kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵
در پاسخ به پیشنهادهای هسته‌ای

افخم: هیچ طرحی مورد پذیرش ایران و ١+٥ قرار نگرفته است

در حالی که روزهای گذشته رسانه‌‌ها از پیشنهادات مختلف برای حل مسئله هسته‌ای ایران خبر داده بودند سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد هیچ طرحی تاکنون مورد پذیرش ایران و 1+5 قرار نگرفته است.


به گزارش فارس مرضیه افخم سخنگوى وزارت امور خارجه کشورمان درباره برخی اخبار منتشره در خصوص ارائه طرحی از سوی یکی از کشورهای عضو گروه ١+٥ در ارتباط با اتصالات سانتریفیوژ‌ها در تاسیسات هسته‌ای  کشورمان اظهار داشت: درروند مذاکرات فنى و کارشناسى، طرح‌ها و ابتکارات مختلفى ازسوى هیات‌ها ارائه و مورد نقد و بررسى قرارمى گیرد.
وى افزود: تاکنون طرحى که مورد پذیرش همه طرف‌‌ها باشد، مورد موافقت واقع نشده است.
ایران انعطاف بیشتری نشان دهد !
خبر دیگر این که فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس پس از دیدار با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در بیانیه‌ای اظهار داشت:  ما در خصوص روابط دوجانبه بحث کردیم و بار دیگر بر تعهد خود بر باز کردن سفارت‌خانه‌‌ها پس از انجام اقدامات ضروری تاکید کردیم. من همچنین موضوع نگرانی مستمر انگلیس از رویکرد ایران به حقوق بشر، بخصوص رفتار با برخی ایرانی – انگلیسی‌های دستگیر شده در ایران را مطرح کردم.
وزیر امور خارجه انگلیس همچنین با تکرار ادعا‌ها و اظهارات گذشته تاکید کرد:  ما در خصوص برنامه هسته‌ای ایران هم بحث کردیم. من ابراز داشتم که منفعت همه ما در پرداختن به نگرانی‌های امنیت بین‌الملل و آغاز بازسازی اعتماد به ایران به عنوان شریک بین‌المللی است. من به صراحت به ظریف گفتم که انگلیس به دست‌یابی به توافق متعهد است اما ایران باید واقع‌گرایی و انعطاف بیشتری نشان دهد تا مذاکرات موفق شود.
از سوی دیگر در حالی که ایران تاکنون بار‌ها و علیرغم درخواست وزیر خارجه آمریکا هرگونه همکاری با این کشور در مقابله ادعایی با داعش را رد کرده است سخنگوی وزارت امور خارجه‌آمریکا گفت: هیچ ارتباطی میان مذاکرات هسته‌یی ایران و جنگ علیه نیروهای داعش وجود ندارد.
خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه به نقل از مقامات ایرانی مدعی شده بود  ایران اعلام کرده است در ازای انعطاف غرب در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 آماده است تا از کمپین بین‌المللی مقابله با داعش حمایت و با آمریکا همکاری کند.
ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا با تاکید بر همکاری نکردن ایران و آمریکا در عراق همچنین گفته است: مذاکرات هسته‌‌ای مسئله‌ای کاملا جداگانه از اقدامات علیه داعش است که به هیچ وجه تغییر نکرده است.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز در پاسخ به این ادعا گفت: آمریکا انعطاف در قبال برنامه هسته‌ای ایران را با حمایت این کشور از اقدامات علیه نیروهای داعش مبادله نخواهد کرد.
از سوی دیگر خبر می‌رسد وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون، نماینده 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران در نیویورک با یکدیگر دیدار و در مورد برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.
امید چندانی به توافق هسته‌ای نیست
یک روزنامه آمریکایی نیز طی گزارشی نوشت: شاید بهترین دستاورد مذاکرات کنونی تمدید مجدد گفت‌وگوهای هسته‌ای یا توافق موقت بسیار کوچکتر سال گذشته باشد.
به گزارش فارس روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» طی گزارشی با مضمون «پیشرفت‌های کم بعد از گفت‌وگوی تلفنی اوباما با روحانی» مدعی شد:  هدف غرب از مذاکرات اتمی ضربه زدن به چشم انداز نظامی برنامه‌های هسته‌ای ایران و ساخت جنگ افزار هسته‌ای از سوی این کشور است و در این وضعیت ایران با حجم محدودی از توانایی غنی سازی باقی خواهد ماند و این می‌تواند برای دولت این کشور توجیه خوبی باشد که بگوید از حق خود در حفظ برنامه‌های هسته‌ای در زمینه فن آوری علمی عقب‌نشینی نکرده است اما از سوی دیگر ایران خواهان حفظ تعداد کنونی سانتریفیوژ‌ها است. واشنگتن پست نوشت: بحث داعش و نحوه مقابله با آن موجب عصبی شدن این 2 کشور شده است. هرچند که قرار است «کری» و «ظریف»، وزرای خارجه آمریکا و ایران این هفته مجداد با هم دیدار کنند اما بنابر ادعای یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا علامتی خوشبینانه از گفت‌و‌گوهای جاری هسته‌ای دیده نمی‌شود. این روزنامه در پایان تحلیل خود چنین نتیجه گرفت: دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات اتمی در این زمینه گفتند که بهترین دستاورد این مذاکرات تمدید مجدد گفت‌وگوهای هسته‌ای یا توافق موقت بسیار کوچکتر از توافق جامع صورت گرفته در سال گذشته است.