضرند آشتی کنند و همکاری نمایند؛ اما با جمهوری اسلامیای که ارزشهای اسلامی را به صورت حیاتیترین خواستههای خود در دست بفشرد و از آن صرفنظر نکند، دلشان صاف نیست و نخواهد شد.153
7- قبول نفوذ آمریکا!
ـ اگر نفوذ آمریکا را قبول کنیم، دشمنیها کم خواهد شد؛ اگر راضی شویم که ملت ما به وسیله بیگانگان به طرق مختلف تحقیر شود، دفاع از هویت ملی یا دفاع از ارزشهای اسلامی را کنار بگذاریم، مطمئناً دشمنی ما به همین نسبت کم خواهد شد. این که میگویند جمهوری اسلامی رفتار خود را عوض کند، یعنی این.154
8- احساس قدرت از جمهوری اسلامی ایران:
ـ اگر استکبار جهانی و شیاطین عالم احساس کنند که جمهوری اسلامی ضعیف است، فشار را زیاد خواهند کرد.155
9- ادامة مبارزه با استکبار، پرچم ملت ایران:
ـ اگر این ملت مبارزه با استکبار را رها کند، معنایش این است که به دخالت بیگانه، به ذلّت پذیری و به وضعیت بسیار تهدیدآمیز قبل از انقلاب تن دهد.156
ـ ملت ایران، شعار مبارزه با استکبار را باید به عنوان پرچم و مشعلی حفظ کند، چرا؟ چون اگر این عَلَمِ برافراشته حفظ نشود و این شعار افسرده و گم شود، راه ملت گم خواهد شد.157
10- پیروزی با ماست، شاخ آمریکا شکسته خواهد شد:
ـ ما راه درستی را انتخاب کردهایم که با شیطان استکبار، یک لحظه کنار نیامدیم و نساختیم... آن چیزی که به نتیجه و پیروزی خواهد رسید، راه ماست؛ نه راه آمریکا، قلدری آمریکا شکسته خواهد شد. شاخ و دندان این حیوان وحشی و بیملاحظه که هیچ چیز را در مقابل خود به حساب نمیآورد، درهم خواهد شکست.158