kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۲۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

رشد ۶۸۰ درصدی صدور سند کشاورزی در سال اول دولت سیزدهم

وزیر جهاد کشاورزی از رشد ۶۸۰ درصدی صدور سند کشاورزی در سال اول دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش پایگاه ‌اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در سی و چهارمین گردهمایی فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد، سید‌جواد ساداتی‌نژاد با اشاره به این‌که وزارت جهاد کشاورزی پنج هدف را از ابتدای دولت سیزدهم دنبال می‌کند، گفت: اولین اقدام اجرای قانون تمرکز پس از ۱۲ سال بوده است، حوزه بازار در وزارت جهاد کشاورزی نوپا بود و امکانات کافی نداشتیم اما با گذشت یک سال نشان دادیم که بودن بازار تولید مفهومی ندارد و تصمیم الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی درست بوده است. قانون تمرکز را با کمک بازنشستگان و بسیجیان وزارتخانه، از آبان سال ۱۴۰۰ اجرایی کردیم و امروز پایداری غذا را مدیون تلاش این افراد در سراسر کشور هستیم.
وی با بیان این‌که دومین طرح محوری ما کشاورزی قراردادی است، تصریح کرد: مدرن‌ترین الگوی کشاورزی و حمایت از معیشت کشاورز در دنیا کشاورزی قراردادی است، در کشور ما یک درصد محصول از این طریق انجام می‌شد که در یک سال گذشته در گندم و برنج این نوع کشاورزی را آزمایش کردیم و در سال زراعی جدید هم استمرار خواهد داشت.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: نتیجه کشاورزی قراردادی، افزایش خرید گندم و تولید گندم با وجود خشکسالی بوده است.
ساداتی‌نژاد ادامه داد: اقدام محوری سوم ما صدور سند اراضی کشاورزی است، پس از ۴۳ سال اراضی کشاورزی همچنان سند ندارد و کشاورز ما هویت ندارد و نمی‌تواند تسهیلات دریافت کند.
وی ادامه داد: در تلاش هستیم در این ۴ سال تمام اسناد اراضی کشاورزی را صادر کنیم. ۶۸۰ درصد صدور سند در سال اول دولت سیزدهم رشد داشته و بیش از
دو و نیم میلیون هکتار رفع تداخلات انجام شده است.
وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال ۱۴۰۲ رفع تداخلات اراضی کشاورزی ایران به اتمام می‌رسد و تا پایان دولت اسناد اراضی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
وی با بیان این‌که اقدام محوری چهارم مردمی‌‌سازی یارانه‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: مردمی‌‌سازی یارانه‌ها بر روی اقلام اساسی با متولی‌گری وزارت جهاد کشاورزی انجام شد که کار بسیار سختی بود اما توانستیم آن را به سرانجام برسانیم.
وزیر جهاد کشاورزی، الگوی کشت را پنجمین اقدام محوری وزارت جهاد کشاورزی دانست و عنوان کرد: از سال ۱۳۵۱، نیم قرن است که مقرر شده الگوی کشت در کشور انجام شود، در برنامه دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم و امروز در برنامه هفتم هم به این طرح تاکید شده اما تا امروز تنها ابلاغ شده است.
لایحه آبخیزداری تدوین شد
وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه همایش جهادگران کشاورزی از ارسال لایحه آبخیزداری به دولت خبر داد و افزود: این لایحه که با دستور رئیس‌جمهور تهیه و تدوین شده، در هفته اخیر به هیئت دولت ارسال شد تا در کمیسیون‌های تخصصی دولت مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: پس از طی فرآیند قانونی و انجام بررسی‌های لازم، لایحه آبخیزداری در صحن دولت ارائه خواهد شد و پس از تصویب، در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.
آبخیزداری به زبان ساده، به مجموعه اقداماتی برای حفظ منابع آب و خاک، همزمان با استفاده بهینه از آنها گفته می‌شود که مشهورترین اشکال آن، تکمیل چرخه کربن، استفاده از پوشش گیاهی، ساخت بادشکن، زه‌کشی، لایروبی، ایجاد کانال و احداث آب‌بند به منظور جلوگیری از فرسایش خاک، جاری شدن سیل، تبخیر و هدر‌رفت آب، ریزگرد و بیابان‌زایی است.