kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۶۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
روزنامه الانباء: 

 پایداری ایران بر حقوق هسته‌ای باعث عقب‌نشینی آژانس شد

 روزنامه لبنانی «الانباء» در گزارشی تاکید کرد که پایداری جمهوری اسلامی ایران بر روی احقاق حقش درخصوص مسایل صلح‌آمیز هسته‌ای باعث عقب‌نشینی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در این پرونده شد.
 
 
 
 
روزنامه الانباء لبنان دیروز چهارشنبه در گزارش خود نوشت: پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران یکی از موضوعاتی است که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل (میان مقامات ایرانی و غربی) به آن پرداخته شد؛ این پرونده شاهد تحولات مهمی بود که یکی از آنها نتایج دیدار آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران با «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی خود بود. مکرون در این دیدار، از رئیس‌جمهوری ایران برای سفر به فرانسه دعوت کرد.
این روزنامه افزود: در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه ایران و «علی باقری» رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین نیز با هیئت‌های اروپایی دیدار کردند. این درحالی است که «محمد اسلامی» رئیس‌سازمان انرژی هسته‌ای ایران پیش از این اعلام کرد که این سازمان پیام‌هایی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دریافت کرده است.
محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی در تاریخ ۲۸ شهریور در برنامه صف اول شبکه خبر گفته بود که «پیغام‌هایی که از طرف آژانس آمده، نشان می‌دهد قصد بستن پرونده سه مکان ادعایی را دارند. امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند که با چنین موردی بتوانند فشار حداکثری اعمال کنند».
روزنامه الانباء در گزارش خود نوشت: منابع پیگیر پرونده مذاکرات وین تاکید می‌کنند که این امر (عقب‌نشینی آژانس) به خاطر پایداری ایران در برابر کارزار حملات تبلیغاتی غربی‌ها مبنی بر کنار رفتن گزینه مذاکره و صحبت‌های غرب از جایگزین‌هایی غیر از مذاکره از یک سو و نیاز ضروری اروپایی‌ها به منابع گازی و نفتی در سایه بحران انرژی پیش از آمدن زمستان سرد و تبعات اجتماعی و اقتصادی و به‌دنبال آن پیامدهای سیاسی در داخل اتحادیه اروپا صورت گرفت.
این روزنامه خاطرنشان کرد: این تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امید برای احیای برجام را باز گرداند.
آمریکا: 
انتظار نداریم نشست نیویورک 
به گشایش در برجام منجر شود
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته انتظار ندارد هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به بروز گشایش در مذاکرات رفع تحریم‌های وین منجر شود.
سالیوان در جمع خبرنگاران گفت: «من انتظار گشایش [در مذاکرات رفع تحریم‌های وین] در نیویورک را ندارم.... آمریکا آماده بازگشت دوجانبه به وضعیت پایبندی در برابر پایبندی بوده است و اگر ایران آماده اجرای جدی تعهداتش و پذیرش این فرمول باشد می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.»
به گزارش فارس، روز جمعه هم نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود برای برگزاری هیچ جلسه‌ای درخصوص توافق هسته‌‌ای ایران درنیویورک در هفته آینده برنامه‌ریزی نشده است.
وزیر خارجه قطر: 
برای ایفای نقش سازنده 
در مذاکرات هسته‌ای ایران
 تلاش می‌کنیم
وزیر امور خارجه قطر در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ گفت که قطر به اهمیت بازگشت به توافق هسته‌ای باور دارد زیرا این توافق به ثبات منطقه و جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی کمک می‌کند.
«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» که در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ مصاحبه می‌کرد، تأکید کرد که کشورش تلاش زیادی برای ایفای نقش سازنده در مذاکرات هسته‌ای از طریق گفت‌وگو با همه طرف‌ها انجام می‌دهد و تمایل ایران و بقیه طرف‌ها را برای دستیابی به توافق پس از رفع نگرانی‌ها می‌بیند.
اظهارات مداخله‌جویانه 
وزیر خارجه انگلیس
 علیه ایران
در ادامه مداخله مقام‌های غربی در امور داخلی ایران، «جیمز کلورلی» وزیر خارجه جدید انگلیس چهارشنبه (۲۱ سپتامبر) تلاش کرد از اعتراضات به مرگ «مهسا امینی» بهره‌برداری کرده و آن را به مذاکرات رفع تحریم‌ها ارتباط دهد.
وی در ادعایی، از مقامات ایران خواست «مسیری دیگر» را از جمله پذیرش توافق هسته‌ای انتخاب کنند. این مقام ارشد انگلیسی به خبرگزاری فرانسه در سازمان ملل گفت: مقامات ایران باید توجه کنند که مردم از جهتی که آنها در پیش گرفته‌اند ناراضی هستند. 
او در ادامه با اتهام‌زنی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت، «آن‌ها می‌توانند جاه‌طلبی‌های سلاح‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارند» و مدعی شد: «می‌توانند سرکوب صداها در داخل کشور خود را متوقف کنند. می‌توانند فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود را متوقف کنند.»
وزیر خارجه انگلیس در ادامه لفاظی ضدایرانی خود گفت: مسیری متفاوت ممکن است. این راهی است که می‌خواهیم ایران در پیش بگیرد و این راهی است که آنها را با اقتصادی قوی‌تر، جامعه‌ای شادتر و مشارکتی فعال‌تر در جامعه بین‌المللی خواهیم دید. 
او همچنین درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها بدون اشاره به بی‌مسئولیتی طرف غربی و با‌انداختن توپ در زمین ایران مدعی شد: متاسفانه، شاهد پیشرفت مذاکرات با سرعتی که انتظارش را داشتیم، نبوده‌ایم. (مذاکرات) متوقف شده است. اکنون در دست ایرانیان است. یک پیشنهاد بسیار معقول و عملی روی میز است. ایرانی‌ها باید از این فرصت برای حرکت در جهت بهتر استفاده کنند.