kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۹۳۸
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
کیهان بررسی می‌کند

آماده‌باش ترافیکی پایتخت برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

همزمان با آغاز سال تحصیلی معضل افزایش ترافیک در ابتدای مهرماه در کمین کلانشهری مثل تهران است. برای مدیریت این مسئله، مدیریت شهری، نیروی انتظامی و وزارت کشور و... برای تردد هرچه روان‌تر شهروندان در ابتدای مهرماه، برنامه‌هایی را ترتیب داده‌اند.

 

سرویس اجتماعی-

به گزارش کیهان، تا آغاز فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها زمان زیادی باقی نمانده است؛ کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به حضوری شدن کامل همه مراکز آموزشی پس از دو سال کرونایی، امسال مانند سنوات گذشته شاهد ترافیک در شهرهای مختلف کشور و علی‌الخصوص کلانشهر تهران خواهیم بود. مسئولان مدیریت شهری در تهران معتقدند امسال با افزایش 30 درصدی ترافیک در ابتدای مهرماه رو‌به‌رو خواهیم شد و در عین حال دستگاه‌های مختلف برای کاهش بار ترافیکی پایتخت تدابیری‌اندیشیده‌اند تا شهروندان برای تردد در معابر شهر سهولت بیشتری داشته باشند. در گزارش زیر به بخشی از تمهیدات اشاره خواهیم کرد.
برنامه ترکیبی مدیریت شهری
برای کنترل ترافیک ابتدای مهر
شهردار تهران چند روز قبل در پاسخ به کیهان درباره حل مسئله ترافیک در کلانشهر تهران توسط مدیریت شهری گفت: در موضوع رفع ترافیک خصوصاً در ابتدای مهرماه، بیشتر به ظرفیت‌های موجود در ناوگان اتوبوس‌رانی و همین‌طور افزایش ظرفیت‌های اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی تکیه کرده‌ایم. همین‌طور برای مدیریت ترافیک قرار است کلیه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران را که ناوگان مترو را نیز شامل می‌شود، ساماندهی کرده و تلاش کنیم تا شرایط سفر در کلانشهر تهران از ابتدای مهرماه به خوبی مدیریت شود. 
علیرضا زاکانی در مورد استفاده از ظرفیت مترو برای کاهش ترافیک در اول مهرماه و در بلندمدت افزود: در مدیریت سفر و بحث مربوط به ترافیک، نقش ویژه و فعالی را برای مترو در نظر گرفته‌ایم و به‌طورکلی برای کاهش بار ترافیکی سطح شهر تهران همزمان با شروع فعالیت مراکز آموزشی از جمله مدارس و دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی ترکیبی انجام شده است.
افزایش ساعت طرح ترافیک
از سوی دیگر، روز یکشنبه ۲۰ شهریورماه، هفتادوپنجمین جلسه شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران با حضور شهردار تهران و نمایندگان دستگاه‌های مسئول در حوزه حمل‌ونقل پایتخت برگزار شد. بررسی شرایط و اقدامات صورت گرفته برای بازگشایی مراکز آموزشی نخستین دستور جلسه شورای ترافیک شهر تهران بود و مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری به ارائه گزارشی درباره این اقدامات و مواردی از قبیل افزایش و اورهال ناوگان حمل‌ونقل عمومی به منظور آمادگی بیشتر در زمان بازگشایی مراکز آموزشی پرداخت، در کنار آن موضوع خطوط پرسرنشین و امکان اجرای آن در برخی از نقاط شهر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این نشست همچنین وضعیت طرح ترافیک و تغییر ساعات اجرای آن از ابتدای مهرماه مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت مصوب شد که ساعت پایان طرح از ساعت ۱۷ به ۱۸ موکول شود و در واقع اجرای آن از ۶:۳۰ صبح تا ۱۸ باشد.
شناور‌سازی 2 ساعته فعالیت ادارات در تهران
استاندار تهران نیز در 22 شهریورماه با اشاره به هماهنگی صورت گرفته با معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان اداری و استخدامی کشور برای کاهش پیک ترافیکی مهرماه گفت: به منظور کاهش پیک ترافیکی مهرماه مقرر شد شروع کار ادارات و سازمان‌های شهر تهران از ساعت ۷ تا ۹ صبح به صورت شناور در نظر گرفته شده و مطابق این مصوبه تغییری در میزان حضور کارمندان در طول روز مطابق ضوابط و مقررات در محل کار ایجاد نخواهد شد و متناسب با ساعت ورود کارمندان به صورت شناور در محل کار، ساعت پایان کار در همان روز به صورت شناور تعیین می‌شود.
محسن منصوری افزود: ساعت شروع خدمات رسانی بانک‌ها ساعت ۷ صبح و زمان حضور کارمندان در بانک ساعت ۶:۳۰ می‌باشد.
منصوری در مورد ساعت فعالیت مدارس عنوان کرد: ساعت فعالیت شیفت صبح مقاطع متوسطه ۷:۳۰ و مقاطع ابتدایی شهر تهران ۸:۳۰ در نظر گرفته شد. وی با بیان اینکه ساعت شروع به کار شیفت صبح کارخانه‌ها و کارگاه‌ها ۶ صبح تعیین شده که متناسب با آن سایر شیفت‌های کاری کارخانجات و کارگاه‌ها انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این مصوبات برای مهرماه اعمال و بازخورد آن مبنای تصمیمات بعدی خواهد بود.
رسیدگی به وضعیت سرویس مدارس
استاندار تهران همچنین درباره وضعیت سرویس مدارس گفته است: مقرر شده است تا فرمانداران استان نسبت به پیگیری و ساماندهی سرویس مدارس در قالب کارگروه ماده ۱۸ و با هماهنگی ادارات کل آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های متولی اقدام کنند.
نماینده سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز گزارش داده است که برچسب‌های ویژه سرویس مدارس تهیه شده و به زودی رونمایی خواهد شد. رضا صادقی ضمن تاکید بر این که خودروهای سرویس مدارس حتما باید دارای برگه معاینه فنی باشند، از ارسال فهرست اسامی رانندگان و مشخصات تاکسی‌های سرویس مدارس برای پلیس راهور خبر داد.
ناگفته نماند که بحث گرانی و افزایش چشمگیر هزینه سرویس‌های مدارس موضوعی است که گلایه بسیاری از خانواده‌ها را در پی داشته است و نیاز است مسئولان استانداری،تاکسیرانی، آموزش و پرورش و... به طور جدی برای رفع نگرانی‌ها به این موضوع ورود جدی داشته باشند.
استفاده رایگان دانش‌آموزان و دانشجویان از مترو و اتوبوس به مدت یک هفته
همواره برای کاهش بار ترافیکی در سطح شهر بر استفاده از ناوگان مترو و اتوبوسرانی تاکید شده است. در این راستا، عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در حساب شخصی خود در فضای مجازی از رایگان شدن استفاده از اتوبوس و مترو در هفته اول مهر برای دانش‌آموزان و دانشجویان خبر داده و نوشته است: «استفاده از اتوبوس و مترو در هفته اول مهرماه برای دانش‌آموزان و دانشجویان در شهر تهران رایگان شد. دانش‌آموزان با لباس فرم و دانشجویان با کارت دانشجویی از این خدمت بهره‌مند می‌شوند؛ همه به مدیریت و کاهش ترافیک آغاز سال تحصیلی کمک کنیم.»
اختصاص 100 دستگاه اتوبوس برای تهران
در هفته اول مهرماه
به گفته مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری وزارت کشور، بر اساس ثبت‌نامی که پیش از شروع امسال انجام شد و پیش پرداختی که شهرداری کلانشهرها به وزارت کشور داشتند، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس [از قرارداد با شرکت عقاب افشان] تحویل شهرداری‌ها داده شده است و با توجه به پرداختی که شهرداری تهران داشته، اتوبوس تحویل این نهاد هم شده است.
مرضیه حضاری در این باره گفته است: اگر اتوبوس‌های ایران خودرو تحویل گرفته شود، در هفته نخست مهر ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از ایران خودرو به شهرداری تهران تحویل داده خواهد شد. البته قرارداد با ایران خودرو منعقد شده است اما باید ضمانت‌ها ضمیمه شود.
تعداد اتوبوس‌های تهران باید به ۹۰۰۰ دستگاه برسد
دیروز هم رئیس‌شورای شهر تهران در حاشیه جلسه شورا در تشریح اقدامات مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل عمومی در آستانه سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: پیش‌بینی شده است که تعدادی اتوبوس اضافه شود که البته این تعداد جوابگو و پاسخگوی شهروندان تهرانی نیست.
به گزارش ایسنا، مهدی چمران افزود: همچنین بنا بر هماهنگی انجام شده قرار است تا پایان شهریورماه از سوی وزارت کشور تعدادی اتوبوس به شهرداری‌ها واگذار شود که در همین ارتباط نیز تعدادی اتوبوس به شهرداری تهران تحویل خواهد شد.
چمران با تاکید بر اینکه این تعداد اتوبوس جوابگوی جابه‌جایی شهروندان تهرانی نیست، گفت: برای آنکه بتوانیم خدمت‌رسانی مناسبی را در حوزه حمل‌ونقل و جابه‌جایی مسافران داشته باشیم، باید چندین هزار دستگاه اتوبوس به شهر تهران اضافه شود که البته این مسئله برنامه‌ریزی شده است اما قطعاً زمان‌بر خواهد بود. وی با اشاره به انعقاد قرارداد شهرداری تهران با برخی از شرکت‌های داخلی برای تامین اتوبوس ادامه داد: این قراردادها به امضا رسیده است و ان‌شاءالله تا پایان سال تعداد زیادی اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل شهر تهران اضافه خواهد شد.
رئیس‌شورای شهر تهران همچنین با اشاره به ورود اتوبوس‌های دست دوم به ناوگان حمل‌ونقل شهری افزود: این اتوبوس‌ها نیز خریداری شده و شرایط خوبی دارد و آنها نیز وارد این چرخه خواهند شد.
چمران با بیان اینکه در پایان شورای چهارم نزدیک به 6 هزار دستگاه اتوبوس به شورای پنجم تحویل داده شد، گفت: این درحالی است که در پایان فعالیت شورای پنجم دو هزار اتوبوس به شورای ششم تحویل داده شد.
وی با اشاره به اینکه برمبنای طرح جامع شهر تهران و بر اساس محاسبات صورت گرفته حداقل اتوبوس‌های شهر تهران باید به عدد 9 هزار دستگاه برسد، اظهارداشت: ما باید بتوانیم برای ارائه خدمات مناسب به شهروندان تهرانی در بازه زمانی تعیین شده در طرح جامع شهری به این تعداد اتوبوس برسیم.
وی با اشاره به اورهال کردن واگن‌های قطار مترو گفت: این موضوع در حال انجام است که اخیرا نیز با بهره‌برداری از پایانه جدید برای این مسئله؛ روند اورهال کردن قطارها تسریع شده و ان‌شاءالله با تامین لوازم یدکی مورد نیاز و مساعدت شورای شهر تهران این روند شرایط بهتری را پیدا خواهد کرد.
رئیس‌شورای شهر تهران ادامه داد: ان‌شاءالله با اورهال کردن قطارها، خریداری واگن‌های جدید و ورود اتوبوس‌های جدید وضعیت حمل‌ونقل پایتخت مناسب خواهد شد.
توصیه‌های پلیس راهور در آستانه بازگشایی مدارس
رئیس‌مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور هم با اشاره به اینکه با توجه به شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس پیش‌بینی می‌شود حجم ترافیک در شهرها افزایش یابد، گفت: این افزایش میزان ترافیک در معابر شهری بر ساعات سفرهای درون شهری تأثیر گذاشته و باعث طولانی شدن زمان سفرها می‌شود.
سرهنگ احمد شیرانی افزود: بهترین راهکار رسیدن سریع‌تر به مقصد و کاهش ترافیک در این ایام استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.
شیرانی بیان داشت: برخی از والدین دانش‌آموزان برای بردن فرزندانشان از خودروهای خود استفاده می‌کنند؛ تجمع این خودروها در ساعت شروع و خاتمه مدارس باعث ایجاد گلوگاه‌های ترافیکی و انسداد در معابر گشته و وضعیت ترافیکی نابسامانی را ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ازدحام و ترافیک سنگین در محدوده مدارس باعث اضطراب خود دانش‌آموزان نیز می‌شود، گفت: به رانندگان توصیه داریم خودرو خود را در محل‌های مناسب و بدون ایجاد مشکل تردد برای سایر رانندگان متوقف ساخته و فرزندان خود را به داخل مدرسه هدایت کنند.