kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۱۹
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
سنگال و روسیه حریفان بعدی تیم ملی

دیدار تدارکاتی ایران با قهرمان دو دوره جام جهانی فوتبال/نخستین محک جدی شاگردان کی روش از راه رسید

تیم ملی فوتبال ایران فردا شب در نخستین بازی با هدایت کارلوس کی روش به مصاف اروگوئه قهرمان دو دوره جام جهانی می‌رود.
 
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی در اردوی اتریش به سر می‌برد که در این اردو ۲۷ نفر، شامل ۱۶ لژیونر و ۱۱ بازیکن زیر نظر کی‌روش به فعالیت مشغول هستند تا در دو بازی مقابل اروگوئه و سنگال به میدان بروند. کارلوس کی‌روش در اولین اقدام ۲۴ بازیکن را برای اولین اردو به تیم‌ ملی دعوت کرد که از بین بازیکنان لیگی دعوت شده، با خط خوردن ۱۳ نفر، ۱۱ ستاره دیگر، لژیونر‌ها را در سفر اتریش همراهی کردند. در حال حاضر تیم ملی فوتبال ایران از 16 لژیونر خود در اردوی اتریش استفاده می‌کند.
طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تیم ملی ایران در نخستین بازی با هدایت کارلوس کی روش جمعه شب از ساعت 20:30 به مصاف تیم اروگوئه می‌رود. این مسابقه در ورزشگاه NV Arena برگزار خواهد شد، جایی که باشگاهی که این نام را دارد یعنی سنت پولتن، در دسته B اتریش، به عنوان یک تیم محلی حضور دارد. سنت پولتن در 50 کیلومتری وین قرار دارد، جایی که تیم اروگوئه از روز جمعه، اردوی خود را در آن آغاز کرده است. 
نکته مهمی که این مسابقه خواهد داشت این است که از آنجایی که فروش بلیت فعال نشده است، بازی پشت درهای بسته برگزار می‌شود. آندریا لانفرانکو، یکی از اعضای کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال اروگوئه گفت: این بازی توسط اتحادیه فوتبال اروگوئه برگزار نمی‌شود و ما مسئول آن نیستیم. این تصمیم فدراسیون فوتبال اروگوئه یا برگزارکنندگان بازی نیست اما به اروگوئه‌ای‌هایی که به وین می‌آیند بلیت داده می‌شود. این تصمیم به خاطر ایران گرفته شد. مسئولان برگزاری از ایران خواستند درباره این موضوع صحبت کنند و وقتی ما به این‌جا رسیدیم متوجه این موضوع شدیم که بازی پشت درهای بسته است.
او ادامه داد: درخواست‌هایی از طرفداران فوتبال در اروگوئه داشتیم که بلیت این بازی را بخرند و بتوانند تیم ما را همراهی کنند و ما نیز تا حد توان هر چقدر که بتوانیم به این هواداران کمک می‌کنیم. حیف است که ما نتوانیم در این بازی تماشاگران را داشته باشیم. بازی می‌توانست با حضور تماشاگران، بهتر و جذاب‌تر باشد.
آشنایی مختصر با حریف تیم ملی
اروگوئه به عنوان قهرمان جام‌های جهانی 1930 و 1952‌، با 28 امتیاز و قرار گرفتن در رتبه سوم جدول 10 تیمی دیدارهای مقدماتی منطقه آمریکای جنوبی پس از برزیل و آرژانتین، برای پانزدهمین بار جواز حضور در بزرگ‌ترین آوردگاه دنیای فوتبال را کسب کرد و در بیست و دومین دوره این رقابت‌ها نیز در گروه H با پرتغال، غنا و کره جنوبی همگروه است. 
در حال حاضر دیه‌گو آلونسو ۴۷ ساله و مهاجم سابق اروگوئه، سرمربیگری این تیم را برعهده‌دارد. مربی‌ای که در طول دوران فعالیت خود در تیم‌هایی مثل پنارول اروگوئه، گوارانی و المپیا پاراگوئه، پاچوکا و مونتری مکزیک و اینترمیامی آمریکا را در کارنامه داشته و با سابقه یک قهرمانی لیگ و یک قهرمانی جام باشگاه‌های کونکاکاف با پاچوکا و یک قهرمانی جام باشگاه‌های کونکاکاف با مونتری از 14 دسامبر 2021، جانشین اسکار تابارز در تیم ملی کشورش شد‌‌‌. 
از زمان حضور این مربی، اروگوئه در هفت بازی آمار شش برد، یک تساوی، 16 گل زده و فقط یک گل خورده را ثبت کرده که شاید مهم‌ترین نتیجه‌اش برای ایرانی‌ها، تساوی بدون گل مقابل آمریکا، حریف تیم ملی در جام جهانی باشد.
در فهرست 29 بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی اروگوئه برای بازی با ایران فقط لوئیز سوارز نامدار و سرخیو راچت، دروازه‌بان دوم این تیم در لیگ داخلی بازی می‌کنند و 27 بازیکن لژیونر هستند. 
از رونالد آرائوخو (مدافع بارسلونا) فرناندو موسلرا (دروازه‌بان گالاتاسرای) مارتین کاسرس (مدافع لس‌آنجلس گلکسی) ماتیاس وسینو (هافبک لاتزیو) رودریگو بنتانکور(هافبک تاتنهام) فده والورده (هافبک رئال مادرید) لوکاس توریرا (هافبک سابق آرسنال، اتلتیکو مادرید و فعلی گالاتاسرای) داروین نونیز(مهاجم لیورپول) می‌توان به عنوان شاخص‌ترین بازیکنان حاضر در اردوی اروگوئه قبل از دیدار با شاگردان کی‌روش نام برد. هرچند دیه‌گو گودین و ادینسون کاوانی به دلیل مصدومیت این مسابقه را از دست دادند.
سوارز چهره ویژه بازی فردا شب
بدون تردید چهره ویژه بازی جمعه شب لوییز سوارز است که با وجود مصدومیت از ناحیه دست مشکلی برای بازی برابر ایران ندارد. مهاجم سابق لیورپول، بارسلونا و اتلتیکو مادرید با مجموعه‌ای از افتخارات باشگاهی و ملی در شرایطی به اردوی تیمش در اتریش ملحق شده که در نبود ادینسون کاوانی، کار ساده‌تری برای قرارگرفتن در ترکیب مدنظر دیگو آلونسو دارد.
مهاجم ۳۵ ساله ناسیونال اروگوئه که پاییز چهارمین جام جهانی‌اش را تجربه خواهد کرد، می‌تواند یک محک بسیار جدی برای مدافعین تیم ملی به شمار رود.
سبک بازی درگیرانه و فیزیکی سوارز بدون توپ در کنار قدرت گلزنی بالا و مهارت‌های تکنیکی این مهاجم برای هر مدافعی یک دغدغه جدی محسوب می‌شود و به همین دلیل این بازیکن در کنار نونیز و سایر ستاره‌های اروگوئه می‌تواند به کارلوس کی‌روش برای شناخت نقاط ضعف و قدرت تیمش کمک شایانی کند.
سرمربی روسیه: 24 یا 25 آبان با ایران بازی می‌کنیم
ایران پس از بازی با اروگوئه، روز سه شنبه 5 مهرماه ساعت 18 در دومین بازی تدارکاتی خود به مصاف سنگال می‌رود. کاروان تیم ملی فوتبال بعد از این بازی پنجشنبه روز ۷ مهر ماه هم به تهران بر می‌گردد. البته این پایان بازی‌های تدارکاتی ایران پیش از جام جهانی نیست زیرا دیروز سرمربی تیم ملی فوتبال روسیه اعلام کرد این تیم در یکی از روزهای 24 یا 25 آبان در دیداری دوستانه با ایران مصاف خواهند داد. 
بحث برگزاری دیدار دوستانه ایران و روسیه قبل از جام جهانی 2022 از مدت‌ها قبل مطرح شده است. ورزش روسیه فعلا تعلیق شده و در آخرین اقدام حضور در یورو 2024 را نیز از دست داده است. با این حال تیم ملی فوتبال این کشور برای حفظ آمادگی تلاش خود را انجام می‌دهد.اگرچه کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد دیدار با روسیه قطعی نشده اما همتای او در تیم ملی روسیه از برگزاری قطعی این بازی خبر داد.
والری کارپین در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌های روسی درباره حذف تیم ملی این کشور از بازی‌های یورو 2024 انجام داده، اشاره‌ای نیز به مسابقه با ایران داشته. کارپین در این باره گفته است: « به احتمال 99.9 درصد بازی برگزار می‌شود؛ 15 یا 16 نوامبر(24 یا 25 آبان) در دوحه یا تهران. شاید به همین خاطر مسابقات لیگ را جابه‌جا کنیم.»
این در حالی است که تیم ملی ایران در اولین مسابقه خود در جام جهانی روز 30 آبان باید مقابل انگلیس قرار بگیرد و طبق قوانین ایران باید یک هفته قبل از بازی‌ها در قطر حضور داشته باشد. به همین خاطر احتمال برگزاری بازی در تهران وجود ندارد اما همان‌طور که کارپین اشاره کرده‌، شاید مقدمات برگزاری این مسابقه دوستانه در دوحه فراهم شود.