kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳

اخبار ویژه

 

پیغام مخفیانه آمریکا به اوکراین: آماده مذاکره با روسیه باش!
یک روزنامه آمریکایی فاش کرد که واشنگتن از دولت اوکراین خواسته تا از مذاکره با روسیه استقبال کند.
روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد؛ ایالات متحده به‌طور خصوصی، اوکراین را تشویق می‌کند که از ایده مذاکره با روسیه استقبال کند. این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا علناً می‌گوید که این مسکو است که در حال تشدید جنگ است و به‌طور جدی مایل به شرکت در مذاکرات صلح نیست.
این روزنامه به نقل از منابع ناشناس نوشت: درخواست مقامات آمریکایی با هدف سوق دادن اوکراین به میز مذاکره نبود، بلکه تلاشی حساب‌شده برای اطمینان از این بود که کی‌یف همچنان از حمایت سایر کشورها برخوردار باشد. مقامات آمریکایی و اوکراینی اذعان کردند که ممنوعیت اعلام‌شده از سوی ولودیمیر زلنسکی، برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری روسیه، نگرانی‌هایی را در بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین ایجاد کرده است، مناطقی که در آنها اثرات جنگ بر هزینه‌های غذا و سوخت به شدت احساس می‌شود.
به نوشته رویترز، زلنسکی در ۴ اکتبر فرمانی را امضا کرد که به‌طور رسمی چشم‌انداز هرگونه مذاکره اوکراین با پوتین را «غیرممکن» اعلام کرد اما در را برای گفت‌وگو با روسیه باز گذاشت.
به گزارش واشنگتن‌پست، شورای امنیت ملی کاخ سفید هیچ اظهارنظر فوری درباره صحت این گزارش نداشت اما یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما قبلاً گفته‌ایم و باز هم خواهیم گفت، صدای عمل کردن از حرف‌ زدن، بلندتر است. اگر روسیه آماده مذاکره است، باید بمباران و موشک‌‌باران خود را متوقف کند و نیروهایش را از اوکراین خارج کند.» این سخنگو همچنین به اظهارات روز جمعه زلنسکی اشاره کرد که گفت اوکراین برای صلح عادلانه آماده است.
گزارش واشنگتن‌پست در حالی منتشر می‌شود که پیش از این هم برخی مقامات اروپایی پنهان و آشکار خواستار مذاکره و توافق اوکراین با روسیه شده‌اند که به معنای ترجیح توقف جنگ و خسارات آن برای اروپایی‌ها در مقایسه با شکست و عقب‌نشینی دولت اوکراین دارد.
همچنین گفته می‌شود وخامت شرایط اقتصادی در آمریکا موجب‌شده که ناظران شکست دموکرات‌ها در انتخابات فردای کنگره را پیش‌بینی کنند.

قبل از هر چیز فضا را برای زنان سنی و بلوچ منطقه باز کنید
اظهارات آقای عبدالحمید امام جماعت مسجد مکی زاهدان، به معنای عیان شدن وجه کاریکاتورگونه و عریانی آن از هر گونه استدلال منطقی و واقعیت‌های اجتماعی است.
وبسایت الف با انتشار این ارزیابی و در انتقاد از اظهارات تحریک‌آمیز و فتنه‌انگیز وی نوشت: چطور می‌توان دم از حقوق زنان زد اما مقابل اقامۀ فریضۀ واجب الهی چون نماز برای بانوان در مسجدی که ایشان امام جماعتش است ایستاد و زنان را از حضور در خانۀ خدا منع کرد؟مواضع ایشان درخصوص حجاب هم که آشکار و مشخص است. به برکت فضای مجازی، فیلمی از ایشان به تاریخ سال ۹۷ منتشر شده که می‌گوید: «پوشش زن مسلمان از احکام اسلام است. اگر دختری در زاهدان حجاب بردارد، او را ارشاد می‌کنیم». باید پرسید ارشاد ایشان درخصوص زنان بدحجاب، چه تفاوتی با دستگاه گشت ارشادی دارد که تاکنون چندین بحران اجتماعی تولید کرده است؟ اوج این اظهارات شاذ جایی است که مسئلۀ برگزاری رفراندوم از سوی وی ـ آن هم با حضور ناظران خارجی ـ بیان می‌شود. کسی که به گفتۀ خود، قائل به استقلال و آزادی کشور است، چگونه می‌تواند پای ناظران خارجی را به کشور باز کند؟ این حرف مصداق عینی زیر پا گذاشتن استقلال کشور است! و چگونه باور کنیم کسی که دم از دلسوزی برای ایران و سرنوشتش می‌زند و حتی راه‌حل‌های برون رفت از وضعیت کنونی را هم ارائه می‌دهد، در پی باز کردن پای نهادهای خارجی به کشور مستقلی چون ایران است؟ بر چه مبنایی او مشکلات ایران را مسائل داخلی می‌خواند، اما چاره کار را  در دخالت نهادهای بین‌المللی می‌داند؟
ای کاش ایشان این پیشنهاد رفراندوم را به کشوری چون عربستان ارائه می‌داد تا آنها حداقل برای یک بار هم که شده با شکل و شمایل صندوق رأی از نزدیک آشنا شوند! نه ایران، که صفر تا صد ساختار سیاسی آن متکی به آرای عمومی به شکل مستقیم و غیر مستقیم است.
کنش‌ها و اظهارات او در مدت اخیر حاکی از لکنت در استدلال و بن بست‌های عملی در سیاست‌ورزی است و بر هیچ واقعیت اجتماعی منطبق نیست. اگر به فکر زنان ایران هستید، اگر به دنبال رفع نابرابری‌ها و تبعیض‌ها هستید و اگر دم از حقوق برابر سنی و شیعه می‌زنید، ابتدا از منطقه‌ای که خود و طایفه‌های نزدیک به شما قدرت و نفوذ اجتماعی فراوانی دارند، آغاز کنید. دست به اصلاحات در ساختار قبیله‌ای که خود عامل بسیاری از نابرابری‌هاست، بزنید و ابتدایی‌ترین حقوق زنان از جمله حقوق شرعی آنان را به رسمیت بشناسید و برای شیعیان آن منطقه فرصت بیشتری فراهم ‌سازید. اگر نه ‌ای کاش سکوت کنید و کاستی‌های بینش سیاسی اجتماعی خود را عیان نسازید.

اندیشکده آمریکایی: دموکراسی ما تبعیض‌آمیز و ناامید‌کننده است
پژوهش اندیشکده آمریکایی کوئینسی معتقد است دموکراسی آمریکایی به وضعیتی عصبانی، بیهوده و ناامید‌کننده رسیده است.
«پراجکت سندیکیت» وابسته به اندیشکده کوئینسی، پژوهش «آنگوس دیتون» اقتصاددان اسکاتلندی- آمریکایی و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد. او با طرح این سؤال که چه کسی دموکراسی آمریکا را در هم شکست؟‌، می‌نویسد: روایت جریان اصلی کنونی در ایالات متحده بر این اساس است که دموکراسی آمریکایی در معرض تهدید است؛ از جانب طرفداران متعصب ترامپ در قالب جنبش MAGA با شعار «آمریکا را دوباره عظمت بخشیم»، منکران نتیجه انتخابات و جمهوری‌خواهانی که تهدید می‌کنند نتایج نامطلوب برای خود در انتخابات را نادیده بگیرند.
این روایت درست است، اما تنها تا حدی. داستان طولانی‌تر دیگری با مجموعه‌ای متفاوت از بدخواهان وجود دارد. این داستانی است که در آن برای بیش از نیم قرن، آمریکایی‌هایی که فاقد مدرک دانشگاهی بوده‌اند زندگی‌شان به‌دلیل طیف وسیعی از پیامد‌های مادی، سلامتی و اجتماعی بدتر شده است.
همچنین براساس نتایج نظرسنجی تازه «نیویورک تایمز» دوسوم رای‌دهندگان بر این باورند که دولت «عمدتا به نفع نخبگان قدرتمند عمل می‌کند». این دیدگاه محدود به منکران نتیجه انتخابات یا جمهوری‌خواهان یا افراد کم سواد نمی‌شود. با این وجود، آخرین گروه ذکر شده (افراد کم‌سواد) از سیاستگذاری‌هایی که باعث بی‌توجهی سیاسی به آنان شده آسیب بیشتری دیده‌اند. برای مثال، حداقل دستمزد فدرال از سال ۲۰۰۹ میلادی افزایش نیافته است.
به همین ترتیب، سیاستمداران آمریکایی توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی و الحاق چین به سازمان تجارت جهانی را به‌عنوان سیاست‌های برد- برد به افکار عمومی آمریکا فروختند و وعده دادند که چنین تصمیماتی به آمریکایی‌ها و همچنین مکزیکی‌ها و چینی‌ها کمک خواهد کرد. با این وجود، برخلاف آنچه اقتصاددانان وعده داده بودند و آنچه ممکن بود در گذشته رخ دهد، از دست دادن شغل منجر به ارتقای شغل شهروندان و انتقال آن به مکان‌هایی همراه با شکوفایی اقتصادی بیشتر نشد. این تا حدی بدان خاطر بود که آن مکان‌ها دیگر مقرون به‌ صرفه نبودند و تا حدی بدان خاطر بود که مشاغل بهتر به چیزی نیاز داشتند که مشاغل قدیمی به آن نیاز نداشتند: یک مدرک دانشگاهی چهار ساله.
برای اکثر آمریکایی‌های شاغل؛ بیمه درمانی از طریق مالیات ثابت بر دستمزد پرداخت می‌شود. بنابراین دستمزد مهارت‌های پایین را کاهش می‌دهد و شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا مشاغل را برون‌سپاری و حذف کنند. با توجه به تامین مالی بیمه سلامت از طریق بازار کار، افزایش هزینه‌های مراقبت‌ بهداشتی، فشار بیشتری بر شغل و دستمزد‌ افراد کم‌مهارت ایجاد می‌کند.
مسائلی که بیشتر به غیرنخبگان مربوط می‌شوند از جمله گزینه عمومی برای بیمه درمانی و افزایش حداقل دستمزد هرگز حتی به دستورکار قانون‌گذاری نیز نمی‌رسند و این موضوع نشان می‌دهد لابی‌ها در تعیین دستورکار بسیار موفق‌تر از رای‌دهندگان هستند.
انتخاب شدن به‌عنوان نماینده کنگره بدون پشتوانه مالی عمیق بسیار دشوار است. در حالی که سیستم تامین مالی مبارزات انتخاباتی ایالات متحده به ندرت منجر به فساد آشکار می‌شود، قانون‌گذارانی را که دیدگاه مطلوبی نسبت به تجارت و سرمایه و نه نسبت به نیروی کار دارند را به شدت انتخاب می‌کند. از این رو، نمایندگان کنگره قوانین را به نفع تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان دارو تصویب می‌کنند و راه‌های قانونی و حقوقی برای تحقیق در مورد کار آن تولید و توزیع را مسدود نموده‌اند. جای تعجبی ندارد که بسیاری در آمریکا تمایلی به تزریق واکسن‌های تبلیغ‌شده توسط نهادی که عمیقا به آن بی‌اعتماد هستند از خود نشان نداده‌اند.
نیویورک‌تایمز مرگ و میر در مناطق کنگره را بررسی کرد و دریافته که مرگ و میر ناشی از ناامیدی در مناطقی که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به تایید انتخاب جو بایدن رای منفی دادند بیشتر از مناطقی بود که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به تاییدیه انتخاب بایدن پس از انتخابات رای دادند. این یک مورد از دموکراسی در کار است البته یک دموکراسی عصبانی، بیهوده و ناامید.
دموکراسی مبتنی بر برابری است. قرار است همه شهروندان از فرصت مساوی برای تاثیرگذاری بر تصمیمات سیاسی برخوردار باشند. رای‌دهندگان طرفدار جنبش MAGA ممکن است سیستم را مانند گذشته تهدید کنند، اما باید توجه داشته باشیم که آنان از خلأ بیرون نیامده‌اند و باید به بستر‌ها و علل ظهور آنان توجه داشت.
دموکراسی مبتنی بر برابری است و قرار است همه شهروندان از فرصت برابر تاثیرگذاری بر تصمیمات سیاسی برخوردار باشند. با این وجود، برای مدت زمانی طولی در ایالات متحده سیستم‌های سیاسی و انتخاباتی تامین‌کننده منافع نخبگان و افراد ثروتمند بوده‌اند.

ایده تبدیل اوکراین به اسرائیل دوم و هزینه‌های هنگفت برای اروپا
بسیاری از مصائبی که با تشکیل رژیم صهیونیستی بر سر کشورهای خاورمیانه آمد، احتمالاً به اعتبار جنگ اوکراین، بر سر اروپا خواهد آمد.
روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، ضمن انتشار این تحلیل می‌نویسد: رئیس‌جمهور اوکراین در 5 آوریل 2022 به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌توانیم در مورد سوئیس آینده صحبت کنیم؛ اما قطعاً به یک «اسرائیل بزرگ» تبدیل خواهیم شد».
دیمیتری مدودف؛ معاون شورای امنیت ملی روسیه، روز سه‌شنبه 1401/8/10 گفت که تنها پیروزی قاطعانه و فراگیر روسیه در اوکراین تضمین کننده جلوگیری از درگیری جهانی است که غرب در حال کشاندن جهان به سوی آن است. اسرائیل بزرگ، تسلیحات هسته‌ای، نگرانی‌های مربوط به امنیت،‌ دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی و نهادهای روسیه، دیکته‌های واشنگتن و... همه نشان از آن دارد که «باغ اروپا در حال تبدیل شدن به جنگل» و «تبدیل اروپا به خاورمیانه‌ای دیگر» تغییر مسیر داده است.
تنها 40 روز پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در داخل اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به خبرنگاران گفت که کشورش در آینده مانند یک اسرائیل بزرگ خواهد بود. روز بعد، یکی از مروجان ارشد اسرائیل در حزب دموکرات، مقاله‌ای را در اندیشکده رسمی ناتو (شورای آتلانتیک) منتشر کرد که در آن بررسی می‌کرد چگونه می‌توان اسرائیل بزرگ‌تری در اوکراین تشکیل داد.
با توجه به شرایط بحرانی در کشورهای اروپایی، شروع صداهایی مبنی بر پایان دادن به بحران اوکراین به گوش می‌رسد. مکرون که اخیراً در نشست صلح رم سخنرانی می‌کرد، گفت: «جنگ در اوکراین پیامدهایی برای ما به همراه داشته است و بارها با رئیس‌جمهور روسیه درباره پیامدهای جنگ در اوکراین و نتایج منفی که برای همه ما به همراه خواهد داشت صحبت کرده‌ام. جنگ در اوکراین نمی‌تواند ادامه یابد و جنگ در اوکراین زندگی‌مان در اروپا را تغییر می‌دهد و جنگ منجر به فقر و گرسنگی خواهد شد. اجازه ندهیم صلح، گروگان قدرت روسیه شود اما فقط اگر اوکراینی‌ها تصمیم بگیرند و زمانی که بخواهند صلح امکان‌پذیر است.»
شرکت BASF؛ که بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات شیمیایی در جهان است،‌اعلام کرده کاهش شدید درآمد این شرکت در سه ماهه سوم سال 2022 به خاطر بالا رفتن قیمت گاز در اروپا بوده است.
در مورد اوکراین، زلنسکی با الهام از نقشه راه موفقیت ناتو تحت حمایت شاپیرو،‌از یک قلعه اسپارت دائماً نظامی شده و با فناوری پیشرفته که توسط جمعیت غیرنظامی که سلاح به دست دارند تحت عنوان «اسرائیل بزرگ» رونمایی کرده است. او که در طی این نقشه راه و با سودای پیوستن به ناتو، حدود 2 درصد از خاک اوکراین را از دست داده، اکنون در مواجهه با مشکل بی‌برقی گسترده، شامگاه پنجشنبه 1401/8/12 گفت: به دلیل حملات روسیه، 4/5 میلیون اوکراینی به انرژی برق دسترسی ندارند.
در مورد اروپا، سخنان فوق نشان‌دهنده این است که دولتمردان اروپا هم وضعیت پیش آمده در اروپا را درک می‌کنند؛ اما آیا می‌توانند مستقل از واشنگتن تصمیم‌گیری کنند؟ سؤالی که پاسخ به آن در حال حاضر مشکل است و به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی بخصوص سه کشور اروپایی با وجود همه شرایط و بحران‌ها نمی‌تواند سیاست مستقلی از واشنگتن داشته باشند.