kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۳۰۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
بزرگ‌ترین موسسه خیریه انگلیس هشدار داد

 هجوم انگلیسی‌ها برای دریافت غذای رایگان بانک‌های غذا را در آستانه ورشکستگی قرار داده است

سایه سنگین بحران اقتصادی حاصل از جنگ اوکراین بر کشورهای غربی همچنان سنگینی می‌کند. در انگلیس بزرگ‌ترین موسسه خیریه این کشور هشدار داده با تشدید تورم و هجوم مردم برای دریافت غذای رایگان، بانک‌های غذایی این کشور در آستانه «ورشکستگی کامل» قرار گرفته‌اند.
 
 
 
 سرویس خارجی-
 
غرب در آستانه زمستان امسال همچنان گرفتار تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جنگ اوکراین است. بحران انرژی و به دنبال آن افزایش کم سابقه تورم در اروپا و آمریکا چنان وضعی ایجاد کرده که کارشناسان بعید می‌دانند که تا چند سال دیگر نیز دولت‌های غربی بتوانند خود را از زیر بار سنگین تورم و رکود کنونی بیرون بکشند. در انگلیس جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی به ویژه در حوزه مواد غذایی اوضاع ششمین اقتصاد برتر جهان را به مرحله‌ای رسانده که طبق آخرین مطالعات صورت گرفته بالا رفتن آمار فقر و گرسنگی، بانک‌های غذا را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.
یافته‌های یکی از بزرگ‌ترین موسسات خیریه انگلیس موسوم به «تراسل تراست» نشان می‌دهد بالغ بر ۳۲۰ هزار مراجعه‌کننده جدید به صف استفاده‌کنندگان بانک‌های غذا در این کشور ملحق شده‌اند که میزان قابل توجهی از آنها از خانواده‌های شاغلند. بر اساس این گزارش بیش از ۱.۳ میلیون بسته اضطراری تنها در مدت شش ماه بین افراد نیازمند توزیع شده که یک رکورد به شمار می‌رود. به گزارش ایرنا «تراسل تراست» با بیان اینکه «مراجعه خانواده‌های شاغل به بانک‌های غذا یک هشدار جدی نسبت به وضعیت فقر در کشور است» اعلام کرده که برای نخستین بار سطح مراجعه از کمک‌های ارائه شده فراتر رفته است.  این موسسه خیریه از دولت خواسته تا در لایحه بودجه که هفته آینده به مجلس ارائه می‌کند از بانک‌های غذا و خیریه‌ها حمایت بیشتری به عمل آورد. این درحالی است که دولت انگلیس با کسری ۵۰ میلیارد پوندی مواجه است و برای تامین آن به افزایش مالیات‌ و کاهش کمک ‌هزینه‌های معیشتی متوسل شده است. «جوزی بارلو» مدیر بانک غذا در منطقه برادفورد هم گفته: «بسیاری از مردم با قبوض بالای انرژی و قیمت بالای مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی اخیراً به ما مراجعه کرد و گفت که شیر هم حالا دیگر یک کالای لوکس به شمار می‌رود.» 
«اما ریوی» مدیر اجرایی «تراسل تراست» نگرانی خود ار این طور شرح داده: «آمارهای جدید نشان می‌دهد که زمستان امسال سخت‌ترین زمستان برای بانک‌های غذا در حمایت مردم است. شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. نرخ تورم به ۱۰.۱ درصد رسیده که بالاترین حد در نزدیک به ۴۰ سال گذشته است. کشور به گفته رئیس‌بانک مرکزی انگلیس وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده و پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم از مرز ۱۵ درصد هم تجاوز کند.» گفتنی است تورم در برخی حوزه‌ها مثل انرژی و مواد غذایی تا چند صد درصد هم عنوان شده است.
ذخیره غذا در کانادا از ترس گرانی
در کانادا نیز اوضاع تعریف چندانی ندارند. نتایج یک نظرسنجی حاکی است کانادایی‌ها در حال خرید و ذخیره‌‌سازی مواد غذایی هستند چون می‌دانند فردا قیمت افزایش خواهد یافت. به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه از شرکت کنندگان در این نظرسنجی پرسیده شده که در ۳۰ روز گذشته از کدام یک از ۶ روش برای کاهش هزینه‌های مواد غذایی استفاده کرده‌اند؟ پاسخ‌های داده شده شامل خرید مواد غذایی ارزان‌تر (۶۱ درصد)  تغییر عادت غذایی (۲۹درصد). ذخیره مواد غذایی (۲۵درصد)؛ خرید غذای کمتر و کمتر غذا خوردن (۱۷درصد)؛ استفاده از کوپن غذا (۶درصد) و مراجعه به اصطلاح بانک‌های مواد غذایی (۱درصد) می‌شد. این نظرسنجی نشان می‌دهد که عادت مردان و زنان کانادایی به طور متفاوتی تحت تأثیر افزایش هزینه‌های مواد غذایی قرار گرفته است. به طور مثال، درخصوص ذخیره‌‌سازی مواد غذایی، ۲۳ درصد از مردان کانادایی اعلام کرده‌اند که این کار را انجام داده‌اند و ۲۶ درصد از زنان گفته‌اند که مواد غذایی ذخیره کرده‌اند. درخصوص کم‌خوری در ۳۰ روز گذشته هر دو دسته آمار ۱۷ درصدی را ثبت کرده‌اند. تورم رسمی در کانادا به ۶.۹ درصد رسیده و قیمت مواد غذایی نیز به بالاترین حد خود در ۴۱ سال اخیر افزایش یافته است. در استکهلم سوئد نیز گزارش رسانه‌های مجازی نشان می‌دهد که شهرداری‌ها و اداره آموزش پرورش از 2ماه پیش بخاری‌ها را جمع کرده‌اند و به کارکنانشان پتوی مسافرتی داده‌اند!
اعتصاب و تظاهرات ادامه دارد
تشدید بحران اقتصادی و افزایش تورم در اروپا موجی از اعتصاب و تظاهرات را نیز در کشورهای مختلف اروپایی طی چند ماه گذشته به راه‌انداخته که روز به روز نیز بر ابعاد آن افزوده می‌شود. روز پنج شنبه اتحادیه‌های کارگری فرانسه در اعتراض به میزان حقوق و دستمزدها و افزایش تورم در این کشور دست به تظاهرات زدند. به گزارش مهر به نقل از روسیا الیوم، شبکه فرانسوی «بی ام تی وی» به نقل از وزارت کشور فرانسه از مشارکت بیش از ۳۰ هزار نفر در اعتراضات روز پنج شنبه در سراسر این کشور که تظاهرکنندگان طی آن افزایش حقوق و دستمزدها را خواستار شده بودند، خبر داد.بر اساس این گزارش، تظاهرات روز پنج شنبه در فرانسه، درپی فراخوان اتحادیه کارگری و اتحادیه عمومی کار (CGT) و شماری دیگر از اتحادیه‌های کارگری برگزار شد. کارگران بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، انرژی، صنایع غذایی، بازرگانی، آموزش، بهداشت و نمایندگان اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و بازنشستگان و طرفداران جنبش جلیقه زردها و نهادهای دانشجویی در این تظاهرات حضور داشتند.شرکت کنندگان در این تظاهرات افزایش حقوق و مزایا با توجه به افزایش تورم را خواستار شدند. اعتصاب روز پنج شنبه کارکنان متروی فرانسه نیز که خواستار بهبود وضع دستمزد‌ها و امنیت شغلی هستند موجب هرج و مرج در رفت‌ و آمد مردم شده است. همزمان با اعتصاب کارکنان متروی پاریس ششمین اعتصاب کارکنان متروی لندن نیز در سال جاری میلادی، زندگی مردم پایتخت انگلیس را در روز پنجشنبه مختل کرد. در این حرکت اعتراضی ۹ خط از ۱۱ خط مترو از کار افتاده و تردد در سایر خطوط با تاخیر همراه است. در انگلیس همچنین، 100 هزار کارمند دولتی به دلیل اختلافات درباره حقوق و مستمری بازنشستگی و شرایط کاری روز پنج شنبه اعتصاب کردند.در آلمان نیز کارگران کارخانه«آئودی» در اعتراض به دستمزد پایین و وضعیت بد معیشتی در این کشور اعتصاب کردند.کارگران در بحبوحه افزایش تورم و افزایش سنگین قبوض انرژی، خواستار افزایش هشت درصدی حقوق خود هستند.
خداحافظ گاز ارزان
خبر دیگر از تبعات جنگ اوکراین این که بلومبرگ تلاش غرب برای اعمال سقف قیمت نفت را نشانه ضعف آنها در برابر روسیه دانسته و تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهد روسیه دیگر گاز خود را با تخفیف نمی‌فروشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، اعمال سقف قیمت نفت را می‌توان نشانه ضعف و نه نشانه قدرت دانست؛ زیرا بدین معناست که امتناع از خرید نفت روسیه کاملا فیصله یافته است. سقف قیمت نشان می‌دهد که غرب چقدر به منابع روسیه و به همه ترفندهای اقتصادی و دیپلماتیک برای دستیابی به آن نیاز دارد. از سوی دیگر بلومبرگ به نقل از تاجران گزارش داد که گاز طبیعی مایع ساخالین 2 روسیه دیگر با قیمت ارزان فروخته نمی‌شود و این پروژه توانسته سه محموله در آسیا را با قیمتی نزدیک به بازار به فروش برساند.همچنین« ال ان جی» روسیه دیگر با تخفیف در آسیا موجود نیست و این نشان می‌دهد که نگرانی خریداران در مورد تحریم‌های غرب و لطمه به وجهه آنها کاهش یافته است.«ساخالین 2 » هفته گذشته سه محموله گاز طبیعی مایع را فروخت که در ماه دسامبر(دی) بارگیری می‌شود و قیمت آنها تقریباً به قیمت‌های فعلی بازار بود. ساخالین2 در ماه سپتامبر(در چند نوبت گاز طبیعی را با تخفیف قابل توجه نسبت به قیمت‌های آن دوره به بازار ارسال کرد.
تشدید اختلاف در کاخ سفید بر سر جنگ اوکراین
از آمریکا نیز خبر می‌رسد که تشدید بحران اقتصادی و عدم چشم‌انداز روشن برای پایان جنگ اوکراین مقامات آمریکایی را در ادامه کمک‌ها به دولت زلنسکی دچار تردید کرده است. روزنامه نیویورک تایمز در همین زمینه نوشت:« اختلاف در سطوح بالای دولت آمریکا بر سر اینکه آیا واشنگتن باید به کیف برای انتخاب مسیر دیپلماسی  برای پایان دادن به جنگ فشار وارد کند یا نه بالا گرفته است؛ جایی‌که ژنرال‌های ارشد این کشور خواستار فشار به کیف برای مذاکره با روسیه هستند درحالی‌که مشاوران امنیتی کاخ سفید آن را بسیار زود می‌دانند و معتقدند هنوز وقتش نرسیده است.»بر اساس این گزارش، مقامات آگاه درون کاخ سفید می‌گویند، ژنرال مارک میلی رئیس‌ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در نشست‌های داخلی کاخ سفید این موضوع را مطرح کرده است که اوکراینی‌ها تا قبل از زمستان به دستاوردهای معقولی که انتظارش را داشتند دست یافته‌اند بنابراین باید تلاش کنند در میز مذاکره این دستاوردها را تثبیت کنند. اما دیگر مقامات ارشد کاخ سفید در برابر این ایده مقاومت کرده و معتقدند که هیچ یک از طرفین آماده مذاکره نیستند و هرگونه توقف در جنگ به «ولادیمیر پوتین» فرصت می‌دهد دوباره نیروهای خود بازسازماندهی کند. به گفته این مقامات آگاه، مشاوران بایدن می‌گویند که در نهایت جنگ باید از طریق مذاکره حل و فصل شود اما از نظر آنها زمان آن هنوز فرا نرسیده است.