kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۶۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵

کارچاق‌کنی دوباره خبرگزاری بدسابقه برای آمریکا(خبر ویژه)

خبرگزاری وابسته به مدیران دولت سابق ادعا کرد به‌خاطر تاخیر در توافق بر سر برجام، روزانه 150 میلیون دلار از کف کشور می‌رود.

خبرآنلاین از قول حجت‌الله صیدی که در دوره روحانی مدیرعامل بانک صادرات شد، می‌نویسد: با ضعف‌ها و عدم تعادل‌های اقتصاد طبیعی است هر قدر مذاکرات به تعویق بیفتد، خسارت‌ ما بیشتر می‌شود چرا که فرصت‌ها را از دست می‌دهیم. مذاکرات بسیار طولانی شده و فرصت ما برای تعیین تکلیف بی‌انتها نیست. مطمئن باشید اگر این میوه به موقع چیده نشود، که تاکنون نشده؛ کشور دچار هزینه می‌شود.
صیدی ادامه داد: اگر مجموعه مسئولان محترم فکر می‌کنند منافع این تعلیق و تعویق، بیشتر از هزینه‌هاست، فبها، ولی اگر کمتر است، ما خسارت می‌بینیم که تصور من هم همین است.
او گفت: میزان عدم‌النفع ما طبق برآوردی که روی آن اجماع است، حداقل روزی ۱۵۰ میلیون دلار یا ۴.۵ میلیارد دلار در ماه است. این رقم صادرات نفت ضربدر قیمت آن است. شخصا معتقدم این حداقل عدم‌النفع ماست چون مشکل ما فقط صادرات نفت نیست. صادرات بقیه محصولات از جمله مس، سنگ‌آهن و پتروشیمی و... را نیز داریم که به هفت تا هشت میلیارد دلار در ماه می‌رسد.
وی تاکید کرد: عدم‌النفع بعدی این است که شاید درآمد محقق شود ولی تا وقتی وجه آن به دستمان برسد، بسیار هزینه‌زاست. اگر بتوانیم توافق کنیم و به پول‌هایمان برسیم، کارخانجاتمان به مواد اولیه و فناوری دسترسی پیدا می‌کنند و همین اتفاق باعث افزایش تولید ناخالص داخلی و سود بنگاه‌ها می‌شود.
این اظهارات در حالی است که در فرآیند وارونه برجام اولا قیمت نفت به زیر چهل دلار رسید و ثانیا آمریکایی‌ها در اثر دیپلماسی التماسی دولت روحانی توانستند صادرات نفت ایران را به زیر صد هزار بشکه برسانند و آن جمله معروف از نوبخت که نمی‌توانیم حتی یک قطره نفت بفروشیم، صادر شود.
ثالثا ادعا می‌شد ایران با برجام به 150 میلیارد دلار درآمد بلوکه شده دست خواهد یافت که جز 7-8 میلیارد دلار، بقیه دروغ بود.
اما از همه مهم‌تر درباره فاکتور‌‌سازی‌های خیالی درباره عواید احیای برجام، اظهارات صریح آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی در دولت روحانی نیست که دستاورد اقتصادی برجام را «تقریبا هیچ» توصیف کرد.
در عین حال باید توجه داشت که احیای برجام، معطل لغو موثر و پایدار تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر از سوی آمریکاست و با این وجود، عجیب و شک‌برانگیز است که چرا یک خبرگزاری یا مدیر سابق بانکی باید با خبر‌‌سازی دروغ، به نفع طرف عهدشکن آمریکایی فضا‌‌سازی کند.
یادآور می‌شود «خبرآنلاین»، همان خبرگزاری بدسابقه‌ای است که ۱۹ بهمن۱۳۹۲، در تمجید و تملق از روحانی، یادداشت موهنی را با عنوان «جایزه بهترین کارگردانی برای روحانی؛ در حاشیه چگونگی توزیع کالاهای اساسی» منتشر کرد و ضمن آن نوشت: «توزیع سبد کالا باشیوه‌‌ای که انجام شد، نه یک اتفاق بود و نه عملی که تبعات آن برای روحانی و مردانش غیرقابل پیش‌بینی باشد. او دقیقا همین- ازدحام، دعوا و مرافعه و احیانا له شدن زیر دست و پا- را پیش‌بینی می‌کرد و اصلا آن را برای پیشبرد استراتژی خارجی خود لازم داشت... روحانی به یک نمایش برای ارائه در جشنواره‌‌های خارجی نیازمند بود؛ اینکه مردم حاضرند برای چند کیلو مرغ و برنج باهم درگیر شوند. درست است که روش توزیع چندان مناسب نبود، اما اگر بتوان جایزه فستیوال جهانی را به خود گرفت، به تحقیر چند روزه‌‌ای که بازیگران آن شدند، می‌ارزید».
ولی‌الله سیف رئیس‌ کل بانک مرکزی که با عبارت «تقریبا هیچ» توصیف دقیقی از دستاوردهای برجام داشت.