kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۷۰
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
تجاوز آمریکا به خاک سوریه کلید خورد

حمله به داعش یا مقابله با دولت دمشق؟!

ایالات متحده آمریکا سرانجام روز سه‌شنبه با حمله هوایی و دریایی به مناطق شمالی سوریه آن هم به بهانه مقابله با داعش، پروژه مقابله با دولت بشار اسد را کلید زد.

سرویس خارجی -

طبق گزارش وزارت دفاع آمریکا، حملات هوایی و دریایی آمریکا و متحدان عربی این کشور، ساعت 4 بامداد روز سه‌شنبه به وقت سوریه و به شهر «الرقه» در شمال این کشور صورت گرفت و پس از آن قرار است این حملات در مرزهای عراق تکرار شود.
عربستان سعودی، اردن، امارات متحده عربی، بحرین و قطر در این حملات آمریکا را همراهی کردند. به گفته منابع غربی این حملات از دریا و هوا به طور گسترده و ساعت‌ها ادامه داشت.
مقامات نظامی آمریکایی می‌گویند هدف این حملات انبارهای اسلحه و مهمات، سربازخانه‌ها و ساختمان‌هایی بوده که گروه تروریستی داعش برای کنترل و فرماندهی از آنها استفاده می‌کردند و در حدود 20 موضع داعش هدف قرار گرفتند. این در حالی است که راشاتودی اعلام کرد دستکم 8 زن و کودک در این حملات کشته شده‌‌‌اند.
ژنرال «جان‌کری»، سخنگوی پنتاگون با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تائید این حملات هوایی اعلام کرد که در این عملیات از جت‌های بمب‌افکن و موشک‌های کروز استفاده شده است و کشتی‌های جنگی آمریکا نیز که در منطقه مستقر هستند به سمت اهداف تعیین شده موشک‌های کروز پرتاب کردند. طبق اظهارات این مقام آمریکایی در حملات هوایی از پهپادهای آمریکایی نیز استفاده شد که یکی از این هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی بر اثر برخورد به یک دکل مخابراتی در شهر الرقه سقوط کرد.
این نخستین بار است که آمریکا اهدافی را علنا در داخل خاک سوریه هدف قرار می‌دهد. آمریکایی‌ها پیش از این اعلام کرده بودند که به خاک سوریه بدون هماهنگی با دولت این کشور و حتی بدون اجازه سازمان ملل حمله خواهند کرد. وزارت خارجه سوریه اما در واکنش به این حملات با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، طرف آمریکایی به نماینده سوریه در سازمان ملل اطلاع داده بود که حملاتی را علیه گروه داعش صورت خواهد داد. دمشق بیش از این هرگونه مداخله نظامی آمریکا علیه گروه تروریستی داعش در کشورش، بدون هماهنگی و اجازه این کشور را رد کرده بود.
با این حال در این بیانیه مشخص نشده که آیا دمشق با انجام حمله موافقت کرده بود یا خیر. اما به نظر می‌رسد موافقتی در کار نبوده است.
در همین حال شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که آمریکا برای انجام این حملات هیچ هماهنگی با دولت سوریه انجام نداده است.
منابع خبری اعلام کردند که در حملات هوایی آمریکا دست کم 30 تروریست داعش کشته شدند.
شبکه تلویزیونی الحدث نیز اعلام کرد که داعش از شهر المیادین سوریه عقب‌نشینی کرده است.
واکنش داعش
یکی از رهبران گروه تکفیری داعش در واکنش به حملات هوایی آمریکا به مواضع آنها در سوریه اعلام کرد، این حملات بی‌پاسخ نخواهد ماند.
وی عربستان سعودی را مقصر وقوع این حملات دانست و از این کشور به خاطر اجازه دادن به آمریکا برای انجام چنین حملاتی انتقاد کرد.
واکنش روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز به حمله هوایی کشورهای عضو ائتلاف به اصلاح ضد داعش به خاک سوریه واکنش نشان داد و تاکید کرد هیچ حمله‌ای نباید بدون اجازه دولت سوریه انجام بگیرد.
وی در گفت‌وگوی تلفنی با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت، باید به حق حاکمیت سوریه احترام گذاشته شود.
سرگئي لاوروف وزیر خارجه این کشور نیز در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود اظهار داشت که واشنگتن باید به حق حاکمیت سوریه در مواجهه و مقابله با تروریست‌های داعش احترام بگذارد.
وزیر خارجه روسیه در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت تبعیت کامل از ساختار سازمان ملل، هنجارهای قوانین بین‌الملل و احترام بی قید و شرط به حق حاکمیت سوریه تاکید کرد.
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اوایل ماه جاری میلادی دستور داد تا حملات هوایی علیه داعش و اهداف این گروه تروریستی در سوریه صورت گیرد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این حملات بیش از هر چیزی با هدف تبرئه جستن از این گروه بدنام صورت می‌گیرد چرا که کاخ سفید خود پدید‌آورنده این تروریست‌هاست.
آخرین اخبار رسیده از سوریه حاکی است دومین حمله هوایی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه به بهانه مقابله با داعش دیروز صورت گرفت. منابع آمریکایی اعلام کرده‌اند این حمله بیمارستان مدائن که به مقر گروهک تروریستی داعش تبدیل شده را هدف قرار داده است!
همچنین شبکه خبری المیادین اعلام کرد، یک کشتی نظامی روسی که حامل سلاح بود روز گذشته در بندر طرطوس پهلو گرفت، این کشتی حامل انواع سلاح برای ارتش سوریه است.
از سوی دیگر با اعلام خبر انهدام یک جنگنده سوری توسط رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان تلویزیون سوریه از تایید این خبر توسط دمشق خبر داد.
شبکه المیادین همچنین اعلام کرد که 52 فروند هواپیمای نظامی ائتلاف بین‌المللی در حمله هوایی به مواضع داعش در سوریه مشارکت داشتند.