kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خبر داد

اجرای طرح مشارکت روستائیان در فعالیت‌های اقتصادی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: به منظور جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر طرح مشارکت مردم در فعالیت اقتصادی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.


به گزارش خبرنگار ما سید ابوالفضل رضوی دیروز در  نشست خبری افزود: در این طرح روستائیان با هر مقدار پول سرمایه‌گذاری کرده و در طرح مشارکت اقتصادی شریک می‌شوند.
وی اظهار داشت: برآورد اولیه ما این است که اگر 50 درصد مردم روستا در این طرح شرکت کنند یعنی از هر دهستانی هزار خانوار شرکت کنند و هر خانوار 60 هزار تومان بدهد در ماه 60 میلیون تومان و در سال 720 میلیون تومان سرمایه‌گذار می‌شود، دولت هم 3 برابر آورده آنها وام با کارمزد 4 درصد و بازپرداخت 3 تا 7 ساله می‌دهد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار کیهان که چه برنامه‌ای برای ترمیم و مقاوم‌سازی مسکن روستایی دارید، گفت: امسال وام مسکن روستائیان از 12/5 میلیون تومان به 15 میلیون تومان افزیش یافته و 200 هزار واحد مسکونی با همین وام ساخته خواهد شد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، با اشاره به مشکلات روستائیان اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که روستائیان به عنوان تولیدکننده دارند این است که آنها به بازار دسترسی ندارند و معمولا دلال محصول آنها را با قیمت نازل خریداری و به شهر عرضه می‌کند.
رضوی افزود: روستائیان می‌توانند با مشارکت در همین طرح با ایجاد انبار کالا و سردخانه از ضرر و زیانی که در نگهداری محصول معمولا متوجه آنها می‌شود جلوگیری کنند که این کار البته نیاز به ایجاد فرهنگ خودیاری و اعتمادسازی آنها دارد.
وی همچنین با بیان  اینکه 63 درصد از مهاجرت روستائیان به شهرها ناشی از تبعیض بین روستاها و شهرها و همچنین وضعیت بد اقتصادی روستائیان است، گفت: سند توسعه روستایی در ماده 194 قانون برنامه پنجم که قرار بود دولت بسته توسعه روستایی را در مدت 6 ماه پس از تصویب به نتیجه برساند در برنامه ششم به نتیجه خواهیم رساند.
رضوی همچنین تاکید کرد: دولت امسال با کمک مجلس، تمامی روستائیان را تحت حمایت بیمه تامین اجتماعی خواهد آورد که البته بودجه آن نیز در بودجه 93 گنجانده شده است.
وی همچنین با انتقاد از شرکت‌های بیمه‌گذار گفت: شرکت‌های بیمه‌گذار با توجه به اینکه ریسک بیمه دام و محصولات کشاورزی زیاد است کمتر به سمت و سوی این مهم می‌روند و این مسئله به عنوان مشکل اساسی برای روستائیان مطرح است، از این رو ما از شرکت‌های بیمه‌گذار درخواست داریم فکری برای حل این مسئله داشته باشند. شایان ذکر است: همایش طرح مشارکت روستائیان در اقتصاد  روزهای 14 و 15 مهر ماه در سالن اجلاس سران تهران با حضور مسئولین و روسای شوراهای روستا برگزار می‌شود.