kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۶۵۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱

آیت‌الله «عباسعلی اختری» درگذشت

آیت‌الله «عباسعلی اختری»، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری شامگاه دوشنبه دار فانی را وداع گفت.

به گزارش فارس، وی به‌دلیل بیماری سرطان، از چند روز گذشته در بیمارستان بستری بود.
به گزارش ایرنا، بنابر اعلام دفتر مرحوم آیت‌الله عباسعلی اختری(ره) نظر به اینکه ایشان سال‌ها امام جماعت مسجد جامع جمهوری تهران بودند، مراسم تشییع و وداع با پیکر آن مرحوم امروز چهارشنبه ١١ آبان، ساعت ٩ صبح ابتدا مقابل این مسجد واقع در خیابان جمهوری اسلامی برگزارشده و سپس پیکر به شهرری منتقل و از میدان اصلی به سمت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تشییع و در جوار این مرقد منور به خاک سپرده خواهد شد.
آیت‌الله اختری؛ از شکنجه و زندان ساواک تا امامت جمعه و نمایندگی مجلس
آیت‌الله عباسعلی اختری، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری که در ۸۳ سالگی به دیدار حق شتافت، در سراسر عمرش تحولاتی از شکنجه و زندان ساواک تا امامت جمعه و نمایندگی مجلس را تجربه کرد.
آیت‌الله عباسعلی اختری در سال ۱۳۱۸ شمسی در سرخه و در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد.
او تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در زادگاه خود ادامه داد و تحصیلات حوزوی را هم در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد و ۲۰ سال در آن حوزه به تحصیل و تدریس پرداخت.
وی سپس به حوزه علمیه قم رفت و در درس‌های خارج فقه و اصول مراجع قم شرکت کرد و در آن حوزه از محضر آیات غضنفری، سبزواری، فشارکی، مؤمن‌قمی و محمدعلی گرامی بهره برد.
سپس دوباره به مشهد بازگشت و در درس خارج فقه و اصول آیات عظام میلانی، وحید و فلسفی حاضر شد.
وی پس از مدتی به تهران رفت و از مدرسه دارالفنون مدرک مدرسی دریافت کرد.
با آغاز نهضت حضرت امام(ره) در خرداد ۱۳۴۲ به نهضت مزبور پیوست و در جریان اعزام روحانیان به خدمت سربازی، همراه مرحوم‌ هاشمی‌رفسنجانی دستگیر و به خدمت سربازی اعزام شد.
او در سال ۱۳۵۴، با ایراد سخنرانی‌های افشاگرانه در تهران، به مبارزات خود ادامه داد و به‌خاطر این سخنرانی‌ها، دستگیر و تحت شکنجه و آزار و اذیت ساواک قرار گرفت.
پس از آزادی از زندان مبارزات خود را ادامه داد تا اینکه مجدداً در رمضان ۱۳۵۷ دستگیر شد و به زندان افتاد ولی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و در اثر شتاب گرفتن انقلاب از زندان آزاد شد.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا به سمت ریاست کمیته انقلاب اسلامی شهرستان شیروان منصوب شد.
سپس در سال ۱۳۵۹ عهده‌دار مدرسه عالی کانون اسلامی اراک شد و با حرکت‌های انحرافی که در آنجا ایجاد شده بود به مبارزه پرداخت.
او در ۱۳۶۰، طی حکمی از سوی حضرت امام(ره)، به امامت جمعه سمنان منصوب شد.
به‌دنبال شهادت عبدالمجید دیالمه نماینده مشهد در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، با اصرار شهید بزرگوار حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ هاشمی‌نژاد، کاندیدای نمایندگی مجلس شد و توانست با آرای قابل‌توجهی به مجلس شورای اسلامی راه یابد.
در مجلس، در کمیسیون اقتصادی و دارایی فعالیت کرد و مدتی هم نایب‌رئیس کمیسیون فوق بود.
پس از پایان کار مجلس اول، به قضاوت در یکی از شعب دیوان عالی کشور پرداخت. سپس به‌عنوان نماینده امام(ره) در استان سمنان و امام جمعه سمنان منصوب شد.
او همزمان با فعالیت‌های سیاسی به تدریس در دانشگاه‌های شهید بهشتی تهران و نیز دانشگاه تهران و دیگر فعالیت‌های علمی- آموزشی پرداخت.
در ۱۳۷۹ شمسی به عضویت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور درآمد و در ۱۳۸۰ از امامت جمعه سمنان استعفا داد و به امامت جمعه شهرری منصوب شد.
وی در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، کاندیدای نمایندگی از حوزه انتخابیه تهران بزرگ بود که توانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد.
مرحوم اختری در انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری (دوره پنجم) که در دوم اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، به عضویت خبرگان رهبری درآمد.
از آثار او می‌توان به مواردی چون آشنایی با قرآن، امام و احیای ارزش‌های انقلاب اسلامی، تولی و تبری، درخشش علی(ع) در قرآن، نقش انتظار در سیر تاریخ، نظری به آیین جهاد در قرآن، جوان بر سر دوراهی، مدیریت فرهنگ کار، سیمای کارگزاران از دیدگاه اسلام و... اشاره کرد.