kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۴۵
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸

خط و نشان‌های انتخاباتی جمهوری‌خواهان؛ پیروز نشویم، تقلب شده است!

 
 
در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا، شماری از نامزدهای جمهوری‌خواه همگام و همصدا با دونالد ترامپ، نسبت به سلامت انتخابات ابراز تردید و تاکید کردند که دموکرات‌ها آراء را دست‌کاری خواهند کرد. 
دو سالی از آخرین انتخابات پر سروصدای ریاست جمهوری آمریکا می‌گذرد. انتخابات 2020 آمریکا اگرچه با پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها به پایان رسید اما سایه اعتراض‌های دونالد ترامپ درخصوص وقوع «تقلب گسترده» در آن انتخابات مشروعیت این کهنه سیاستمدار آمریکایی را در کسوت ریاست‌جمهوری مخدوش کرد. لیست بلندی از ادله‌های گوناگون از سوی ترامپ مطرح شد تا بلکه در مراجع قانونی این کشور مورد پیگیری قرار بگیرد، اما رسانه‌های آمریکایی نوشتند نه موضوع ادامه رای‌گیری در خارج از موعد قانونی و نه آرای الکترونیکی مُردگان آمریکایی هیچ‌کدام در هیچ مرجع قانونی در این کشور مورد رسیدگی قرار نگرفت. 
حالا و در زمانی که بایدن در میانه راه اولین دوره ریاست‌جمهوری خود قرار گرفته، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان تا چند هفته دیگر یعنی در 8 نوامبر(17 آبان) برگزار خواهد شد. در این انتخابات قرار است همه 435 کرسی مجلس نمایندگان و از سویی دیگر 35 سناتور مجلس سنا از مجموع 100 صندلی انتخاب شوند. همزمان، ناظران آمریکایی نگرانند و به دقت رصد می‌کنند تا ببینند که آیا زمزمه‌های «تقلب» باز هم از گوشه و کنار این کشور شنیده خواهد شد یا خیر!؟
نشریه «هیل» اما در گزارشی تحلیلی، خیلی زود به این سؤال نخبگان و توده‌های سیاسی آمریکایی پاسخ داده است. در گزارشی که روز گذشته منتشر شده می‌خوانیم: «شمار نگران‌کننده‌ای از جمهوری‌خواهان در سراسر کشور از همین حالا به نتایج انتخابات نوامبر به چشم شک و تردید می‌نگرند.»
این نشریه به گزارشی از نیویورک‌تایمز ارجاع داده و نوشته: «6 نامزد جمهوری‌خواه برای سمت‌های فرمانداری و سناتوری از همین حالا درباره پذیرش نتیجه انتخابات تردید دارند». پنج نفر دیگر از نامزدهای جمهوری‌خواه حاضر به اظهار نظر در این خصوص نشده‌اند! «تد بود» از کارولینای شمالی، «بلیک مسترز» از آریزونا و «کلی شیباکا» از آلاسکا از جمله چهره‌های اشخاص جمهوری‌خواه هستند که پیشاپیش از قبول نتیجه باخت خود در انتخابات آتی طفره می‌روند. هیل در ادامه می‌افزاید که مسئله تقلب همواره در انتخابات آمریکا مطرح بوده، اما این حجم از ادعا در این فاصله زمانی تا آغاز انتخابات کاملا بی‌سابقه است. این نشریه در ادامه می‌نویسد که تردید این افراد نسبت به صحت انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا متاثر از ادعاهای گسترده دونالد ترامپ از دو سال پیش تاکنون است. به گفته این گروه از سیاستمداران، دموکرات‌ها در حفظ و شمارش صحیح آراء راستگو نیستند و آراء را به نفع خودشان مصادره می‌کنند. 
البته این ادعاها تنها مختص به حامیان ترامپ نمی‌شود و رئیس‌جمهور سابق آمریکا در آستانه موعد انتخابات، صحبت از خشونت‌ و آشوب داخلی می‌کند تا جریانات حمله به ساختمان کنگره آمریکا در ژانویه 2021 در جریان مراسم تحلیف و بایدن را تداعی کند. جایی که حامیان تندروی ترامپ البته با چراغ سبز خود او وارد کنگره شدند و صحنه‌های بی‌نظیری از بی‌اعتباری دموکراسی آمریکایی را به تصویر کشاندند. 
ترامپ در تازه‌ترین اظهار نظر خود باز هم حمله ماموران اف‌بی‌ای به عمارتش در فلوریدا را تبدیل به محور اصلی رسانه‌های آمریکایی کرده و گفته: «اف‌بی‌آی نگران تامین امنیت ماموران خود است. آنها برای تامین امنیت ماموران حمله‌کننده به عمارت از من خواستند تا این تصاویر را منتشر نکنم و من این کار را نکردم». ترامپ تلویحا اعلام کرده که حامیان او منتظر چراغ سبزی هستند تا بار دیگر بخشی از یک درگیری و آشوب داخلی باشند. ترامپ بار دیگر به محبوبیت بالای خود میان آمریکایی‌ها افتخار کرده و گفته که او بیشترین آرای ریاست جمهوری را در تاریخ آمریکا به خود اختصاص داده ولی حالا خانه‌اش مانند قبل نیست و همه چی در آن‌جا به‌هم ریخته است.
آنچه ترامپ و سایر چهره‌های شاخص جمهوری‌خواه در دوسال اخیر دهان به دهان آن را می‌چرخانند، یعنی این ادعا که اگر ما پیروز نشویم انتخابات تقلبی بوده و هواداران خود را به خیابان‌ها می‌کشانیم! اتفاقی نیست که تنها محدود به آمریکا شود و شاید بتوانیم مصادیق آن را به خوبی در میان خودمان هم پیدا کنیم. تا وقتی آراء صندوق ما را انتخابات کند، فرآیندها صحیح و بدون اشکال است اما به محض آنکه سلیقه مردم نظر مخالف ما را به قدرت برساند انتخابات پُر از عیب و ایراد می‌شود و آنگاه است که در کف خیابان می‌بایستی آینده کشور را مشخص کرد!