kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
معاون وزیر ورزش وجوانان خبر داد

تقاضای مشارکت در طرح کارت جهیزیه

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از اعلام آمادگی دو کارخانه معتبر داخلی برای تحقق تخفیف کارت جهیزیه خبر داد.


دکتر محمود گلزاری در نشست خبری که روز گذشته در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: امروز دبیرخانه جشنواره ازدواج فعالیت خود را آغاز کرده و قرار است در این جشنواره از خبرنگاران برتر حوزه ازدواج تقدیر شود. برخی افراد به ما برای برگزاری هفته ازدواج پیشنهاداتی داده‌اند. به عنوان نمونه پیشنهاد مقایسه سفره‌های عقد سنتی و مدرن را داده‌اند و ما نیز از آنها برآورد هزینه‌‌ها را درخواست کردیم اعلام کردند که حدود 50 میلیون تومان برای این کار بودجه نیاز است(!) این در حالی است که ما انجام کارهای نمایشی را قبول نداریم.
وی تاکید کرد: قرار است طی سه تا شش ماه برترین‌های حوزه ازدواج را با مکانیزم‌های علمی، مشخص کنیم و از برگزیدگان کتاب ازدواج نیز تجلیل کنیم.
گلزاری درباره وام ازدواج نیز اظهارکرد: با فشار رسانه‌‌ها و پیگیری ما اعطای وام ازدواج آغاز شد و این کار ادامه دارد. البته برخی از استان‌‌ها مانند قم با مساعدت استانداری‌‌ها بیش از 3 میلیون تومان به زوجین پرداخت کرده‌اند.
جوانان در برنامه ششم
وی درباره اقدامات انجام شده برای پررنگ‌تر شدن جوانان در برنامه ششم توسعه گفت: جلسه‌ای با دکتر نوبخت، معاون نظارت و راهبردی ریاست جمهوری داشتیم و قصد داریم که موضوع جوانان در برنامه ششم پررنگ‌تر دیده شود.
گلزاری درباره اقدامات انجام شده در زمینه همسان‌گزینی اظهار کرد: در حال حاضر 300 سایت غیرقانونی و غیراخلاقی در زمینه همسریابی فعالیت می‌کنند که در جهت همسان‌گزینی، سازمان تبلیغات اسلامی طرحی را آغاز کرده و قرار است با همکاری وزارت ورزش و جوانان این طرح فعال شود. نهم مهرماه نشست علمی تخصصی با سازمان تبلیغات اسلامی و صاحب‌نظران داریم تا زمینه‌های راه‌اندازی این سامانه با رویکرد ایرانی و اسلامی فراهم شود.
وی درباره طرح سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه همسان‌گزینی اظهارکرد: در این سامانه افراد علاقه‌مند می‌توانند ثبت‌نام و مشخصات خود را ذکر کنند. قرار است وزارت ورزش و جوانان افرادی را به عنوان واسطه ازدواج آموزش دهد تا در این طرح مشارکت کنند. علاوه بر آن افراد ثبت‌نام کرده می‌توانند به مراکز مشاوره ازدواج ارجاع داده شوند تا با استفاده از مشاوره‌های علمی، فرد مناسبی را برای خود برگزینند. از سوی دیگر قرار است هزینه‌های این کار در پایین‌ترین حد ممکن باشد.
تخفیف کارت جهیزیه
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره تخفیف کارت جهیزیه اظهار کرد: تحقق این کار ابعاد متعددی دارد که باید حل شود. تاکنون دو کارخانه معتبر داخلی تولیدکننده لوازم خانگی برای مشارکت در این کار اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما ما قصد داریم که شرکت‌های بیشتری به منظور اعطای کارت جهیزیه مشارکت کنند تا توهم زد و بند و انحصار به وجود نیاید. به همین منظور در پورتال وزارت ورزش و جوانان، فراخوانی را منتشر کرده‌ایم تا شرکت‌های علاقه‌مند به مشارکت در این کار با ما همکاری کنند.
ازدواج با طلاق‌گرفته‌‌ها
وی با اشاره به طلاق جوانان اظهارکرد: طلاق با سایر آسیب‌‌ها تفاوت دارد. درصد بالایی از مطلقه‌‌ها انسان‌های سالمی هستند که به دلایلی در زندگی مشترک خود موفق نبوده‌اند. لازم است ما فرهنگ ازدواج با طلاق‌گرفته‌‌ها را اشاعه دهیم، این در حالی است که اکنون برخی مردان 37، 38 ساله حاضر با ازدواج با دخترانی که در زمان عقد از همسران خود جدا شده‌اند، نیستند و به ازدواج با دختران مجرد تمایل دارند. لازم است نگاه منفی به مطلقه‌‌ها را کاهش دهیم و صدا و سیما و سایر رسانه‌‌ها می‌توانند در این زمینه کار جدی انجام دهند.