kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲

2/5 میلیون مشترک جدید روستایی از گاز بهره‌مند می‌شوند

وزیر نفت گفت: این وزارتخانه طرح‌های مهمی مانند گازرسانی به 2/5 میلیون مشترک جدید روستایی و نوسازی شبکه حمل‌و‌نقل عمومی کشور را با هدف کاهش مصرف انرژی در کشور اجرا می‌کند.


به گزارش ایرنا، در نشست مشترک وزارتخانه‌های نفت و راه و شهرسازی که با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، درباره همکاری‌های مشترک دو وزارتخانه در زمینه صرفه‌جویی سوخت در بخشهای حمل و نقل جاده‌ای، دریایی و ریلی از محل بند «ق» تبصره 2 لایحه بودجه سال 93 بحث و تبادل نظر شد.
وزیر نفت در ابتدای این نشست با تشریح برنامه‌های وزارت نفت در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف، افزود: هم اکنون این وزارتخانه برنامه‌های زیادی مانند بهینه‌سازی موتورخانه‌های خانه‌ها، گازرسانی به 2/5 میلیون مشترک جدید روستایی و نوسازی شبکه حمل و نقل عمومی کشور در زمینه کاهش مصرف انرژی در کشور دارد.
زنگنه گفت: براساس توافق‌های صورت گرفته میان وزارتخانه‌های نفت و راه و شهرسازی، در صورت کاهش مصرف سوخت در بخش‌های حمل و نقل عمومی وزارت نفت به ازای صرفه‌جویی انجام شده برای جابجایی هر مسافر و هر تن بار از محل بند «ق» تبصره 2 لایحه بودجه 93 و هزینه‌های صرفه‌جویی شده از محل کاهش مصرف سوخت، هزینه‌های وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی را پرداخت می‌کند.
وی با اشاره به طرح نوسازی 56 هزار کامیون ناوگان حمل و نقل عمومی کشور طی پنج سال آینده که پیش از این مورد توافق وزارتخانه‌های نفت و راه و شهرسازی قرار گرفته بود، ادامه داد: این طرح هم اکنون برای بررسی نهایی در شورای اقتصاد است.
وزیر نفت با بیان آنکه وزارت نفت از توسعه پروژه‌های سی‌ان‌جی در بخش حمل و نقل جاده‌ای و دریایی حمایت می‌کند، گفت: هم اکنون آمادگی لازم برای ایجاد جایگاه‌های عرضه این سوخت در مسیرهای مورد نظر وزارت راه و شهرسازی وجود دارد.
زنگنه با تأکید بر توسعه سوخت مصرف سی‌ان‌جی به صورت شبکه‌ای و متمرکز در سیستم حمل و نقل کشور، اظهار داشت: با توجه به اینکه هزینه تأمین سی‌ان‌جی 50 درصد کمتر از سوختهایی مانند گازوئیل و بنزین است، در صورت اجرای این نوع طرحها، صرفه‌جویی اقتصادی زیادی برای کشور به ارمغان می‌آید، ضمن آنکه در کنار آن شاهد کاهش قاچاق سوخت، حفظ محیط زیست و تنوع سبد سوخت کشور خواهیم بود.
وی در این دیدار با اعلام آمادگی برای همکاری با وزارتخانه راه و شهرسازی در زمینه اجرای پروژه‌های زیرساختی لازم برای توسعه راه و شهرسازی کشور گفت: در صورتی که این طرحها صرفه‌جویی سوخت برای کشور به همراه داشته باشد از وزارت راه و شهرسازی از محل بند «ق» تبصره 2 لایحه بودجه 93 حمایتهای لازم می‌شود.