kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۶۵
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳

از 8 برابر کردن قیمت مسکن تا طعنه به مسکن مهر و نهضت ملی مسکن!(خبر ویژه)

روزنامه حامی وزیر اشرافی راه و شهرسازی در دولت سابق، در تیتری کنایه‌آمیز علیه طرح نهضت ملی مسکن نوشت: «آپارتمان‌های لاکچری سهم خودشان، کوره‌های آجرپزی، شن‌های روان و بیابان سهم مردم!»
 
 
 
«آفتاب یزد» در گزارشی از یزد نوشت: «نهضت ملی مسکن؟! چی هست؟» این را یکی از بنگاه‌های معاملات املاک می‌گوید و ادامه می‌دهد: «این حوالی زمین از متری ۳۰ میلیون تومان آغاز می‌شود، بسته به متراژ و موقعیت و شرایط خریدار و فروشنده گاهی تا ۴۰ و ۴۵ هم بالا می‌رود.» برای او توضیح میدهم که «نهضت ملی مسکن» همان قول انتخاباتی «رئیسی» است که قرار شـد هر سال «یک میلیون واحد مسکونی» بسـازد و تحویل دهد. قرار شده به کسانی خانه تعلق بگیرد که هیچ‌وقت- از یک زمانی به بعد- زمین و یا خانه به نام‌شان نبوده است.»
می‌گوید: «حالا چـــرا در گرانترین جای یزد دنبال چنین سـوژه‌ای می‌گردی؟»
می‌گویم: «شنیده‌ام این حوالی دارند تحت عنوان «نهضت ملی مسکن» «آپارتمان‌سازی» می‌کنند.»
می‌خندد- تقریبا بلند بلند – و می‌گوید: «عجب دولت دست و دلبازی که زمین متری سـی- چهل میلیون تومان را مفت و مجانی می‌دهد مردم! کجا است صد متر هم من بگیرم!؟»
احساس می‌کنم دستم ‌انداخته، به بنگاه‌های املاک دیگر هم سر می‌زنم یعنی باید مطمئن شــوم این حوالی، اوضاع و احوال مسکن و ملک در چه حد و حدودی است.
یکی دیگر از املاکی‌ها، حرف‌های عجیبی می‌زند. برخلاف نفر قبلی، هم از شعار «هر سال یک میلیون مسکن» دولت رئیسی باخبر بود هم خبر داشت همین حوالی دارند به عنوان «نهضت ملی مسکن، آپارتمان‌‌سازی می‌کنند و هم می‌دانست که همین یکی نیست و قرار است مجتمع‌های دیگری هم ساخته شود!
از آن منطقه مرفه‌نشین فاصله می‌گیرم و در دیگر مناطق شهر یزد، زمین‌های در نظر گرفته شـده برای «نهضت ملی مسکن» را بررسی می‌کنیم. یکی دو مجتمع در بلوار مدرس البته با فاصله‌ای قابل تامل! یکی از ساکنان این مناطق می‌گوید: «ای کاش حالا که می‌خواهند خانه بسازند در موقعیت‌های بهتری دست به کار می‌شدند نه مماس با بیابان!»
همان حوالـى مدرس البته مجتمعی ۲۰۰ واحدی در حال سـاخت و تقریبـا رو به اتمام اسـت که موقعیت بدی نـدارد. از قیمت زمین که پرسیدم گفتند بین ۵ تا ۹ میلیون تومان و ایـن یعنی هنوز ۲۰-۳۰ میلیـون تومان بـا زمین آن مجتمع خیلـی خاص تفاوت قیمت دارد. بلوار نواب صفوی نیز از دیگر مناطقی است که دارند با سرعت «نهضت ملی مسکن» را دنبال می‌کنند، آنجا نیز زمین قیمت سرسام‌آوری ندارد و خرید زمین برای قشر متوسط و متوسط به پایین اگرچه سخت است اما ناممکن نیست! 
آزادشهر از مناطق دیگری است که به گفته یکی از دست‌اندرکاران، با وجود ساخت، متقاضی ندارد! می‌پرسم: چرا؟ می‌گوید: مکانی که در نظر گرفته‌اند خیلی درخور توجه نیست بالاخره خانه یک کالای سرمایه‌ای است و هر که می‌خواهد زیر بار وام بدهی برود لابد به آینده و سرمایه‌ای که دارد نیز فکر می‌کند. 
از بین تمام پروژه‌هایی که برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، موقعیت پروژه مهریز، سرعت و نوع ساخت و تلاش برای به موقع تحویل دادن حائز اهمیت و قابل تامل است.
واحدهای احداثی در مهریز شاید در سطح کشور جزو اولین خانه‌هایی بود که به متقاضیان تحویل داده شد و تقریبا مردم را که اصلا امیدی به خانه دار شدن نداشتند را امیدوار ساخت. تا لحظه تهیه این گزارش، ۱۷۴ واحد تحویل متقاضیان شـده و به قول معـروف؛ زندگی در آن جریان دارد!
تیتر و گزارش خرده‌گیرانه و طعنه‌آمیز روزنامه زنجیره‌ای در حالی است که این روزنامه به هنگام مدیریت وزیر اشرافی و مزخرف خواندن مسکن مهر و افتخار به نساختن مسکن، هیچ اعتراض درخوری نشان نمی‌داد. اما همین روزنامه لابلای صفحات اقتصادی خود در یک تیتر کوچک و حاشیه‌ای نوشته است: «قیمت مسکن در دولت قبل، 8 برابر جهش پیدا کرد».