kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
تلاش محکوم به شکست غرب علیه ملت ایران

اتحادیه اروپا 29 فرد و ۳ نهاد ایرانی را تحریم کرد

اتحادیه اروپا و انگلیس در راستای استمراربخشی به اغتشاشات اخیر و به بهانه مسائل حقوق بشری، 29 فرد و 3 نهاد ایرانی را تحریم کردند.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
وزرای خارجه ۲۷ کشور اروپایی در جلسه‌ای که دیروز در بروکسل برگزار شد بسته تحریمی جدیدی را که ۲۹ شخصیت و ۳ نهاد ایرانی را هدف قرار می‌دهند تصویب کردند.
بر اساس گزارش تارنمای اتحادیه اروپا دارایی‌های افراد و نهادهای تحریم شده مسدود و شرکت‌ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. به نوشته این تارنما، اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشورهای عضو را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشورها ممنوع است.
اتحادیه اروپا این اشخاص را سران استانی نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار وحید مجید رئیس‌پلیس فتا فراجا، احمد وحیدی وزیر کشور و همچنین شبکه پرس‌تی‌وی نامید که با طرح ادعاهای حقوق بشری تحریم شدند.
به این ترتیب فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به ۱۲۶ شخصیت و ۱۱ نهاد رسید.
جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تکرار اظهارات مداخله‌جویانه در امور ایران ادعا کرد: «ما امروز تحریم‌های بیشتری را علیه کسانی که مسئول سرکوب معترضان ایرانی هستند، اعمال می‌کنیم.»
همزمان وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای از تحریم «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات ایران، «سردار وحید مجید» رئیس‌پلیس سایبری کشور و شماری از شخصیت‌های نیروی انتظامی و سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.
گفتنی است از جمله کسانی که در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند «احمد وحیدی» وزیر کشور ایران است.
همچنین احمد طاهری (فرمانده سابق نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان)، محمود سعادتی (فرمانده سابق نیروی انتظامی زاهدان)، حسین معروفی (معاون هماهنگ‌کننده بسیج سپاه سیستان و بلوچستان)، احمد شفاهی. (فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان) و حسین مدرس خیابانی (استاندار سیستان و بلوچستان)، علی آزادی (فرمانده نیروی انتظامی کردستان)، علی رضا مرادی (فرمانده نیروی انتظامی سنندج)، علی سید صفری (فرمانده نیروی انتظامی در سقز)، عباس عبدی (فرمانده انتظامی شهرستان دیواندره) در دیواندره، سرنگ حسین رجب پور (فرمانده سپاه بیجار)، مرتضی میرآقایی (فرمانده سپاه سنندج)، اسماعیل زارعی کوشا (استاندار کردستان)، سردار سید صادق حسینی (فرمانده سپاه کردستان)، حسین رحیمی (رئیس‌نیروی انتظامی تهران) و حسن حسن زاده (فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ) ازجمله افرادی هستند که در فهرست تحریم‌های انگلیس قرار گرفته‌اند.
ساعاتی قبل‌تر از این نشست، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان پیش از ورود به نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفته بود: «بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال می‌شود که حلقه داخلی سپاه پاسداران [انقلاب اسلامی] را هدف می‌گیرد.»
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بائربوک با حمایت از اغتشاشات و آشوب در ایران، اظهار داشت: «ما بسته تحریمی جدیدی وضع می‌کنیم تا به کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند مردم را سرکوب کرده و بکشند بدون آنکه مجازات شوند، پیام شفافی بفرستیم.»
وی در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، مدعی شد: «آن‌ها نمی‌توانند. جهان و اروپا نظاره‌گر است. تحریم‌های جدید، به‌صورت خاص، حلقه داخلی قدرت در سپاه و ساختارهای تأمین مالی آنها را هدف قرار می‌دهد.»
پیش از این نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرده بود، در آستانه افزایش تحریم‌های بیشتر علیه افراد و نهادهای مسئول در ارتباط با آنچه که وی خشونت علیه معترضان خوانده است، هستیم.
ادامه حمایت ماکرون
از اغتشاشات ضدایرانی
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که در روزهای اخیر در سخنرانی خود در نشست «مجمع صلح پاریس» اغتشاشات در ایران را «انقلاب» خوانده بود، در اظهارنظری مشابه مدعی شد «فرزندان انقلاب ایران، در حال انجام انقلاب خود هستند.»
به گزارش رویترز، وی دیروز دوشنبه (۲۳ آبان) در مصاحبه با رادیو فرانسه، همچنین در اشاره به مذاکرات رفع تحریم‌ها ادعا کرد اعتقاد ندارد که هیچ پیشنهاد جدیدی بتواند به احیای توافق هسته‌ای با ایران در آینده نزدیک کمک کند و احتمالاً به چارچوب جدیدی برای رسیدگی به این موضوع نیاز است.
به ادعای وی، «وضعیت سیاسی کنونی در ایران، جایی که اعتراضات علیه دولت آغاز شده، وضعیت را در رابطه با توافق هسته‌ای ایران تغییر زیادی داده و احتمال توافق با این کشور را سست کرده است.»
رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه ادعاهای ضدایرانی خود، در پاسخ به این سؤال که آیا معتقد است مذاکرات رفع تحریم‌ها می‌تواند احیا شود، گفت «همچنان بسیار محتاط خواهم بود» و افزود: فکر نمی‌کنم هیچ پیشنهاد جدیدی وجود داشته باشد که در حال حاضر [برای نجات توافق هسته‌ای] ارائه شود.
تحریم‌های مکرر آمریکا و اروپا؛
دست خالی دشمن در برابر ایران
گفتنی است تشدید تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی به بهانه‌های حقوق بشری و همچنین ادعاهای پهپادی آنان علیه ایران طی 50 روز گذشته حاکی از آن است که اولاً) تیر دشمنان نظام در پروژه ایجاد آشوب در ایران به سنگ خورده و ثانیاً) نظام سلطه در راستای استمراربخشی به اغتشاشات اخیر و روی آنتن نگه داشتن موضوع آشوب در ایران چیزی جز ابزار تحریم در چنته ندارد. این در شرایطی است که مدت‌هاست تیغ تحریم‌های آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران کند شده و جمهوری اسلامی با برگ‌های برنده‌ای که در این دوره از حیات خود در اختیار داشته نشان داده است که تاب مقاومت در برابر تحریم‌ها را دارد و اجازه نمی‌دهد دیپلماسی و سیاست خارجی به بهانه اغتشاشات اخیر، تحت تأثیر فشار غربی‌ها قرار گیرد.
بر همین اساس است که جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته درمورد مواضع کشورهای اروپایی گفت: چند کشور معدود به رفتارهای سیاسی روی آورده‌اند و جمهوری اسلامی اجازه دخالت به این کشورها را نخواهد داد. توصیه ما این است که کشورهای اروپایی از استفاده ابزاری از حقوق بشر اجتناب کنند و به چارچوب دیپلماتیک ایفا کنند.
وی تصریح کرد: تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورق سوخته‌ای است که برای ایران کارآمدی لازم را نخواهد داشت، ایران درمورد تحریم پاسخ متناسب و لازم را خواهد داد.